کد خبر : 87884
تاریخ : 1403/8/3
گروه خبری : گردشگری

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در محوطه باستانی هگمتانه مطرح کرد:

تلاش برای فعال‌سازی بخش خصوصی در حوزه زیرساخت‌ها و توسعه گردشگری و صنایع دستی

صادرات، حلقه مفقوده زنجیره ارزش در صنایع دستی


رضا صالحی‌امیری پیش از ظهر روز پنجشنبه در بازدید از محوطه باستانی هگمتانه در پاسخ به پیشنهاد خبرنگاران مبنی بر بازدید از سایت موزه میدان مرکزی برای قرار گرفتن در جریان مشکلات آن و ارائه راه حل، اظهار کرد: حتماً از سایت موزه بازدید خواهم کرد، اما این موارد را باید از مسئولان میراث فرهنگی استان و شهرداری مطالبه کنید و آن‌ها می‌بایست پاسخ‌گو باشند.
وی درخصوص اینکه سایت با کمبود نیرو مواجه است و این چالش شهرداری و میراث فرهنگی است، گفت: هم‌گرایی خوبی بین شهرداری، میراث فرهنگی، استانداری و مجمع نمایندگان استان همدان وجود دارد؛ اما هیچ‌کدام از این مسئولان چالش مورد اشاره شما را با ما مطرح نکردند.
* ثبت جهانی هگمتانه نقطه عطفی برای تبلیغ این حوزه تمدنی در دنیا خواهد بود
وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری با بیان اینکه قطعاً ثبت جهانی هگمتانه نقطه عطفی برای تبلیغ این حوزه تمدنی در دنیا خواهد بود، اظهار کرد: با مجموعه اقداماتی که در برنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هست و برنامه‌هایی که استانداری با همکاری مجمع نمایندگان مد نظر دارد، قطعاً اقدامات خوبی در آینده انجام می‌شود.
وی افزود: امروز توافق کردیم مرکز مطالعات فرهنگ و تمدن غرب کشور با مرکزیت همدان شکل بگیرد؛ ما معتقدیم این جغرافیا و نقطه تمدنی هنوز ناشناخته‌ و نیازمند مطالعات، اکتشافات و کاوش‌های بیشتری است.
* برای توسعه زیرساخت‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری جدید هستیم
صالحی‌امیری با عنوان اینکه ما برای توسعه زیرساخت‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری جدید هستیم، تأکید کرد: همدان ظرفیت سه برابری در جذب گردشگر دارد؛ افق دید بلندی در استان همدان و وزارت میراث فرهنگی داریم که نویدبخش آینده خوبی برای همدان و مردم آن است.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گویا پرونده ثبت جهانی غار علیصدر حذف شده است، آیا مجدد پیگیری می‌شود؟ گفت: امروز به همراه نماینده مردم کبودراهنگ در مجلس عازم غار علیصدر هستیم و بعد از بازدید اظهاراتی در این خصوص خواهم داشت.
وی افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک سازمان کاملاً تخصصی است و تابع احساسات، سلایق، روابط و مناسبات سیاسی نیست؛ این سازمان و تعهداتش امانتی در اختیار ما است که باید به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در ادامه تصریح کرد: کار ما در میراث ثبت، صیانت و مرمت بوده که درحال انجام است.
وی با عنوان اینکه یک میلیون اثر میراث فرهنگی در ایران داریم و حدود 40 هزار مورد از آن‌ها را ثبت کرده‌ایم، گفت: این موضوع نشان می‌دهد هر نقطه از این سرزمین را کاوش کنید، در آن اثر میراثی خواهید یافت.
صالحی‌امیری در ادامه با اشاره به اینکه سه نیاز اصلی در میراث فرهنگی وجود دارد که نخستین مورد آن حمایت مجلس است، عنوان کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در برنامه هفتم که توسط مجلس ابلاغ شده، مد نظر قرار گرفته و انتظار ما این است که مجلس حمایت جدی از این دستگاه داشته باشد.
