کد خبر : 87780
تاریخ : 1403/8/1
گروه خبری : اقتصادی

موافقت وزیر نفت با توسعه میدان نفتی چنگوله در مهران


روز سه‌شنبه نشست مجمع نمایندگان مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی با وزیر نفت انجام شد و در این نشست بر رفع موانع حوزه نفت و گاز این استان تأکید شد.
نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی درخصوص خروجی و توافقات انجام‌شده در این نشست، اظهار کرد: مجمع نمایندگان استان در این دیدار خواستار اجرایی شدن توسعه میادین نفتی چنگوله و آذر که در دولت قبل، ابلاغ آن انجام نگرفت، شدند و وزیر نفت قول مساعد ابلاغ و اجرای این پروژه را داد.
فریدون همتی اظهار کرد: در این نشست بنا به درخواست مجمع نمایندگان مردم استان مقرر شد مدیر عامل شرکت ملی نفت، نشست‌های منظم فصلی با شرکت‌های نفت و گاز، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار ایلام برای پیگیری و کنترل پروژه‌های نفتی و گازی استان داشته باشد و گزارش آن به وزیر نفت ارائه شود.
وی یادآور شد: یکی دیگر از مباحث طرح‌شده در این دیدار، موافقت با اعلام آمادگی هلدینگ خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری در نصب تجهیزات مورد نیاز در بالادست و سرچاهی مجتمع تنگ بیجار بود.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، تأمین مالی برای تسریع در تکمیل فاز دوم پالایشگاه گاز، رفع محدودیت در تأمین خوراک پتروشیمی ایلام، تسریع در توسعه میدان گازی بانکول و باباقیر و اقدام سریع مجوز تأمین تخصیص اعتبار (ارزی - ریالی) برای شروع عملیات اجرایی پتروشیمی دهلران، NGL و سایر میدان‌های نفتی در مناطق دهلران و کبیرکوه و همچنین تأمین اعتبار بیمارستان 96 تختخوابی در دهلران را از دیگر درخواست‌های مجمع نمایندگان استان از وزیر نفت عنوان کرد.
وی افزود: تعیین تکلیف میدان گازی «سمند» آبدانان نیز از دیگر مباحثی بود که نمایندگان استان در دیدار با وزیر نفت بر آن‌ تاکید داشتند و این موارد با مساعدت وزیر نفت همراه بود.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: سرمایه‌گذاری برای تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب ایلام به‌منظور تأمین آب پالایشگاه و پتروشیمی و آزاد شدن آب سد گِلِال نیز در این دیدار مورد تأکید قرار گرفت.
همتی یادآور شد: اختصاص مبلغ یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار از محل مسئولیت‌های اجتماعی برای اجرای طرح‌های هادی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان و کمک به پیمانکار میدان گازی بانکول (هیربد) در خصوص پرداخت حقوق کارگران و شروع عملیات عمرانی این طرح نیز مطرح شد که وزیر نفت در این زمینه قول مساعد داد.
وی پرداخت مبلغ دو هزار و 500 میلیون ریال برای احداث مرکز رادیوتراپی در مرکز استان و از مصوبات سفر دوم رئیس جمهور شهید و توافق بین وزارت نفت و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را نیز از دیگر مباحث پیگیری شده در این نشست عنوان کرد.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رفع مشکلات کارکنان شرکت گاز شهرستان ایوان در خصوص اجرای بندهای بدی آب و هوا و آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار و جلوگیری از تضییع حق و حقوق این کارکنان از دیگر مباحث مطرح شده با وزیر از سوی نمایندگان استان ایلام در این نشست بود که وزیر نفت دستور تمام موارد مطرح شده در این نشست را با نظر موافق به شرکت ملی نفت و گاز و نفت مناطق مرکزی و معاون امور مجلس برای اجرا صادر کرد.
فریدون همتی، سارا فلاحی و اسداله چراغی مجمع نمایندگان مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی در دیدار با محسن پاک‌نژاد وزیر نفت دولت چهاردهم حضور داشتند.
95 درصد نفت منطقه غرب کشور از میادین نفتی استان ایلام تأمین می‌شود.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87780