کد خبر : 87165
تاریخ : 1403/7/16
گروه خبری : فرهنگی

دربیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان رقم می‌خورد

همدان میزبان گروه‌های تئاتر از 27 استان

شهرداری همدان پای تئاتر کودک و نوجوان آمد


امیر مشهدی‌عباس در آیین رونمایی از پوستر بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوانان همدان در مجتمع عین‌القضات همدانی تاکید کرد: 13 کشور در این جشنواره میهمان ما خواهند بود که از این میان هفت اثر نمایشی خارجی ارائه شده است در عین حال از دبیران جشنواره‌های دیگر کشورها نیز میزبانی خواهیم کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه برای جشنواره حرفه‌ای‌ترین گروه‌های نمایشی دعوت شدند افزود: از فردا در بخش‌های مختلف نتایج اعلام خواهد شد.
مشهدی‌عباس با بیان اینکه شروع جشنواره با نمایشی مرتبط با کودکان غزه خواهد بود و در مکان‌های مختلف نیز اجرا می‌شود گفت: همچنین درخصوص روز 13آبان، روز استکبارستیزی نیز آثاری تهیه شده که به اجرا درخواهد آمد.
این مقام مسئول تصریح کرد:شعار جشنواره امسال «تئاتر گفت‌وگوی بدون مرز»است که امیدواریم این موضوع را بتوانیم در فرزندان این سرزمین نهادینه کنیم.
دبیر بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با اشاره به اینکه در این دوره با توجه به ظرفیت حوزه تئاتر شاهد حضور گروه‌هایی از استان هستیم از اختصاص 10میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارتخانه برای جشنواره خبرداد و گفت: از هنرمندان همدانی که بسیار با لطف هستند، از انجمن تئاتر کودک و نوجوانان همدان، شهرداری و اعضای اداره ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم، اگر این همکاری نباشد این جشنواره با کیفیت درستی برگزار نمی‌شود و اگر کیفیتی هست به دلیل محبت آن‌ها به جشنواره است.
مشهدی‌عباس عنوان کرد: همچنین باکمک تریلی سیار تئاتر کانون پرورش کودکان و نوجوانان، نمایش‌هایی در سطح روستاها برگزار می‌شود که 70 درصد این نمایش‌ها توسط همدانی‌ها اجرا خواهد شد.
وی درخصوص بخش‌های مختلف جشنواره افزود: آثار نمایشی در بخش‌های کودک و نوجوان، خردسال و خیابانی در این جشنواره حضور دارند.
این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین آثار بین‌المللی و قصه‌نمایش نیز برای کودکان علاقمند برگزار خواهد شد.
دبیر بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم کارگاه‌‌های آموزشی را قبل از جشنواره برگزار کنیم گفت: در این دوره هم برای خردسالان،کودکان و نوجوانان کارگاه خواهیم داشت و کارگاه‌ انتقال تجربه برای هنرمندان برگزار خواهد شد.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد نیز در این مراسم ضمن ابرازخرسندی از حضور این برنامه در شهر تاریخی و به میزبانی مردم خونگرم همدان گفت: متاسفانه این روزها به کودکانی که در همسایگی ما با جنگ دست و پنجه نرم می‌کنند روزگار سختی می‌گذرد.
حمید نیلی با اشاره به رونمایی از پوستر بیست و نهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان افزود: این رونمایی آغازگر مسیری است که ما را به دنیای شیرین کودکان راهنمایی می‌کند، دنیایی که سرشار از صداقت است و می‌تواند با یافتن آرزوهای کودک و نوجوان یاریگر ما باشد تا بر اساس آن آینده را بسازیم.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد با بیان اینکه محور اصلی این جشنواره امید است اظهار کرد: تلاش می‌کنیم بتوانیم با چنین برنامه‌هایی و با استفاده از ظرفیت تئاتر، نسل به نسل امید را به آیندگان نیز اهدا کرد.
وی ضمن تقدیر از طراح پوستر جشنواره افزود: امیدواریم این جشنواره جزو جشنواره‌های به یادماندنی همدان باشد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه همدان یکی از شهرهای تاثیرگذار در حوزه کودک و نوجوان است خاطرنشان کرد: امیدواریم با برگزاری این جشنواره شاهد ماندگاری جشنواره باشیم و این مهم به نام همدان به ثبت شود.
