این سیستمها با استفاده از دادههای واقعی، سنسورهای جادهای، دوربینهای نظارتی و الگوریتمهای پیشرفته میتوانند وضعیت ترافیک را در زمان واقعی مدیریت کنند. شهرها مراکز فعالیت انسان هستند و جمعیت جهان در مراکز شهری متمرکز است. انتظار میرود که از هر 10 نفر، هفت نفر تا سال 2050 در مناطق شهری زندگی کنند و با توجه به این سناریو، شهرها با چالش به حداقل رساندن اثرات زیستمحیطی ترافیک، افزایش پایداری فضاهای شهری و بهینهسازی استفاده از منابع خود مواجه هستند. برای تحقق این امر، شهرها در فناوری، تجزیه و تحلیل دادهها، پیادهسازی زیرساختهای هوشمند و اجرای راهحلهای کارآمد سرمایهگذاری میکنند. ادغام فناوریهای شهر هوشمند در شهرهای تازه توسعه یافته چین و کشورهای خلیجفارس سادهتر است زیرا بنیادهای پذیرش در آنها بسیار سریع رقم خورده است. بهعنوان مثال، شهر شنژن چین تنها در 50 سال از یک روستا به یک کلانشهر جهانی تبدیل شد و دبی از یک بندر ماهیگیری کوچک به یکی از پیشرفتهترین شهرهای جهان تغییر هویت داد. با این حال، وضعیت در شهرهای قدیمی اروپا پیچیدهتر است، جایی که شبکههای حملونقل قدیمی بهراحتی با فناوریهای هوشمند ادغام نمیشوند و نیاز به سرمایهگذاری قابلتوجهی دارند. راهحلها و تحلیلهای ترافیک سازمان جهانی تامتام (TomTom) با بهینهسازی عملیات تجاری و بهبود مدیریت ترافیک، حتی در شهرهایی که بهدلیل زیرساختهای قدیمی چالشبرانگیز است، در شکلدهی به شهرهای هوشمند نقش کلیدی دارند. *ترافیک شهری چه چالشهایی برای شهرها ایجاد میکند؟ ازدحام ترافیک با هدر دادن زمان با ارزش رانندگان، بهرهوری کار را کاهش میدهد و از سویی دیگر بهدلیل مصرف سوخت و هزینههای نگهداری بالاتر، هزینهها را برای دارندگان وسایل نقلیه افزایش میدهد. از منظر زیستمحیطی، راهبندانهای ترافیکی بهدلیل توقف و روشن شدن مداوم وسایل نقلیه، همچنین انتشار گازهای گلخانهای اضافی که هنگام جستوجوی رانندگان برای مکانهای پارکینگ ایجاد میشود، به افزایش آلودگی کمک میکند. علاوه بر آلودگی هوا، ترافیک نیز به آلودگی آب کمک میکند، زیرا باران بقایای نفت را از جادهها به آبراهها میبرد. علاوه بر این، تنوع زیستی را کاهش میدهد و منجر به آلودگی صوتی ناشی از سروصدای زیاد میشود. *شهرهای هوشمند چگونه با مشکل ترافیک مقابله میکنند؟ در شهرهای هوشمند، زیرساختهای حملونقل میتوانند عناصری همچون روشنایی هوشمند خیابانها را بر اساس فعالیتهای عابر پیاده و ترافیک، تنظیم و اولویتبندی کنند. سیاستهای شهر هوشمند نیز جادهها و مناطق پارکینگ را به فضاهای سبز تغییر میدهد، علاوه بر این توسعه مراکز حملونقل چندوجهی و مراکز خرید محلی قابل دسترس از طریق گزینههای حملونقل مختلف، از مفهوم شهر 15 دقیقهای پشتیبانی میکند؛ جایی که خدمات و تسهیلات ضروری در فاصله کوتاهی از ساکنان قرار دارند. *ابتکارات شهرهای مختلف آمستردام مدیریت ترافیک هوشمند در زمان واقعی را در اولویت قرار داده است. برای کاهش ترافیک به مرکز شهر، آمستردام کنترلهایی را بهویژه در اطراف ایستگاه مرکزی قطار با هدف محدود کردن سفرهای غیر ضروری و بهبود جریان ترافیک اعمال کرده است. این شهر میتواند رفتار ترافیک را با تجزیه و تحلیل دادههای شناور خودروی ارائه شده توسط سازمان تحلیلگر تامتام نظارت کند. سنگاپور یک سیستم حملونقل عمومی یکپارچه را پذیرفته است که خدمات سواری مشترک، دوچرخههای اشتراکی و گزینههای میکروموبیلتی را ادغام و تضمین میکند که کاربران به انواع حالتهای حملونقل