کد خبر : 87849
تاریخ : 1403/8/2
گروه خبری : جامعه

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد:

نقش حیاتی بهداشت محیط در بهبود سلامت روان جامعه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی: ارتقای سامانه «سامح» برای مدیریت پسماندهای پزشکی همدان


بهروز کارخانه‌ای چهارشنبه دوم آبان‌ماه در مراسم روز جهانی بهداشت محیط با اشاره به شعار امسال مبنی بر ایجاد جوامع تاب‌آور، نقش آن را در ارتقای سلامت روان جامعه حیاتی دانست.
وی با بیان اینکه تأمین نیازهای اساسی بشر ازجمله آزادی، تفریح و ارتباطات عاطفی، از ارکان اساسی سلامت روان است و هرگونه محدودیت در این زمینه می‌تواند منجر به بروز چالش‌های اجتماعی و روانی شود، تصریح کرد: تاب‌آوری به معنای توانایی جوامع در مواجهه با بحران‌ها و چالش‌های اجتماعی بوده و توجه به فرهنگ اجتماعی و شهری برای تحقق این امر ضروری است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی همدان به ابعاد متنوع بهداشت محیط اشاره کرد و گفت: به‌دلیل اهمیت موضوع تاب‌آوری و تأثیر آن بر سلامت جوامع و برخورد با حوادث و بلایا، سازمان‌های بین‌المللی بهداشتی بر ضرورت ایجاد جوامع تاب‌آور تأکید دارند.
کارخانه‌ای با اشاره به تأثیرات منفی تغییرات اقلیمی بر سلامت روان، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که حدود 25 درصد از آلودگی‌های محیط‌زیستی به عوامل مرتبط با تغییرات اقلیمی برمی‌گردد؛ بنابراین توجه جدی به بهداشت محیط و کاهش آلودگی‌ها می‌تواند به بهبود سلامت روان و جسمی افراد جامعه کمک شایانی کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز از ارتقای سامانه سامح برای مدیریت پسماندهای پزشکی خبر داد و افزود: این سامانه به‌زودی در دانشگاه عملیاتی خواهد شد و دانشگاه علوم پزشکی همدان به‌عنوان سومین دانشگاه آزمونه کشور، در اجرای این سامانه گام برمی‌دارد.
فاطمه ترکمان‌اسدی به ایجاد جوامع تاب‌آور از طریق کاهش خطر بلایا و تغییر اقلیم تأکید کرد و گفت: تغییرات اقلیمی یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین تهدیدات پیش‌ روی سلامت عمومی است.
وی تصریح کرد: رسالت بخش بهداشت و سلامت در مواجهه با این تهدیدها بزرگ بوده و نیازمند اقدامات جدی و برنامه‌ریزی‌های دقیق است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر نقش آموزش جامعه در حوزه بهداشتی و مقابله با خطرات و بلایا خاطرنشان کرد: در سال 1402 با وجود تلاش‌های فراوان، توانستیم 51 درصد جامعه را در حوزه بهداشتی و مقابله با بلایا آموزش دهیم.
وی با بیان اینکه از هر 10 نفر چهار نفر در معرض تهدیدات محیطی و تغذیه‌ای قرار دارند، اظهار کرد: با تلاش بی‌وقفه و مجاهدانه مجموعه بهداشتی و دانشگاه علوم پشکی همدان، موفق به مدیریت بحران‌هایی نظیر تنش آبی و عبور از اوج شیوع کرونا شدیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین به عملکرد بازرسی‌ها و نظارت‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: تاکنون 308 هزار و 389 مورد بازرسی انجام و بیش از 413 هزار اخطاریه صادر و منجر به پلمب دو هزار و 369 واحد متخلف شده است.
ترکمان‌اسدی همچنین ارتقای زیرساخت‌های فاضلاب و کنترل طغیان بیماری‌های ناشی از آب و مواد غذایی را از دیگر اولویت‌های دانشگاه دانست.
* سلامت محیط‌زیست تا 25 درصد مرگ‌ومیرها را کاهش می‌دهد
مدیر گروه بهداشت و محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان اینکه حفظ سلامت محیط‌زیست می‌تواند تا 25 درصد از مرگ‌ومیرهای جهانی را کاهش دهد، گفت: سالانه 13 میلیون مرگ قابل‌ پیشگیری در جهان ثبت می‌شود که عمدتاً ناشی از عوامل محیطی مانند تغییرات اقلیمی، آلودگی هوا، صنعتی‌ شدن و شهرنشینی است.
محمدرضا سمرقندی اظهار کرد: روز پنجم مهرماه (26 سپتامبر) به‌عنوان روز جهانی «بهداشت محیط» با هدف افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت سلامت محیط‌زیست و تأثیر آن بر سلامت جامعه، تغییرات آب‌وهوا و اقلیم معرفی شده است؛ این روز در سال 2011 به‌دلیل ارتباط تنگاتنگ بین بهداشت محیط، سلامت عمومی و تغذیه به رسمیت شناخته شد.
مدیر گروه بهداشت و محیط دانشکده بهداشت بیان کرد: از هر 10 نفر یک نفر در معرض آلودگی هوا قرار دارد و به‌طور میانگین هر 13 دقیقه یک نفر به‌دلیل آلودگی هوا و بیماری‌های مربوط به آن، جان خود را از دست می‌دهد.
وی به کمبود زیرساخت‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: بیش از 3.6 میلیارد نفر در جهان فاقد دسترسی به سرویس‌های بهداشتی هستند که این امر سلامت عمومی و اکوسیستم‌ها را به خطر می‌اندازد.
سمرقندی همچنین از مخاطرات ناشی از پسماندهای پزشکی و مصرف گسترده سیگار سخن گفت و افزود: رهاسازی پسماندهای پزشکی می‌تواند به‌شدت خطر شیوع بیماری‌های عفونی را افزایش دهد و مصرف 6 تریلیون نخ سیگار در سال، تأثیر قابل‌ توجهی بر افزایش بیماری‌های مرتبط با سلامت انسان دارد.
وی ابراز کرد: سالانه بیش از 829 هزار نفر در جهان بر اثر بیماری‌های اسهالی جان خود را از دست می‌دهند که بخش زیادی از آن ناشی از آب آلوده است.
سمرقندی در پایان روز جهانی بهداشت محیط را بااهمیت خواند و بر لزوم تدوین سیاست‌های جامع برای کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی و بهبود سلامت عمومی تأکید کرد و خواستار توجه بیشتر به بهداشت محیط در سطح جهانی شد.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87849