کد خبر : 88566 تاریخ : 1403/8/20 گروه خبری : جامعه |
|
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان ایلام: فضای فیزیکی هنرستانهای ما مطلوب نیست |
|
ابوذر بسطامی اظهار کرد: آموزش و پرورش گستردگی بسیار زیادی چه از نظر کارکنان و چه از نظر فضای فیزیکی دارد و مدیریت در آن بسیار سخت است، در استان کوچک ایلام حدود 113 هزار دانشآموز، 226 هزار اولیا و حدود 11 هزار پرسنل و حدود هشت هزار بازنشسته وجود دارد که همین مدیریت این دستگاه را سختتر میکند و باعث ایجاد چالشهای متفاوتی نیز در آموزش و پرورش میشود. وی با اشاره به اینکه مطالبهگریها نسبت به آموزش و پرورش بسیار بیشتر از سایر نهادها است، خاطرنشان کرد: حقیقتاً بعضی از چالشهای آموزش و پرورش در سطح ملی و از کنترل ما خارج هستند و بعضی از چالشها نیز استانی محسوب میشوند که ما میتوانیم راهکارهایی برای برطرف کردن آنها ارائه دهیم. معاون آموزش متوسط آموزش و پرورش استان ایلام ادامه داد: در حال حاضر یکی از چالشهای آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است، که در سالهای اخیر آزمونهای استخدامی تحت عنوان ماده 28 آموزش و پرورش اجرا شده که برای جذب کامل افراد ممکن است کمی زمان نیاز باشد. بسطامی گفت: متأسفانه افرادی که از طریق استخدامها جذب میشوند آموزشهای لازم و کافی را نمیبینند مثلاً دروسی مثل روش تدریس، دروس روانشناسی را آموزش نمیبینند و بدون کسب تجارب و شایستگی کافی در مدارس تربیت معلم، شروع به تدریس میکنند. وی با اشاره به اینکه کمبود فضای فیزیکی نیز یکی از چالشهای آموزش و پرورش استان ایلام است، افزود: در توسعه متوازن گفته میشود که رغبت دانشآموزان به سمت رشتههای فنی و کار دانش و رشتههای نظری باید متوازن باشد، استان ایلام در این زمینه در ردههای آخر قرار داشت که سال گذشته با تدابیر اندیشیده شده در زمینه رشد توانستیم با 6.2 درصد رشد در رتبه اول قرار گیریم، میتوانستیم این رشد را نیز بیشتر کنیم که کمبود فضای فیزیکی مانع این کار شد. وی ادامه داد: کمبود فضای فیزیکی مستلزم این است که اداره نوسازی مدارس و استانداری ایلام به این موضوع ورود کند، همچنین یکی دیگر از ایرادات ما نامطلوب بودن فضاهای هنرستانها است در واقع اینها مکانی برای یک آموزش مناسب نیستند، حرکتهای مثبتی نیز برای رفع این نواقص انجام شده است، در یک سال گذشته حدود 10 میلیارد تومان برای هنرستانها هزینه شده است. معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش استان ایلام گفت: تمام نظامهای آموزشی دنیا به این نتیجه رسیدند که تنوع مدارس در جامعه مثل سم است، ما مدارسی نظیر نمونه، تیزهوشان و وابسته داریم که هر کدام با سبک خاص خود آموزش میدهند، تعیین کردیم معلمانی که برای خود به یک برند تبدیل شدهاند و سطح بالاتری نسبت به بقیه دارند تنها 50 درصد زمان خود را در مدارس خاص بگذرانند و بقیه زمان خود را در مدارس عادی باشند. در مدارس خاص بهترینها دور هم جمع میشوند این خوب نیست، این مدارس دارای بهترین معلمان، مدیران، دانشآموز و امکانات هستند. بسطامی افزود: برخی از مدارس ما برای برای پرداخت قبوض آب و برق و حتی تأمین کاغذ آچار خود نیز دچار چالشهای جدی هستند، که در این زمینه نیز حرکتهای خوبی صورت گرفته است. |
لینک | |
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/88566 |