کد خبر : 87535
تاریخ : 1403/7/26
گروه خبری : جامعه

با گذشت بیش از 3 دهه؛

ورودی‌های همدان همچنان در پیچ‌وخم سامان‌دهی

مدیر منطقه سه شهرداری همدان: از صنوف بلوار شهیدسلگی تقاضای همکاری داریم


محمدرضا فیضی‌منش با آرزوی سلامتی برای همشهریان همدانی، ابراز کرد: درخصوص اجرای آرای پلمب مغازه‌های صنف سنگ مزار فروشان واقع در بلوار شهیدسلگی (بلوار بهشت یا جاده ملایر) و در جهت تنویر افکار عمومی بر خود لازم می‌دانم نکاتی را به محضر شریف مردم برسانم؛ اواخر دهه 60 شهردار فقید همدان مرحوم بهنامجو اقدام به انجام طرحی کرد که براساس آن ورودی‌های همدان به‌عنوان نخستین شهر ایران، سامان‌دهی می‌شد، اما بنا به دلایل متعدد متأسفانه تاکنون این طرح اجرایی نشده است.
وی با بیان اینکه بدیهی است طرح مذکور در جهت کاهش تصادفات، نظم‌دهی، پاک‌سازی جداره ورودی شهر و همچنین زیباسازی بصری است، افزود: در همین راستا تعداد 19 باب مغازه سنگ مزار فروشی در بلوار شهیدسلگی (جاده ملایر) برابر الزام ناشی از رأی کمیته بند 20 ماده 55 در مورخ 28 شهریورماه 1403 پلمب شده‌اند.
فیضی‌منش اذعان کرد: بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها براساس آیین‌نامه سامان‌دهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری مصوب هیئت وزیران مورخ 10 دی‌ماه 1396 در تاریخ 16 اسفندماه 1397 توسط وزیر کشور به استانداران جهت اجرا ابلاغ شده است.
مدیر منطقه سه شهرداری همدان با اشاره به اینکه به استناد جدول مشاغل و صنوف آلاینده ردیف 9 کلیه سنگ‌بری‌ها مشمول تعطیلی و انتقال قطعی به خارج از شهر، شهرک‌های صنعتی و یا مجتمع‌های صنفی مجاز هستند، عنوان کرد: بنابراین منطقه سه شهرداری همدان در سال 1399 پس از بررسی‌های کارشناسی و متعاقب گرفتن مجوز از شورای اسلامی شهر همدان و با هماهنگی سایر مراجع مربوطه، مجتمع سنگ مزار بهشت همدان را به تعداد 72 واحد احداث و به‌منظور جایگزینی و سامان‌دهی به اتحادیه سنگ‌فروشان معرفی کرده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه مجتمع بازار سنگ بهشت با اعتبارات داخلی منطقه سه شهرداری همدان در سال 1399 ساخته شده است، تشریح کرد:‌ می‌توانستیم به‌جای احداث این پروژه، فعالیت عمرانی دیگری داشته باشیم، اما با توجه به اولویت ورودی شهر نسبت به ساخت این مجتمع اقدام شد.
وی با اشاره به اینکه حسب روال قانونی طرح‌های تفصیلی (توسعه شهری) توسط شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مصوب و به شهرداری‌ها جهت اجرا ابلاغ می‌شوند، گفت: این طرح‌ها براساس نیازسنجی صورت‌گرفته توسط مشاور طرح (به‌عنوان گروه‌های متخصص و دارای سابقه و صلاحیت) تدوین شده‌اند و با توجه به شاخص‌هایی همچون افزایش جمعیت شهرها، لزوم بهبود کیفیت زندگی و تأمین نیازهای عمومی شهری تهیه و تنظیم می‌شوند که به‌الطبع به‌عنوان اسناد بالادستی لازم‌الاجرا هستند.
فیضی‌منش اذعان کرد: قابل ذکر است عرض بلوار شهیدسلگی از میدان امام حسن (ع) تا انتهای پلاک آرامستان (باغ بهشت) در طرح تفصیلی معبری 62 متری است و در ادامه از جداره آرامستان تا چهارراه بابک (شهید یزدان‌دوست) 85 متری بوده که بر همین مبنا واحدهای سنگ مزار فروشان در طرح تعریض معبر قرار دارند؛ یعنی علاوه‌بر اینکه جزء مشاغل مزاحم به‌شمار می‌آیند، در مسیر تعریض بلوار هم هستند.
مدیر منطقه سه شهرداری همدان با بیان اینکه در سنوات گذشته کمیسیون ماده 100 نیز اقدام به صدور رأی تخریب برای اکثر واحدهای صنعتی و فاقد مجوز بلوار مذبور کرده است، گفت: شهرداری به‌منظور مساعدت جهت جابه‌جایی و انتقال به محل جدید مهلت مناسبی داده است که تاکنون کسبه محترم هیچ اقدامی نکرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در نخستین طرح تفصیلی شهر همدان که به‌نام مرجان (سال 1347) مصوب شده محل فوق خارج از محدوده شهری است، افزود: در طرح تفصیلی بعدی (به‌نام مژدا) که سال 1367 تصویب شده، این محل در مسیر تعریض بلوار و باقی‌مانده آن در کاربری فضای سبز است.
فیضی‌منش با بیان اینکه لازم به توضیح است که معاونت خدمات شهری منطقه سه شهرداری همدان اخطاریه‌های متعددی جهت جابه‌جایی به محل جدید صادر کرده است، گفت: کسبه محترم هیچ توجهی به اخطاریه‌ها نداشته‌اند و اعتراضی هم نکرده‌اند و مهلت قانونی اعتراض پایان یافته است.
مدیر منطقه سه شهرداری همدان با اشاره به اینکه درحال حاضر هیچ واحد صنفی سنگ مزار فروشی در بلوار شهیدسلگی فعالیت نمی‌کند و هیچگونه اعمال سلیقه‌ای صورت نگرفته، اظهار کرد: کلیه واحدها ملزم به جابه‌جایی هستند.
وی از این طریق به سایر صنوف (سنگ ساختمانی، خدمات خودرویی، اغذیه‌فروشان و غیره) که در فاز بعدی اجرای طرح سامان‌دهی قرار دارند نیز گفت: تقاضا می‌کنیم در این طرح مشارکت کرده و به محل جدید نقل مکان کنند.
این مقام مسئول افزود: پیگیری مراحل قانونی فک پلمب بدین‌منظور است که شهرداری بستری را فراهم کند تا صاحبان مشاغل بتوانند درصورت تمایل به محل تعیین‌شده نقل مکان کنند؛ شهرداری زیرساخت‌ها و محل مناسب را آماده کرده و به محض وصول درخواست، مغازه‌های ساخته‌شده تحویل متقاضیان می‌شود.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87535