کد خبر : 87497
تاریخ : 1403/7/25
گروه خبری : اقتصادی

در کمیسیون حقوقی و اقتصاد مجمع رؤسای شوراهای کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها مطرح شد:

ضرورت حضور یک نماینده از مراکز استان‌ها در شورای عالی کلان‌شهرها


سیدابراهیم حسینی روز چهارشنبه در کمیسیون حقوقی و اقتصاد اجلاس هفتادوسوم مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها که در مرکز همایش‌های قرآنی و بین‌المللی (تالار قرآن) همدان با حضور نمایندگانی از 31 استان برگزار شد (جلسات کمیسیون‌ها تا پنجشنبه نیز ادامه دارد)، گفت: سه دستور کار در این کمیسیون داریم که موضوع بررسی ظرفیت‌های برنامه هفتم در بودجه سال 1403 و ارائه پیشنهاد برای بودجه 1404 در حوزه مدیریت شهری، استعلام اصناف از شهرداری‌ها در صدور مجوزهای مرتبط با مشاغل مزاحم شهری و بررسی اساسنامه اتحادیه شهرداران کل کشور (براساس تکلیف مندرج در قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران) هستند.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه می‌طلبد در شورای عالی کلان‌شهرها یک نماینده از هر مرکز استان حضور داشته باشد تا موضوعات و مسائل به‌خوبی مطرح شوند، اظهار کرد: باید به هر استانی یک سهمیه مرکز استان داده شود.
حسینی با اشاره به اینکه در مورد حق جلسات می‌گویند کار شوراها افتخاری است و حقی تعلق نمی‌گیرد که در این زمینه باید پیگیری‌هایی باشد، گفت: نیاز به اصلاح قانون است تا موضوعات کلان شهرها حل شوند؛ مسائل باید سریع پیگیری شوند و اصلاح قانون شوراها می‌بایست انجام شود.
وی درخصوص هفت‌ساله شدن دوره فعالیت شوراها گفت: اگر می‌خواهیم شوراها دوره هفت‌ساله داشته باشند، هفته آینده باید جلساتی در مجلس در این خصوص داشته باشیم؛ باید طوری باشد که مشکلات کلان‌شهرها ویژه دیده شوند، چراکه نصف جمعیت کشور در کلان‌شهرها زندگی می‌کنند.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه رئیس شورای استان‌ها به شورای عالی مرکز استان‌ها اضافه شود، عنوان کرد: در دستور کار مجلس اصلاح قوانین هست و باید از کلان‌شهرها افرادی در جلسات حاضر شوند و بگویند مشکلات چیست؛ نصف مشکلات کشور در کلان‌شهرها است.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز درخصوص سه دستور کاری که مطرح شد گفت: درخصوص موضوع بررسی اساسنامه اتحادیه شهرداران کل کشور با توجه به زمان‌بر بودن اعطای برخی مجوزها از طریق سازمان‌ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، پیشنهاد می‌شود این اتحادیه تشکیل شود.
حسینی تأکید کرد: باید بخشی از اختیارات سازمان به اتحادیه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور جهت تسریع و تسهیل امور واگذار شود.
وی با اشاره به اینکه نیاز به اتحادیه کارآمد است، افزود: اتحادیه شهرداران پشتوانه برنامه هفتم و سابقه 70 ساله بوده و نیاز است تشکیل شود.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه ازلحاظ ساختاری تشکیل اتحادیه قانون است و باید انجام شود، تأکید کرد: اصل تشکیل اتحادیه را مجلس پذیرفته، اما شرح وظایف نیاز به مطالعه دارد تا در قانون برنامه هفتم دولت و مجلس تصویب شود؛ نحوه کار این اتحادیه باید مطالعه شود تا به نفع باشد.
وی با تأکید بر اینکه باید فرصت مطالعاتی داده شود چراکه نسخه آماده‌ای وجود ندارد، ادامه داد: در مورد تشکیل اتحادیه موافقیم، اما برای اجرا نسخه‌ای نداریم و نیاز به تهیه نسخه و اساسنامه‌ است.
