کد خبر : 87266
تاریخ : 1403/7/21
گروه خبری : ایران و جهان

دکتر جعفر قنادباشی مطرح کرد:

نتیجۀ طوفان‌الاقصی، تشکیل کشور فلسطین با رأی قاطع 143 کشور سازمان ملل

توان حزب خدا فراتر از محاسبات رژیم جعلی است

این‌روزها مهم‌ترین مسئله روز، فلسطین و غزه است که شامل موضوعات گسترده‌ای مانند طوفان‌الاقصی، تجاوزات رژیم‌ صهیونیستی به غزه، مقاومت، فعال شدن افکار عمومی جهانی ضد رژیم‌ صهیونیستی، فعالیت‌های جبهه مقاومت در کشورهای مختلف اسلامی، موضع‌گیری ایران، آتش‌بس موقت بشردوستانه، تبادل اسرا و احتمال ازسرگیری مجدد تجاوزات رژیم‌ صهیونیستی می‌شود. فلسطینی که 75 سال زیر یوغ رژیم صهیونیستی بود، بعد از عملیات طوفان‌الاقصی علیه رژیم جعلی، بر سر زبان‌ها افتاد و معادلات بسیاری را در سراسر منطقه و جهان تغییر داد.

برای توضیح دلایل مختلف شکل‌گیری طوفان‌الاقصی نخستین سخنرانی شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان قابل توجه است. آن شهید عزیز چندین دلیل برای انجام این عملیات از سوی حماس مطرح کرد که ازجمله آن‌ها کشتن فرماندهان مقاومت از سوی اسرائیل، اسارت زنان و کودکان فلسطینی، حملات مستمر به اماکن مقدس فلسطین از سوی نظامیان اسرائیلی و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره غزه بود؛ درواقع زمانی که فلسطینی‌ها درحال خفه شدن بودند، این عملیات شکل گرفت.

بنابراین برای تحلیل مسائل فلسطین باید شروع بحث را به تاریخ 1948 میلادی برگردانیم، نه به هفتم اکتبر 2023 میلادی یا 15 مهرماه 1402 شمسی؛ یعنی اینکه طوفان‌الاقصی پله اول تحولات امروز فلسطین نیست، بلکه معلول 70 سال اشغال و اشغالگری صهیونیست‌ها در فلسطین است.

با ذکر این مقدمه، آنچه در این گزارش می‌خوانید گفت‌وگو با دکتر جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه، مسائل سیاسی و مسائل بین‌الملل درخصوص دلایل اقدامات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی و اهمیت عملیات طوفان‌الاقصی است؛ این کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که با هر محاسبه‌ای دست برتر از آن ِفلسطین بوده و اسرائیل با قدرتمند‌تر شدن محور مقاومت، برای بقای خود احساس خطر می‌کند و اقدامات جنون‌آمیز این رژیم برای بازیابی اقتدار از‌دست‌رفته خود است. آنچه می‌خوانید، مشروح گفت‌وگو است که می‌آید:

نتایج طوفان‌الاقصی فوق تصور است

این کارشناس مسائل خاورمیانه در واکنش به این مطلب که با گذشت یک‌سال از عملیات طوفان‌الاقصی این پرسش طرح می‌شود که آیا با توجه به جنایت‌های رژیم صهیونیستی و هزینه‌هایی که بر مردم غزه و لبنان تحمیل شد انجام این عملیات توجیه منطقی و عقلانی داشت؟ توضیح داد: اگر دستاوردهای فلسطینی‌ها و خسارت‌های رژیم صهیونیستی را محاسبه کنیم، نتایج فوق تصور است؛ حتی برای کسانی که دست به چنین عملیاتی زدند.

درهم شکستن افسانه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی

جعفر قنادباشی ادامه داد: از دستاوردهای این عملیات می‌توان به درهم شکستن افسانه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی اشاره کرد که بسیار اهمیت دارد؛ به‌طوری که وجهه ارتش اسرائیل با شکست در برابر یک گروه کوچک، خدشه‌دار شد و اسرائیلی‌ها بعد از گذشت یک سال نتوانستند به اهداف خود در سرزمینی که چهار هزار و 500 بار از ایران کوچک‌تر است، دست پیدا کنند و همین امر یک بی‌آبرویی و سرافکندگی بزرگ برای ارتش این رژیم جعلی بود.

