کد خبر : 87798
تاریخ : 1403/8/1
گروه خبری : اقتصادی

کشاورزان بدون قرارداد «چغندرقند» پاییزه کشت نکنند


فرهاد شریفی، با اشاره به استقبال کشاورزان استان از کشت چغندرقند پاییزه در سال زراعی جاری، اظهار کرد: تاکنون شاهد کشت بیش از دو هزار هکتار چغندرقند پاییزه در مزارع استان بوده‌ایم که انتظار داریم این سطح در استان از 4400 هکتار بیشتر نشود، چون در غیراین صورت در فصل برداشت محصول برای تحویل چغندر مازاد به کارخانجات قند با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی افزود: در سال زراعی گذشته 3600 هکتار چغندرقند پاییزه در مزارع استان کرمانشاه کشت شده بود.
شریفی اظهار کرد: از کشاورزان می‌خواهیم از کشت خارج از برنامه چغندرقند در استان صرف‌نظر کنند، چون اگر اقدام به کشت بدون قرارداد چغندرقند پاییزه کنند، ممکن است در فصل برداشت محصول با مشکل مواجه شده و محصول برداشت شده روی دستشان بماند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکید کرد: اگرچه توسعه کشت پاییزه چغندرقند در استان به منظور استفاده از آب بارش‌های پاییزه و زمستانه و نیز تامین خوراک کارخانه‌های قند در فصول مختلف سال مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی است، اما با توجه به استقبال بالای کشاورزان، کشت بدون برنامه و خارج از قرارداد می‌تواند مشکلاتی را در فصل برداشت محصول برای کشاورزان بلحاظ تحویل محصول به کارخانجات بوجود بیاورد.
شریفی با بیان اینکه صرفا در شهرستان‌های مناطق گرمسیری استان شامل شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب کشت پاییزه چغندرقند انجام می‌شود، تصریح کرد: عمده چغندرقند پاییزه استان در شهرستان سرپل‌ذهاب کشت می‌شود.
وی با بیان اینکه کشت چغندرقند پاییزه در مناطق گرمسیر استان از اوایل مهر شروع و تا اوایل آذر ماه ادامه دارد، افزود: برداشت چغندرقند پاییزه هم از اواخر اردیبهشت سال آینده انجام خواهد شد.
شریفی در ادامه با بیان اینکه چغندرقند در استان کرمانشاه به دو شکل بهاره و پاییزه کشت می‌شود، گفت: هم اکنون برداشت چغندرقند بهاره از مزارع استان در حال انجام است.
وی تصریح کرد: برآورد می‌شود مجموع تولید چغندرقند استان (بهاره و پاییزه) در سال زراعی جاری به بیش از 1.1 میلیون تن برسد.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87798