کد خبر : 87803
تاریخ : 1403/8/1
گروه خبری : جامعه

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگ و ارتباطات:

هویت چندگانه در جوانان با شیوه‌های سنتی ازدواج هم‌خوانی ندارد


سجاد مهدی‌زاده در نشست هم‌اندیشی ازدواج پایدار در فضای مجازی ابراز کرد: یک کلیشه و دوگانه‌ای در مورد الگوهای همسرگزینی داریم؛ جوانان می‌گویند ما نمی‌خواهیم سنتی ازدواج کنیم.
مهدی‌زاده افزود: با اینکه در گذشته نیز بسیاری از همسرگزینی‌ها توسط خود دختر و پسر رقم می‌خورده است، اما امروز یک دوگانه ازدواج مدرن و سنتی داریم؛ این کلیشه قرائتی بوده که در ذهن جوانان ما است که نمی‌خواهم پدر و مادر برای من انتخاب کنند.
وی اذعان کرد: مواردی داریم که در فضای مجازی باهم آشنا می‌شوند. باید این دو مرحله آشنایی اولیه و شناخت خانوادگی را از هم جدا کنیم؛ معاشرت و آشنایی را باید از هم جدا ببینیم.
مهدی‌زاده در ادامه اظهار کرد: الگوی همسرگزینی تغییر کرده است؛ جوانان زیادی داریم که خانواده‌شان به‌واسطه تحصیل فرزند در شهری دیگر، همراه آن‌ها نیستند و یا خانواده در دسترس نیست، اما این تغییر الگوی ازدواج لزوماً مثبت نیست و باعث بالا رفتن سن ازدواج و یا ازدواج‌های خارج از عرف هم شده است.
وی با اشاره به اینکه در دهه شصت افراد مذهبی و غیر مذهبی مرزهای مشخصی داشتند، گفت: به‌دلیل موج جهانی شدن، زندگی فردی و یا عوامل دیگر، تعدد الگوی شخصیتی و هویتی داریم. زمانی یک آقای مذهبی با یک خانم مذهبی ازدواج می‌کرد و خانواده برای او انتخاب می‌کردند، اما خود آن‌ها هم با یکدیگر همدلی می‌کردند؛ اما درحال حاضر این‌گونه نیست و فضای دین‌داری ما متفاوت شده است.
مهدی‌زاده در ادامه ابراز کرد: قبلاً یک الگو بیشتر برای فرد مذهبی نداشتیم، اما امروزه الگوهای متفاوتی داریم. فرزندان ما هویت خود را از الگوهای مختلف گزینش می‌کنند و الگوی جدید می‌سازند و وقتی باهم ازدواج می‌کنند، دچار چالش می‌شوند؛ چون الگوهای متفاوتی که پیروی می‌کنند، با یکدیگر هم‌خوانی ندارد. ازاین‌رو امروز افراد پیش‌بینی‌پذیری کمتری دارند و تعدد هویتی موجب شده که ما به الگوهای دیگری هم فکر کنیم.
این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: یکی از دلایل فرار جوانان از الگوی سنتی سهولت الگوهای غیر سنتی است. فرایند ازدواج در الگوی سنتی برای جوانان امروز سخت است؛ ازاین‌رو راه دیگری را انتخاب می‌کنند. از طرفی بسیاری معتقدند که ازدواج دیگر نیاز به آموزش ندارد و این اشتباه سبب شده که اعتماد کم بشود و جامعه خودش را مستغنی می‌بیند. درحالی که حتی امور غریزی نیاز به آموزش دارند، ما با جامعه‌ای طرف هستیم که فانتزی‌های مختلفی دارد که از واقعیت دورش می‌کند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87803