اگر حماس صدها میلیون دلار هزینه همراهی نخبگان می‌کرد، به نتیجه فعلی نمی‌رسید

این تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی کشور سپس به بُعد اثرگذاری جهانی عملیات طوفان‌الاقصی اشاره کرد و افزود: همه نخبگان و دانشگاهیان جهان به نفع حماس وارد عرصه شدند و اگر حماس صدها میلیون دلار هزینه می‌کرد تا تبلیغات درستی راه بیندازد که نخبگان و افکار عمومی کشورهای مختلف را همراه خود کند، به نتیجه فعلی نمی‌رسید.

باز شدن پای رژیم جعلی به محاکم بین‌اللملی

قنادباشی تأکید کرد: دستاورد دیگر باز شدن پای رژیم جعلی به محاکم بین‌اللملی بود؛ به‌طوری‌ که تاکنون هیچ‌یک از جنایات این رژیم به دادگاه لاهه نرفته بود، اما شاهد آن بودیم که آفریقای جنوبی شکایتی با موضوع نسل‌کشی و تبعیض نژادی علیه اسرائیل در لاهه مطرح کرد و ده‌ها کشور دیگر نیز از این پرونده آفریقای جنوبی حمایت کردند و همچنان پرونده باز است.

صهیونیست‌ها یک‌سال زمان دارند که از دو منطقه کرانه باختری و جولان خارج شوند

وی تصریح کرد: دستاورد دیگر ایجاد پرونده در دادگستری بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی بود؛ به‌طوری که ادامه اشغال کرانه باختری و جولان مورد بررسی قرار گرفته و رأی دادگستری بین‌المللی این بود که صهیونیست‌ها یک‌سال زمان دارند از دو منطقه کرانه باختری و جولان خارج شوند که این مسئله قبل از طوفان‌الاقصی دست‌نیافتنی بود.

این صاحب‌نظر مسائل سیاسی با این بیان که رژیم جعلی براساس صلح ابراهیم درصدد بود که اشغال فلسطین را به حاشیه ببرد که طوفان‌الاقصی مانع آن شد، ابراز کرد: سال 1967 صهیونیست‌ها دو منطقه جولان و کرانه باختری را اشغال کردند و جالب است که رأی دادگاه (با رأی 124 کشور جهان) در 24 شهریورماه سال جاری تصویب شد و این کشورها به اسرائیل اخطار دادند که باید در این مهلت یک‌ساله از دو مذکور منطقه خارج شود.

عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

قنادباشی یادآوری کرد: دستاورد بسیار مهم دیگر طوفان‌الاقصی این بود که 143 کشور جهان در مجمع عمومی سازمان ملل در اردیبهشت‌ماه سال جاری قطعنامه‌ای صادر کردند که طبق آن فلسطین باید به‌عنوان یک عضو کامل سازمان ملل پذیرفته شود، چیزی که تا پیش از این وجود نداشت و فلسطین تنها یک عضو ناظر بود.

وی بیان کرد: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل با رأی قاطع 143 کشور به این معنا است که به‌عنوان یک کشور رسمی پذیرفته شده و اسرائیلی‌ها هیچ علاقه‌ای به مطرح شدن آن ندارند.

تشکیل کشور فلسطین دستاورد حیرت‌انگیز طوفان‌الاقصی

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و خارجی با بیان اینکه در این مدت دو تا سه درصد جمعیت غزه توسط صهیونیست‌ها شهید یا مجروح شده‌اند، عنوان کرد: ریخته شدن این خون‌های پاک منجر به تشکیل کشور فلسطین شد که دستاورد عظیم و حیرت‌انگیزی است.

