کد خبر : 87749
تاریخ : 1403/8/1
گروه خبری : جامعه

موقع پاره شدن تسمه تایم در حرکت چه کنیم؟

 

پاره شدن تسمه تایم در حرکت یکی از بدترین اتفاقاتی است که هر راننده ممکن است تجربه کند. چراکه این اتفاق می‌تواند خسارت چند ده میلیون تومانی را روی دست او باقی بگذارد. پاره شدن تسمه تایم در سرعت بالا عملا موتور را در معرض شدید‌ترین آسیب‌ها قرار می‌دهد. به‌همین دلیل لازم است که شما به‌عنوان یک راننده خود را برای چنین شرایطی آماده کنید. اگر کنجکاو هستید که در خصوص اقدامات لازم بعد از پاره شدن تسمه تایم در حال حرکت اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید، این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

پاره شدن تسمه تایم در حرکت معمولا در جاده رخ می‌دهد. اساسا این اتفاق در شرایطی که دور موتور خودرو برای طولانی مدت بالا باشد، خیلی محتمل‌تر است. به‌همین دلیل، بیشتر هنگام رانندگی با سرعت بالا در جاده باید منتظر این اتفاق باشید. حتما توجه داشته باشید که دنده خودرو متناسب با سرعت آن باشد تا فشار اضافی به تسمه وارد نشود. ناگفته نماند که معکوس کشیدن ناگهانی در سرعت بالا هم می‌تواند منجر به پاره شدن تسمه تایم شود.

راهنمای تشخیص پاره شدن تسمه تایم در حرکت

اگر هنگام حرکت به‌طور ناگهانی خودرو خاموش شود، احتمالا اولین اقدامی که هر راننده انجام می‌دهد، استارت زدن است. در صورتی که موتور به‌دلیل پاره شدن تسمه تایم خاموش شده باشد، استارت زدن می‌تواند حکم به مرگ موتور کند. بنابراین اول باید مطمئن شوید که تسمه پاره شده است یا خیر؟

برای این منظور باید ماشین را متوقف کنید و سپس در دنده یک بگذارید. پس از آن شروع به هل دادن ماشین کنید. اگر خودرو حرکت کرد، نشان‌دهنده آن است که تسمه تایم پاره شده است. در غیر این صورت، تسمه تایم سالم است و مشکل مربوط به سایر قطعات موتور خودرو است.

اقدامات ضروری پس از پاره شدن تسمه تایم در حال حرکت

پس از پاره شدن تایم در حرکت به‌هیچ عنوان استارت نزنید. این کار می‌تواند آسیب جدی به اجزای موتور وارد کند که جلوتر اشاره می‌کنیم. چهار چراغ ماشین را روشن کنید تا سایر رانندگان حاضر در جاده متوجه بروز مشکل برای شما شوند. سپس در فرصت مناسب، خودرو را به‌سمت حاشیه جاده هدایت و در جایی مطمئن توقف کنید. سپس تابلوی خطر ماشین را با فاصله مناسب در پشت آن قرار دهید. با امداد خودرو تماس بگیرید و ماشین را به مقصد تعمیرگاه بکسل کنید.

عواقب پاره شدن تسمه تایم در حال حرکت

پاره شدن تسمه تایم در سرعت بالا چه مشکلاتی را به‌دنبال دارد؟

وظیفه اصلی تسمه تایم در ماشین، ایجاد هماهنگی بین عملکرد اجزای موتور به‌خصوص میل لنگ و سوپاپ‌ها است. پاره شدن تسمه تایم در سرعت بالا عملا باعث می‌شود که این هماهنگی از بین برود. در نتیجه، شاهد برخورد پیستون‌ها و سوپاپ‌ها در موتور خواهید بود.

این اتفاق باعث سوراخ شدن پیستون و کج شدن یا شکستن سوپاپ‌ها می‌شود. همچنین ممکن است که سرسیلندر موتور هم آسیب ببینید. هر یک از این اتفاقات، خسارت سنگین به‌شمار می‌رود. بنابراین باید در سریع‌ترین زمان ممکن بعد از پاره شدن تسمه تایم در حرکت، خودرو را متوقف کنید.

کلام پایانی

در حال حاضر (پاییز 1403)، بسته به نوع ماشین، جنس و کیفیت تسمه تایم، قیمت این قطعه بین 400000 تا 1200000 تومان است. این قطعه با قیمت نه‌چندان بالا، نقش حیاتی در سلامت اجزای موتور خودرو حین حرکت دارد. پیشنهاد می‌کنیم که حتما نسبت به نشانه‌های خرابی و زمان‌بندی تعویض تسمه تایم ماشین حساس باشید. در غیر این صورت ممکن است مجبور به پرداخت خسارت چند میلیون بابت خرابی پیستون، سرسیلندر و سوپاپ‌های موتور شوید. بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم ماشین، هر 60 هزار کیلومتر یکبار است. البته باید به‌تاریخ انقضای تسمه تایم هم توجه داشته باشید.

منبع: موقع پاره شدن تسمه تایم در حرکت چه کنیم

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87749