وی در ادامه با اشاره به جشنواره‌زدگی جامعه در عرصه تئاتر عنوان کرد: عرصه تئاتر نیاز به ساماندهی و حمایت دارد و بهترین نهادی که می‌تواند به جشنواره‌ها کمک کند شهرداری‌ها هستند.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد با اشاره به لزوم حمایت از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برای ماندگاری در استان همدان افزود: برگزاری مطلوب جشنواره به انگیزه مسئولان استانی بازمی‌گردد که در همدان این توجه نشان از وجود رویکرد جدیدی در این حوزه است.
وی با این توضیح که حضور شهرداری در همه جشنواره‌ها حضوری جدی است و برخی موضوعات نیز به انگیزه‌های آن استان و شهر باز می‌گردد، گفت: اگر جشنواره‌های در حال برگزاری را بررسی کنید نقش پررنگ شهرداری را می‌بینید در این دوره نیز حضور مجدد جشنواره کودک و نوجوان در همدان با پیگیری‌های نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی؛ آقایان صوفی، حاجی‌بابایی و حمایت‌های جدی شهردار همدان محقق شد.
دبیر اجرایی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در ادامه اظهار کرد: امیدوارم خروجی این برنامه برای کودک همدان و کشور با خیر و برکت همراه باشد.‌
سید مسعود حسینی با قدردانی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای برپایی این جشنواره در استان افزود: امروز سالگرد شهادت شهید حاج حسین همدانی در حلب، سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و البته هفته ملی کودک است.
حسینی با اشاره به بازگشت مجدد جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به خواستگاه اصلی خود یعنی همدان افزود: پس از یک سال این جشنواره به همدان بازگشت و اکنون نیز دبیرخانه دائمی آن در مجتمع عین‌القضات افتتاح شد تا برای همیشه میزبان آن بوده و شاهد برگزاری رویدادهای خوبی در همدان باشیم.
دبیر اجرایی جشنواره تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان همدان با این توضیح که تئاتر رویش‌هایی برای ما خواهد داشت و امیدوارم این اتفاقات در طول سال، جاری و ساری بوده و بتوانیم این اتفاقات را ببینیم گفت: امسال بیست و یکمین دوره‌ای است که همدان میزبان جشنواره است دوره‌ای که شهرداری دبیرخانه بوده و از این رو با دیگر دوره‌ها تفاوت دارد.
وی با اشاره به اینکه امیدوارم برگزاری اینگونه برنامه‌ها در همدان به عنوان شهر دوستدار کودک رو به رشد باشد مطرح کرد: شهرداری همدان برای اجرای این جشنواره کمک‌هایی کرده است تا در کنار دیگر نهادها و با هم‌افزایی شاهد برگزاری این رویداد در همدان باشیم هرچند اصل کار با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و در استان برگزاری جشنواره به ما تکلیف شده است از این رو شهرداری هر کاری از دستش برآمده برای اجرای برنامه انجام داده است.
حسینی با بیان اینکه برگزاری این رویدادها در همدان سبب بروز نشاط اجتماعی می‌شود مطرح کرد: ما در فرصت کمی که داشتیم دبیرخانه را آماده کردیم و کارهای زیرساختی و آماده‌سازی سالن‌ها نیز در حال انجام است کاری که نیازمند همراهی همه دستگاه‌های اجرایی است تا با انجام این کار‌ها شاهد برگزاری این رویداد مهم در همدان داشته باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این نشست با اشاره به اینکه این رویداد باعث پنج اتفاق مهم در همدان خواهد شد گفت: نخست اینکه شور و نشاط اجتماعی را توسط کودکان به خانواده منتقل خواهدکرد. مسعود ویژه دومین اثر این رویداد را در بخش بین‌المللی تشریح کرد و افزود: بین‌المللی بودن این رویداد کمک بزرگی به معرفی همدان در عرصه ملی و بین‌المللی می‌کند.
وی به سومین نکته در این خصوص اشاره کرد و ادامه داد: تجربه نشان‌داده در زمان برگزاری چنین رویدادهایی کیفیت آثار ما چند برابر می‌شود.
ویژه چهارمین اثر برگزاری جشنواره را رونق اقتصادی دانست و گفت: با حضور میهمانان مختلف داخلی و خارجی رونق اقتصادی در استان ایجاد خواهد کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در پایان تاکیدکرد: پنجمین نتیجه برگزاری این جشنواره آماده شدن زیر ساخت‌های استان خواهد بودکه هم اکنون در این راستا 7 سالن نمایش در سطح استان در حال تجهیز است.
عصر روز دوشنبه آئین رونمایی از پوستر، افتتاح دبیرخانه و نشست خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با حضور مدیران و هنرمندان کشوری و استانی برگزار شد.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87165