کد خبر : 87276
تاریخ : 1403/7/21
گروه خبری : ایران و جهان

هماهنگی دیپلماسی و میدان، ضرورت بیش‌ازپیش امروز

بهزاد دانشفر

وعده صادق دو درحالی به وقوع پیوست که با شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، سردار نیلفروشان، اسماعیل هنیه در تهران و همچنین شهادت برخی فرماندهان مقاومت و ترورهای کور عمومی و ناجوانمردانه توسط وسایل ارتباطی (پیجرها و لپتاپ‌ها)، فضای سختی ایجاد شده بود؛ البته این موارد پذیرای واکنش جدی مقاومت بود.

این جو سنگین و فضای سخت ایجادشده با آثار خاص خود و دل‌نگرانی برخی نسبت به شرایط به‌وجودآمده و توان مقاومت در مقابل آن، با وعده صادق دو متفاوت شد؛ بنابراین می‌بایست بیشتر به تبیین اهمیت و آثار وعده صادق دو در تغییر موازنه پرداخت که نه صرفاً یک حمله موشکی، بلکه یک حمله موفق تمام‌عیار سایبری بود و با از کار انداختن سامانه‌های سایبری دفاعی رژیم اسرائیل و زدن اهداف مد نظر، رژیمی را که دارای آمادگی قبلی بعد از شهادت شهیدهنیه و منتظر اعلام پاسخ قطعی ایران بود و حمایت و کمک‌های آمریکا و دولت‌های خارجی خیانتکار را داشت، در شوک فرو برد.
زدن مقرهای موساد و شاباک و حتی مراکز فوق سری جدید و همچنین مرکز طراحی عملیات علیه شهیدهنیه و شهید سیدحسن نصرالله، دست برتر اشراف اطلاعاتی مقاومت را مجدد به رخ کشید تا در کنار پخش هم‌زمان رسانه‌ای عملیات که با تدابیر بسیار شدید امنیتی سانسور می‌شود، نتوانند این موفقیت را پنهان کند. در مقطع پیش از عملیات وعده صادق دو ضمن دشوار شدن عملکرد مؤثر دستگاه دیپلماسی به‌دلیل تسریع در عملیات‌ دشمن و ملاحظات دیگری همچون بیان دکتر پزشکیان بر دروغگویی آمریکا، باید اذعان کرد نیاز بوده و هست تا ابتکار عمل منحصربه‌فردی در هریک از پرونده‌ها دنبال شود تا لحظه‌ای زمینه فتنه و بازی دشمن را برای جدایی‌انگاری میدان و دیپلماسی، ایجاد نکند.
بهره‌مندی از ظرفیت‌های دیپلماسی در جهت پیشبرد مقاومت و میدان نه در آن مقطع، بلکه هم‌اکنون نیز می‌تواند چندجانبه و بی‌وقفه به دنبال ابتکار و راهبرد خلاقانه خود باشد. ضرورت یک نیروی واکنش سریع در دیپلماسی سنتی (طرف دولتی) و دیپلماسی عمومی (دولت با افکار مردم دنیا و رسانه‌ای) که به مانند یک راوی بین‌المللی مؤثر عمل کرده و بازدارندگی را تقویت کند، ضروری است. آمریکا به این نتیجه رسیده که جهت حمایت از رژیم اسرائیل نیازمند همراهی عربستان است و متأسفانه درحالی که سیاست تضعیف حمایت مالی مقاومت را دنبال می‌کند، برخی در داخل در اوج مواجهه میدان، صحبت از FATF و عضویت در آن گروه مالی می‌کنند تا نظارت بین‌المللی را بر جریان مالی کشورمان حاکم کنند. گروه مالی که حزب‌الله و سپاه را تروریست خوانده و وظیفه خود را قطع حمایت مالی از تروریسم بین‌المللی می‌داند؛ اقدام اخیر آقای عراقچی در سفر به قطر و عربستان اگر در حد ظواهر و بدون اقدام طرف مقابل باشد، خود مبارک است؛ چراکه عصبانیت دشمن صهیونیستی و حامیانش را به دنبال دارد. این انتظار و مطالبه است تا دستگاه دیپلماسی تدبیری ویژه در برابر شهادت شخصیتی همچون سیدحسن نصرالله در مجامع بین‌المللی دنبال کند، چراکه خون این شهید باعث شد تا وعده صادق دو انجام شود.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87276