شناسه خبر:56474
1401/3/23 08:16:55

سپهرغرب، گروه خبر: کتاب «کاروان عشق» به شرح حال مختصر و ذکر اشعاری از 78 شاعر و مداح استان همدان پرداخته که در جای خود منبع و تذکره قابل اعتنایی به شمار می‌رود.

طی دو روز اخیر همزمان با دهه کرامت از کتاب تاریخ شفاهی هیئت‌های حسینی استان همدان با عنوان «کاروان عشق» به نویسندگی علی‌اصغر حمدیه و محسن صیفی‌کار رونمایی شد.

این کتاب نخستین کتاب تاریخ شفاهی هیئت‌های حسینی در ایران است که یکی از نویسندگانش در مورد آن چنین اظهار کرد: این کتاب فرهنگ عاشورا و کربلا، فرهنگ حماسه و حرکت، عشق‌ورزی و حقیقت‌طلبی آزادگان عالم است.

محسن صیفی‌کار؛ یکی از نویسندگان همدانی با بیان اینکه کتاب حسینی «کاروان عشق» کاروان بلند عاشورا و سیدالشهدا(ع) را در استان همدان روایت می‌کند گفت: این کتاب درباره عشق و ارادت مردم دارالمؤمنین به راه کربلا و آرمان جام نشر بر تن پوشیده است.

وی با اشاره به اینکه این کتاب تاریخ آیین‌ها و هیئت‌های حسینی را از زبان بیش از 136 راوی پیرغلام، به دقت و ظرافت روایت کرده است افزود: نوشتن این اثر سه سال به طول انجامید و بزرگانی از عرصه پژوهش و تاریخ و عاشورانگاری کشور بر آن نظارت و یا یادداشت‌های ارزشمندی داشته‌اند.

با بیان اینکه علاوه بر روایت راویان مطلع درباره آیین‌ها، سوگواری‌ها، مجالس، مراسم و هیئت‌های حسینی استان همدان، از بیش از 166 منبع معتبر نیز بهره جسته شده است گفت: این کتاب به هیئت‌های قدیمی بسنده می‌کند و اسامی تمام هیئت‌ها حسینیه‌های موضوع را فهرست‌وار در منظر خوانندگان قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه همه مطالب کتاب عطر و بوی حسینی، عاشورایی و اهل بیتی دارد عنوان کرد: در بخشی از آن به شرح حال مختصر و ذکر اشعاری از 78 شاعر و مداح استان پرداخته می‌شود که در جای خود منبع و تذکره قابل اعتنایی به شمار می‌رود.

صیفی‌کار با اشاره به اینکه فصل‌های کتاب با عنوان «روضه» آراسته شده و در انتها یک پیوست مفصل دارد ادامه داد: عناوین اصلی فصول هفتگان اثر به ترتیب روضه اول: سوگنامۀ خورشید؛ نگاهی به سیگاری‌ها و آیین‌ها از ایران باستانی تا ایران اسلامی، روضه دوم: کاروان عشق؛ روایت‌های مسیر عاشقی، روضه سوم: سقای ادب؛ سقایی و هیئت سقایان، روضه چهارم: چاووش هنر؛ جلوه‌های هنر در روایت عاشورا، روضه پنجم: روضه رضوان؛ روضه خانه‌ها، روضه ششم: مداحان خورشید پنجم؛ سوگ سرایی و مداحان شاعر و روضه هفتم: در حریم دوست؛ مناسبت‌های مذهبی است.

وی خاطرنشان کرد: در این کتاب درباره سنت‌های عزا و عزاداری نظیر «تعزیه»، «روضه‌خوانی»، «تشت‌گذاری»، «سیاه پوشان»، «رخصت یا مولا»، «شال»، «چهارپایه خوانی»، «هلیم پزان»، «سفره‌های خانگی بانوان»، «سقا و سقایی»، «نقالی و پرده‌خوانی»، «چاووش‌خوانی»، «شمایل‌گردانی»، «نقاشی قهوه خانه‌ای عاشورایی»، «شام غریبان»، «سوم عاشورا»، «اربعین»، «دسته طایفه بنی‌اسد»، «بیل امامزاده یحیی»، «علم غیبی»، «گل مالی»، «شمع‌گردانی»، «شیرخوارگان حسینی»، «علم کشان»، «عماری گردانی»، «سقاخانه «منبر»، «چهل دیگ»، «دمامه نوازی»، «توغ گردانی»، «دسته روی»، «زنجیرزنی» و «موسیقی عزا» سخن گفته شده است.

این نویسنده کتاب «کاروان عشق» پیوست مهم و مفصل کتاب را شامل اسامی تمام حسینیه‌ها، زینبیه‌ها، تکایا و نیز هیئت‌های قدیم و جدید استان، جلسات دعایی قرآنی آقایان و خانم‌ها با توضیحات، ذاکران و مداحان، خادمان پیرغلامان و پیشکسوتان، علما و واعظان در منابر حسینی دانست.

وی تصریح کرد: اسناد و تصاویر کتاب بر اساس دسته‌بندی موضوعی دارای 269 قطعه و شامل موارد و موضوع‌های اسناد، وسایل و نمادهای عزاداری، نقاشی قهوه خانه‌ای و طوماری، مداحان شاعر و راویان کتاب، آیین‌ها، موکب‌ها و تصاویری دیگر مراسم و مناسبت‌های حسینی است.

صیفی‌کار با اشاره به ضرورت تحریر و نگارش فرهنگ ریشه‌دار و عظیم و پرافتخار حسینی از سوی سایر استانها گفت: دنیا باید بداند ایران حسینی است و «حسینیه ایران» این فرهنگ را به جهان معرفی خواهد کرد.

وی بیان کرد: جهانیان باید حسین(ع) و عاشورا را بشناسند تا برای قیام فرزند برومندش آماده شوند و زیر پرچم هدایت و رهبری او جهان را بر ساحل امن عدل و ایمان بنشانند.

 

شناسه خبر 56474