دسترسی آسان و راحت دارند. اسلو حضور خودروهای الکتریکی را پذیرفته است. از سال 2021، تعداد خودروهای برقی وارد شده به اسلو از خودروهای بنزینی پیشی گرفته است که به دلیل انگیزه برای خرید خودروهای پاک و توسعه زیرساختها مانند ایستگاههای شارژ، ایجاد مناطق بدون آلایندگی و دسترسی اولویتدار به فضاهای پارک است. *مؤثرترین عملکردهای مدیریت ترافیک در شهرهای هوشمند بر اساس انواع راهحلها - بهینهسازی سیگنالهای ترافیکی از طریق تجزیه و تحلیل دادهها، نظارت بر مسیر، نظارت بر ترافیک زنده و آمار ترافیک - افزایش ایمنی جاده از طریق تجزیه و تحلیل تقاطعها، هشدارهای ترافیک و سیستمهای پیشرفته کمکراننده - تجزیه و تحلیل هزینه و نتایج پروژه/ ارزیابی اثرات زیستمحیطی: تجزیه و تحلیل دادههای ترافیکی تاریخی، الگوهای ترافیک در زمان واقعی، انتشار CO2 و وسایل نقلیه الکتریکی. - چگونه تجزیه و تحلیل ترافیک، تحرک را بهبود میبخشد با کمک یکپارچهسازیهای سیستمی که راهحلهای سختافزاری و نرمافزاری، مدیریت ترافیک و تجزیه و تحلیل دادهها را برای شبکهها ادغام میکنند، برنامهریزان شهری قادر به پیادهسازی فناوریهایی هستند که پایداری، اتصال و کیفیت زندگی را در شهرهای آینده تقویت میکند و نوآوری و کارایی بیشتر را تقویت میکند. تامتام بیش از 30 سال است که راهحلهای مدیریت ترافیک را با استفاده از دادههای ترافیکی بلادرنگ توسعه داده است. از هر پنج وسیله نقلیه در جادههای سراسر جهان، یک خودرو به تجمیع دادههای ترافیکی تامتام کمک میکند. گزارشهای تامتام توسط برنامهریزان شهری، دولتها و شرکتها برای ارزیابی هزینهها، شرایط آبوهوایی و اثرات زیستمحیطی ترافیک استفاده میشود و به تصمیمگیری در زمینه تحرک برای شهرهای هوشمند کمک میکند. در ویسکانسین، وزارت حملونقل از دادههای نظارت بر مسیر تامتام برای اندازهگیری تأخیرهای ناشی از اقدامات جادهای استفاده میکند. هیچ سنسور یا دوربینی مورد نیاز نیست و در نتیجه صرفهجویی قابلتوجهی در هزینه میشود. آمستردام در ژانویه سال جاری، محدودیت سرعت را از 50 کیلومتر در ساعت به 30 کیلومتر در ساعت کاهش داد تا سطح آلودگی را کاهش دهد. این شهر از دادههای آمار ترافیک تامتام برای تجزیه و تحلیل الگوهای ترافیک قبل و بعد از اجرای این اقدام استفاده کرد. در فرانسه، مدیریت منطقه شهری پاریس، Direction des Routes d'Île-de-France (DiRIF)، از فناوری مدیریت ترافیک گروه «پیتیوی»، همراه با دادههای ترافیک تامتام و حسگرهای جاده، برای ارائه بهروزرسانی در زمان واقعی استفاده میکند. در ایالات متحده، مسئولان از الگوریتمهای یادگیری ماشینی و تکنیکهای پیشرفته پردازش داده برای تجزیه و تحلیل الگوهای حرکتی خودروها، دوچرخهها و عابران پیاده استفاده میکند. با همکاری با تامتام، مدیران تنظیم ترافیک شهری بینش دقیقی در مورد الگوهای حرکت و ترافیک نهتنها در ایالات متحده بلکه در سطح بینالمللی ارائه دهد. *چشمانداز آینده شهرهای هوشمند چیست؟ آینده شهرها باید به چالشهای حیاتی مانند تغییرات آب و هوایی، رشد جمعیت، مهاجرت و مدیریت انتشار گازهای گلخانهای بپردازد. بهلطف 60 میلیارد نقطه داده که روزانه توسط سازمان تامتام در سراسر جهان جمعآوری میشود، مدیران ترافیک در شهرها میتوانند راهبردهای مؤثرتری برای بهبود تحرک طراحی کنند تا تغییرات برنامهریزی شهری مورد نیاز را در کوتاهمدت و میانمدت پیشبینی کنند، بهرهوری را افزایش دهند و شرایط محیطی را بهبود بخشند و سلامت عمومی را افزایش دهند.
|