وحدت عملی شیعه و سنی

قنادباشی در ادامه اعلام کرد: دستاورد دیگر طوفان‌الاقصی وحدت عملی شیعه و سنی بود؛ ما دیدیم که حشدالشعبی، حزب‌الله و انصارالله چگونه به یاری حماس و برادران اهل سنت رفتند، خون دادند و تلاش چندین‌ساله توطئه‌گران به‌ویژه انگلیسی‌ها در ایجاد شکاف بین شیعه و سنی را باطل کردند.

افشای ماهیت دولت‌های عربی مدعی عربیت

وی این را هم گفت که افشای ماهیت دولت‌های عربی مدعی عربیت با طوفان‌الاقصی رو و اثبات شد که دولت‌های عربی که شعار حمایت از فلسطین و عربیت می‌دهند، در عرصه عمل اقدامی نخواهند کرد؛ بنابراین فاصله میان ملت‌های عربی و دولت‌های آن‌ها به‌دلیل اهمال‌کاری، بیشتر شد و دیکتاتورهای عربِ متحد آمریکا شاهد سست شدن پایه‌های قدرت خود شدند.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل با این بیان که بدون هیچ اغراقی دستاوردهای فلسطین در طوفان‌الاقصی بسیار زیاد بود، یادآور شد: زیان‌های اسرائیلی‌ها با شکست ارتش این رژیم، بی‌آبرویی سازمان‌ اطلاعاتی‌‌اش، بحران اقتصادی و شکاف اجتماعی، این دولت جعلی را به منفورترین رژیم جهان مبدل کرد.

رژیم جعلی صهیونیستی دچار اشتباه راهبردی شد

قنادباشی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به اینکه بعد از غزه شاهد حملات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی به لبنان هستیم که جان غیر نظامیان را هم این حملات تهدید کرده و منجر به شهادت بسیاری از آنان شده، دلیل این اقدامات رژیم سفاک صهیونیستی را تشریح و بیان کرد: رژیم جعلی صهیونیستی دچار یک اشتباه راهبردی شده و آن‌هم عدم آزادی اسرای عملیات طوفان‌الاقصی است که سالگرد این عملیات فرا رسیده و رژیم نتوانسته کاری از پیش ببرد؛ بنابراین تصور و توهم این را دارد که با باز کردن پرونده لبنان، خواهد توانست از حالت انفعالی خارج شده و خود را در موقعیت تهاجمی قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اقدامات اسرائیل برای حفظ موقعیت تهاجمی خود بوده و بر همین اساس تصور می‌کند که با شهادت سیدحسن نصرالله و سرداران جهادی، می‌تواند توان حزب‌الله را کاهش دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه توان حزب خدا فراتر از تصور و محاسبات رژیم جعلی است، تصریح کرد: باز کردن پرونده لبنان به‌جای اینکه به رژیم کودک‌کش کمک کند، بالعکس آن‌ها را در موقعیت انفعالی بیشتری قرار خواهد داد.

اسرائیل در معرض خطر جدی حزب‌الله

قنادباشی افزود: شهر بزرگی مثل حیفا علاوه‌بر شهرهای شمالی فلسطین اشغالی و شهرک‌های مهم اسرائیل که قبلاً در تیررس حزب‌الله قرار گرفته بود، توسط حزب خدا موشک‌باران شده و می‌شود و علاوه‌بر دست برتر حزب‌الله، اسرائیل را در معرض خطری جدی و بزرگ قرار می‌دهد.

حمله به لبنان باتلاق صهیونیست‌‌ها خواهد شد

وی با این بیان که لبنان یک باتلاق تازه برای رژیم صهیونیستی است، بر اشتباه راهبردی رژیم تأکید کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی و تحولات بین‌الملل ادامه داد: رژیم صهیونیستی در موقعیتی است که توان محاسبات عقلانی به معنای واقعی را ندارد و اگر منافع و حیثیت خود را درنظر می‌گرفت، وارد این ماجرا نمی‌شد. سران رژیم در وانفسای بحران اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و اطلاعاتی، انتقادات روزافزون بین‌المللی و پرونده‌های فعال نسل‌کشی در دادگاه لاهه نیز دارند و بر این اساس توان محاسبه عقلانی را ندارند و به هر چیزی متوسل می‌شوند.