حسینی درخصوص سامان‌دهی مشاغل مزاحم و آلاینده نیز بیان کرد: ابلاغ شود که کمیسیون خدمات شهری مسائل و مشکلات را با ما مطرح کند تا ما مسائل حقوقی آن‌ها را پیگیری کنیم.
رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه در مورد ترکیب شورای عالی استان‌ها در دوره‌های قبل نقد وجود داشته و هنوز هم اصلاح نشده است، اظهار کرد: در مورد تشکیل اتحادیه هم اینکه چه مشکلی را می‌خواهد حل کند، مورد سؤال است.
حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه ما می‌خواهیم از طریق اتحادیه مشکلاتی حل شود، افزود: قبلاً مطرح شد که معاونت شهرسازی وزارت مسکن و سازمان شهرداری‌ها یکی شوند تا به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و سازمان شهرداری‌ها بتوانند مشکلاتی را حل کنند که طرح کنار گذاشته شد.
علیرضا نادری، رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود در شورای عالی استان‌ها رؤسای شوراهای شهرها حضور داشته باشند و نماینده نفرستند، در ادامه درخصوص مشاغل مزاحم اظهار کرد: ما در کرمان خواستیم برای مشاغل مزاحم شهرکی ایجاد کنیم، اما باید ازلحاظ حقوقی هم مصوبه‌ای آورده شود تا اداره مسکن و شهرسازی و منابع طبیعی زمینی در اختیار این مشاغل قرار دهند.
رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه نیز با بیان اینکه شورای اسلامی شهر را به صحن مجلس آوردیم که شغل حساب شود اما رأی نیاورد، اذعان کرد: در دوره هفتم شورا باید بگویند در شورای عالی مرکز استان‌ها هر مرکز استان یک سهمیه داشته باشد.
خسرو زرافشان خاطرنشان کرد: باید از هر شورای مرکز استان یک نفر و درمجموع 31 نفر در شورای عالی حضور داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز اظهار کرد: چون تبعات مثبت هفت‌ساله شدن مدت شورا را نمی‌دانند، این موضوع را در دستور کار قرار نداده‌اند، وگرنه مخالف هفت‌ساله شدن نیستند.
عزیزالله سیفی با بیان اینکه ازلحاظ ساختاری تشکیل اتحادیه قانون است و باید انجام شود، گفت: درخصوص مشاغل مزاحم نیز ابلاغیه کشوری نیاز است تا بعد در برش استان اجرایی شود.
وی با بیان اینکه باید در اعطای مجوز به اصناف از شهرداری‌ها مجوز گرفته شود، افزود: مشکلاتی که امروز در حوزه فست‌فودی‌ها ایجاد شده، به دلیل عدم انجام همین کار است؛ باید به وزارت کشور بگوییم با توجه به آرای موجود، این مهم بخشنامه‌ شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه به نظر به عدالت نزدیک باشد که یک نفر‌ مستقیم از شورای مرکز استان در شورای عالی حضور داشته باشد، اظهار کرد: در مورد شغل شوراها هم باید استدلال قوی برای شغل شدن داشته باشیم.
اکبر کاووسی‌امید درخصوص اتحادیه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: ایجاد اتحادیه یک الزام است و باید شکل گیرد، چراکه سیستم موجود ناکارآمد بوده و نسخه‌ای باید جایگزین شود.
رئیس شورای اسلامی شهر سمنان نیز با بیان اینکه شوراها باید زیرمجموعه مجلس شوند و از وزارت کشور خارج شوند چون پارلمانی هستند، اظهار کرد: درخصوص اصناف نیز در برخی مغازه‌ها مساحت کم شده و این یک ضعف است.
عباسعلی طالب‌بیدختی با بیان اینکه مغازه سه متری هم می‌تواند مجوز بگیرد و این ضعف جدی است که باعث سد معبر و آلودگی می‌شود، گفت: در قانون و اجرای رأی باید تعزیرات، نیروی انتظامی و مسئول اصناف همراه مأموران شهرداری باشند.
وی تأکید کرد: در قانون نوشته شود نیروهای سایر سازمان‌های مربوطه همراه نیروی شهرداری باشند تا از وقوع برخی عواقب جلوگیری شود.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87497