«من بهعنوان کسی که رشته کارش تاریخ و مسائل اجتماعی است، ادعا میکنم که در تمام این دو قرن گذشته، در زیر هیچ قرارداد استعماری، امضای یک آخوند نجفرفته نیست؛ درحالی که در زیر همه این قراردادهای استعماری، امضای آقای دکتر و آقای مهندس فرنگرفته هست! این یکطرف قضیه. از طرف دیگر پیشاپیش هر نهضت مترقی ضد استعماری در این کشورها، همواره و بدون استثنا، یک یا چند عالِم راستین اسلامی و بهخصوص شیعی، وجود دارد... بزرگترین پایگاهی که میتوان امیدوار آن بود که توده ما را آگاه کند، اسلام راستین را به آنان ارائه دهد، در بیداری افکار عمومی و بهخصوص متن توده ما نقش مؤثر و نجاتبخشی را ایفا کند و در احیای روح اسلام و ایجاد نهضت آگاهیدهنده و حرکتبخشنده اسلامی، عامل نیرومند و مقتدری باشد، همین «طلبه» و «حوزه» و حجرههایی است که از درون آنها، سیدجمالالدینها بیرون آمده و میآید». آنچه آمد، بخشی از کتاب قاسطین، مارقین، ناکثین، نوشته دکتر شریعتی است که مختصر و مفید تصویری از نقشآفرینی روحانیت و امیدهایی که جامعه برای حیات و تعالی خود بدانها بسته است، ارائه میدهد. روز چهارشنبه نیز گروهی از طلاب خواهر جامعهالزهرای قم با رهبر انقلاب دیدار کردند؛ کلیدواژه اصلی سخنان معظمله، تحول جامعه بود و در طول سخنانشان لزوم نقشآفرینی حوزه بهویژه حوزه علمیه جامعهالزهرا در هدایت روند تحول جامعه را گوشزد کردند. رهبر در بخشی از سخنان خود ضمن تأکید بر روزآمد شدن حوزه و پاسخگویی به نیازهای روز جامعه، فرمودند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان فاضل پُرشماری در جامعه حضور دارند که باید برای بیان مسائل مرتبط با زن و خانواده در رسانهها، آماده شوند و همچنین باید بتوانند در مجامع بزرگ جهانی و اسلامی با استناد به آیات، روایات و نهجالبلاغه، مطالب عالی دینی را بیان کنند که این کار هم در پیشرفت و شناساندن کشور در دنیا و هم در ایجاد امت اسلامی، تأثیرگذار خواهد بود. درواقع از این جملات اخیر میتوان چنین برداشت کرد که با وجود نگاه برخی، دایره فعالیت بانوان نهتنها محدود به خانه نیست، بلکه وظیفه زن مسلمان جریانسازی در مسیر ایجاد امت اسلام است. به عبارت دیگر از نخستین روزهای شکلگیری نهضت امام خمینی (ره)، توجه به جایگاه و میزان اثرگذاری بانوان، ازجمله ویژگیهای متمایزکننده این حرکت دینی بود؛ بهنحوی که حضرت امام بارها بر تأثیرگذاری غیر قابل انکار بانوان در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی صحه گذاشتند و اکنون ولی فقیه دوران ما نیز با گذشت نزدیک به نیمقرن از حرکتآفرینی ملت به رهبری امام خمینی (ره)، با نگاهی برخاسته از مبانی دینی و رصد دقیق چشمانداز آینده، از بانوان ایران اسلامی میخواهد نهتنها با نگاه گرهگشایی، برای مشکلات جامعه راه حل ارائه دهند، بلکه با شناخت کامل رسانه، از آن برای رساندن پیام اسلام به جوامع مختلف استفاده کرده و ایجاد امت اسلامی را سرلوحه کار خود قرار دهند و این محقق نمیشود، مگر بانوان ما در اقشار مختلف بهویژه حوزویان تحول و تغییر جامعه و اقتضائات آن را بپذیرند و در عرصههای شخصی و تربیت روحی، ساحت خانوادهداری به تمام معنا و کنشگر اجتماعی در عرصههای مختلف، مناسب با سپهری که در آن زندگی میکنیم و با چشماندازی که در پیش داریم، حرکت خود و جامعه را جهتدهی کنند؛ در این صورت است که میتوانیم بگوییم بانوی مسلمان تکلیفگرا هستیم، همانطور که خواهر دباغ بود. بانویی که از اواخر دهه 40 با درک درست از اقتضائات زمان، پای در راهی نهاد که اگرچه زندان، شکنجه و غربت به همراه داشت، اما میدانست که تحمل تمام سختیها، بخشی از تحولی است که باید در جامعه رخ داده و آینده جهان را به نفع موحدان تغییر دهد.
|