قنادباشی خاطرنشان کرد: توسل به حمله به لبنان موجب افزایش انتقادات بین‌المللی، افزایش موشک‌باران اسرائیل از سوی حزب‌الله و خستگی بیشتر ارتش رژیم خواهد شد.

نتانیاهو دچار یک جنون نظامی شده است

وی سپس با اشاره به اینکه بسیاری از تحلیلگران معتقدند نتانیاهو دچار یک روان‌پریشی و اختلال روانی شده، متذکر شد: رژیم صهیونیستی و به‌ویژه نتانیاهو دچار یک جنون نظامی شده و روزبه‌روز خود و رژیم جعلی را در منجلاب بیشتری فرو می‌برد که ادامه حملات به غزه و لبنان در همین راستا است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه عنوان کرد: تصور رژیم صهیونیستی این است که با به‌کارگیری زبده‌ترین نیروهای ارتش اسرائیل می‌تواند ضمن پوشش گسترده هوایی، پیشروی زمینی هم داشته باشد، اما در زمین توان نیروی مقابل را محاسبه نکرده است.

انگیزه‌های حزب خدا در میدان

قنادباشی ادامه داد: شاخص مهم نیروهای حزب‌الله که آن‌ها را قدرتمند می‌کند، چند مورد است؛ نخست اینکه حزب‌الله به نام خدا و برای رضای او می‌جنگد که همین انگیزه بیشترین توان را به آن‌ها می‌دهد. مورد دوم ادامه دادن راه سیدحسن نصرالله است و علاقه‌مند هستند که راه الگوی خود را در مبارزه با رژیم جعلی پیش بگیرند‌. مورد سوم حفظ وطن است، چیزی که سربازان رژیم جعلی ندارند؛ یک نیروی لبنانی ریشه در آن خاک دارد، اما یک اسرائیلی خود را از راه‌های دور به فلسطین اشغالی رسانده است، بنابراین حزب خدا انگیزه ناسیونالیستی و وطن‌پرستانه برای دفاع از خاک خود دارند.

رژیم صهیونیستی از جنگ زمینی وحشت دارد، چون وطن و سربازی ندارد

وی گفت: رژیم صهیونیستی از جنگ زمینی وحشت دارد، چون خاک و سربازی برای دفاع از خود ندارد! برای همین در جنگ 33 روزه شکست را پذیرفت و عقب نشست و اکنون نیز رو به پرتاب موشک و بمب بر سر مردم آورده است.

کارشناس مسائل سیاسی با این بیان که چند روز گذشته نشان داده که لبنان در جنگ زمینی توان گسترده و زیادی دارد، ابراز کرد: اسرائیلی‌ها نه‌تنها پیشروی نداشته‌اند، بلکه با دادن تلفات زیاد، درحال عقب‌نشینی هستند.

قنادباشی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است لبنان نیز به سرنوشت غزه دچار شود؟ یادآور شد: نقاطی از لبنان که حزب‌الله در آن مستقر است مثل محله فقیرنشین ضاحیه در بیروت و برخی از شهرک‌ها و شهرهای جنوبی لبنان ممکن است دچار تخریب‌های زیادی شوند، کما اینکه اکنون نیز تخریب شده‌اند، اما هیچ‌گاه این مناطق سرنوشتی مشابه غزه نخواهند داشت.

لبنان، غزه نیست

وی در خاتمه سخنان خود اضافه کرد: غزه در محاصره کامل رژیم صهیونیستی بود و از راه دریا و خشکی هیچ‌گونه اجازه ورود به آنجا را نمی‌دادند. ضمن اینکه غزه به نسبت منطقه تحت اشراف حزب‌الله، منطقه کوچکی بود؛ به‌طوری‌ که قسمتی که در دست حزب‌الله لبنان در بیروت است، 12 برابر مساحت غزه بوده و البته دارای تپه‌ها و پستی‌ها و بلندی‌هایی است و با بیرون از مرز لبنان هم ارتباط دارد؛ برای مثال بخشی که با خاک سوریه مرتبط است و در محاصره کامل نیست که با ذکر این موارد می‌توان گفت سرنوشت آنجا مثل غزه نخواهد بود.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87266