کد خبر : 87795
تاریخ : 1403/8/1
گروه خبری : کاردانش

پیوند صنعت با شرکت‌های دانش‌بنیان مسیر توسعه کرمانشاه را متحول می‌کند


سیامک آزادی رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه در نخستین رویداد ملی صنعت‌یاران که در برج فناوری کرمانشاه برگزار شد آمار دانش‌آموخته دانشگاهی بیکار استان را حدود 50 هزار نفر اعلام و اظهار کرد: این عدد، بسیار بالا است، اگر نتوانیم مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان را در فرایند توسعه استان قرار دهیم، قطعاً صحبت از توسعه و تغییر در استان کرمانشاه بی‌معنی است.
وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل‌های بی‌شمار استان، ادامه داد: این ظرفیت‌ها بالقوه هستند که باید طی فرایندهای به فعلیت برسند.
رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه با اشاره به برگزاری رویداد ملی صنعت یاران، گفت: این رویداد در راستای نگاه کاربردی پژوهش مبتنی بر نیازهای واقعی صنعت برگزار شده تا پژوهشگران و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و متخصصین این نیازها را احصا و برای رفع آن‌ها ایده مبتنی بر ارزش‌افزوده ارائه دهند.
دانش‌بنیان‌ها به کمک صنعت کرمانشاه آمدند
وی از نقش‌آفرینی ویژه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در راستای توسعه استان سخن گفت و خاطرنشان کرد: باید این اطمینان را به بخش صنعت داد که دانش‌بنیان‌ها می‌توانند مشکلات و نیازهای آن‌ها را همراه با افزایش ارزش‌افزوده برطرف کنند، چرا که بخشی از این ارزش‌افزوده‌ای مبتنی بر دانش ایجاد شده، است.
آزادی از سه‌رقمی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان استان به عدد 100 خبر داد و افزود: در غرب کشور به لحاظ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان رتبه نخست را داریم.
وی با اشاره به فعالیت بیش از 500 واحد فناور در استان، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان استان در کشور حرف برای گفتن دارند.
رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه به وجود حدود 2 هزار هیئت‌علمی در استان اشاره و بیان کرد: کمتر از 10 درصد این تعداد وارد حوزه دانش‌بنیانی شدند.
جهان در حال تغییر اساسی
پروفسور محمد‌مهدیی خدایی، مشاور استاندار کرمانشاه در حوزه علم و فناوری با بیان اینکه جهان در حال تغییر است، اظهار کرد: باید جایگاه خود را در این شرایط روز دنیا، تغییر دهیم.
وی ادامه داد: کشورهای غربی علی‌الخصوص در خصوص هوش مصنوعی دنبال مسائل خاصی هستند به‌گونه‌ای که می‌خواهند فکر انسان‌ها را با جمع‌آوری اطلاعاتی از وی، بخوانند.
مشاور استاندار کرمانشاه در حوزه علم و فناوری با تأکید بر ضرورت دگرگونی و بازنگری برنامه‌های دانشگاهی، گفت: در برخی از رشته‌ها دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خیلی زیادی داریم که اصلاً ضرورتی ندارد.
ارسال 33 ایده به رویداد ملی صنعت یاران
زهرا فدایی دبیر علمی رویداد ملی صنعت یاران نیز در ادامه فراوری ضایعات و پسماندهای بخش کشاورزی را به‌عنوان یکی از معضلات اصلی صنایع وابسته به کشاورزی عنوان کرد و افزود: ایده ارتباط‌گیری با صنایع وابسته با صنعت کشاورزی استان در راستای نیازسنجی در گروه پژوهشی شیمی جهاد دانشگاهی شکل گرفت و با شرکت شتاب‌دهنده شیمی یار کوشا که زیر مجموعه پارک علم و فناوری استان است همکاری کردیم.
وی گفت: 33 طرح و ایده در 8 محور اصلی که از سوی صنایع بزرگ استان ارائه شده بود به دبیرخانه رویداد ارسال شد که بعد از داوری‌های اولیه 10 ایده به مرحله ارائه حضوری امروز راه‌ یافته که بعد از داوری نهایی سه طرح برتر انتخاب و معرفی می‌شوند.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87795