کد خبر : 90221 تاریخ : 1403/10/4 گروه خبری : فرهنگی |
|
زن در آینه ادب پارسی |
|
فرقی هم نمیکند در چه جایگاهی باشد؛ چه مادر چه همسر و چه دختر.با نگاهی به گذشتههای دور وبررسی آثارادبی چون «شاهنامه» فردوسی درمییابیم که به وفور از تأثیری که زنان روی همسر و فرزندانشان دارند سخن گفته شده است.آنها زمانی چون «گردآفرید» در میدان نبرد نقشآفرینی میکردند یا مانند «فرانک» مادر فریدون پسران دلیری تربیت میکردند که پرچمدار مبارزه با ظلم و ستم باشند. سعدی هم از نویسندگان برجسته نثر کلاسیک است که همواره سخن گفتن از زنان را در اولویت قرار داده. در آثار منثور، منظوم و حتی تعلیمی، شخصیتهای کلی زن در تمام نقشها مثل مادر، همسر، دختر و خواهر مطرح میشود. حتی سعدی در بوستان اشعاری در بیان مشخصات زن خوب و زن بد هم دارد. از منظر سعدی زن خوب ویژگیهایی چون؛ پارسایی، عفیف، پاکدامن، غمگسار، یکدل، خوشسخن، امانتدار و آبادکننده خانه دارد. کمااینکه سعدی بر این باور بود که زن خوب و شایسته میتواند یک درویش را هم توانمند کند. او در این باره در بوستان میگوید؛ «برو پنج نوبت بزن بر درت / چو یاری موافق بود در برت» در نگاهی به متون کلاسیک میتوان گفت نویسندگان آنها به هیچوجه منکر نقش زن در خانواده نمیشدند. از سوی دیگر در شعر معاصر هم ارزشهای زنان در نظر گرفته میشود. جایگاه زنان در اشعار امروز ایران جایگاهی فراتر از ویژگیهای ظاهری، لطافت، نجابت و آزادگی است. بهطور کلی در ادبیات داستانی ایرانزمین زن، نماد دگرگونی است؛ بیآنکه اسباب مشاطهگری در دست داشته باشد. |
لینک | |
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/90221 |