* باید فضای ایران‌هراسی را بشکنیم
وی با اشاره به موضوع دوم، گفت: مورد بعدی این است که باید فضای ایران‌هراسی را بشکنیم؛ واقعیت این بوده که ایران امن است، اما رسانه‌های بیگانه و مجموعه عوامل مختلف فضای نامناسب در این خصوص ایجاد می‌کنند؛ بنابراین یکی از برنامه‌‎های ما این است که بتوانیم از طریق معرفی آثار، تبلیغات و توسعه دیپلماسی فرهنگی، این موضوع را مدیریت کنیم.
* هر اندازه زیرساخت‌ها بیشتر توسعه پیدا کنند، گردشگر افزایش خواهد یافت
وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری سومین موضوع تأثیرگذار در این خصوص را وجود زیرساخت‌‌ها برشمرد و افزود: هر اندازه زیرساخت‌ها توسعه پیدا کنند، گردشگر افزایش خواهد یافت؛ بنابراین باید سرمایه‌گذاری جدیدی در توسعه زیرساخت‌ها مانند هتل‌، راه، راه‌آهن، هواپیما، بوم‌گردی و مجموعه‌های اقامتی همدان انجام شود.
* همدان یکی از قطب‌های بزرگ صنایع دستی است
صالحی‌امیری با تأکید بر اینکه استان همدان یکی از قطب‌های بزرگ صنایع دستی است و همه شهرهای آن در این خصوص ظرفیت‌های ویژه دارند، گفت: هم‌اکنون چهار هزار و 300 کارگاه صنایع دستی در استان همدان فعال است و جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در همدان در این حوزه مشغول به کار هستند.
* مشکل بیمه هنرمندان صنایع دستی باید حل شود
وی با اشاره به اینکه سه اصل مهم در حوزه صنایع دستی حائز اهمیت است و باید به آن‌ها توجه کرد، اذعان کرد: نخستین مورد حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی است که مشکلات بیمه و تهیه مواد اولیه آن‌ها باید حل شود.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری افزود: دومین موضوع بازاریابی است که باید آثار آن‌ها در ایران و دنیا معرفی شود و نکته سوم و مهم این عرصه صادرات است که حلقه مفقوده زنجیره ارزش در صنایع دستی به‌ حساب می‌آید و درصورت شکل‌گیری آن، زندگی هنرمندان صنایع دستی تغییر خواهد کرد.
صالحی‌امیری در پاسخ به اینکه آیا اعتبار استانی هگمتانه به‌خاطر ثبت جهانی به ملی تغییر می‌کند یا خیر؟ ابراز کرد: توافقی در این خصوص انجام شده تا براساس نیاز هر استان در حوزه انتخابی شهرستان، اعتبارات درنظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه چهار عامل برای تعیین بودجه تعریف شده است، تصریح کرد: نخست کمک‌های مستقیم وزارت‌خانه است، دوم منابع استانداری در قالب شورای برنامه‌ریزی استان و سوم تسهیلات بانکی بوده که با بانک مرکزی در این خصوص درحال گفت‌وگو هستیم؛ هم‌اکنون توافقی برای تسهیلات 10 هزار میلیارد تومان داریم.
صالحی‌امیری چهارمین موضوع در این خصوص را سرمایه‌گذاری برشمرد و عنوان کرد: تمرکز اصلی ما تا سال آینده بر فعال‌سازی بخش خصوصی در حوزه زیرساخت‌ها و توسعه گردشگری و صنایع دستی است؛ در جلسات مشترک با استاندار و نمایندگان همدان جمع‌بندی برای برنامه اولویت‌دار استان در چهار سال آینده خواهیم داشت.
وی در پایان سخنانش در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که هدیه شما برای هگمتانه جهانی چیست؟ گفت: ابلاغ کردیم که هزینه‌های تشکیل مرکز مطالعات فرهنگ و تمدن غرب و بخشی از هزینه‌های همایش بین‌المللی هگمتانه را تأمین کنیم؛ البته خوشبختانه استان غنی است و استاندار همدان نیز تعهد کردند که مابقی هزینه‌ها را تأمین کنند.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87884