شناسه خبر:74649
1402/7/23 12:37:11
قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور:

همدان از استان‌های برتر در اقامه نماز است

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: همدان با تدابیر و اهتمام مجدانه و تلاش‌های خالصانه استاندار و اعضای ستاد اقامه نماز، در ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز از استان‌های برتر و موفق شناخته شده است.

سیداحمد زرهانی روز شنبه در شورای اقامه نماز همدان با اشاره به اینکه عملکرد این استان از حیث کسب توانایی لازم و دستیابی به نتیجه مطلوب در فعالیت‌های استانی مانند برگزاری جشنواره اذان منتظران موفق و شایسته قدردانی است، اظهار کرد: استاندار همدان از ابتدای شروع به خدمت با تمام توان پای کار ترویج فرهنگ اقامه نماز ایستاده است تا جایی که از وی درخواست شد به‌عنوان مدیر این ستاد در تهران خدمت‌رسانی کند.

 

وی اصلی‌ترین میدان عمل در اقامه نماز را دستگاه تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: ورود 125 عالِم دینی از دستگاه‌های اجرایی استان همدان به مدارس در راستای ترویج فرهنگ نمازخوانی و اقدام راه‌گشایی است.

 

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: اکنون دشمن از همه امکانات برای استحاله فکری نسل نو، محو فرهنگ اقامه نماز و کم‌رنگ شدن آموزه‌های اسلام استفاده می‌کند و بر همین اساس باید امکان مواجهه و رویارویی عالِمان دینی برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات نسل نو و نوجوانان فراهم و در این خصوص روشنگری شود.

 

زرهانی ادامه داد: طبق پرسشنامه‌ای که از دانش‌آموزان تهیه شد، 90 درصد این افراد پاسخ دادند که ما فلسفه‌ نماز خواندن را نمی‌دانیم.

 

وی با تأکید بر اینکه برای اجرایی شدن مصوبات ستاد اقامه نماز باید طرح و برنامه ارائه شود، افزود: ارتباط بین آموزش‌وپرورش، دانشگاه، مدرسه و حوزه علمیه با ستاد اقامه نماز، جنبه حیاتی دارد.

 

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: به همت استاد قرائتی بیش از 400 جلد کتاب‌ در حوزه نماز تألیف شده و همچنین کتاب‌های زبان روز در این زمینه برای کودکان، نوجوانان، معلمان و مربیان داریم؛ هفت دوره آموزشی نیز برای والدین و معلمان طراحی شده است.

 

زرهانی اظهار کرد: مرکز تخصصی نماز با هزینه ستاد اقامه نماز آمادگی دارد که هر کجا اساتید، والدین و مربیان نیاز به آموزش دارند، آموزش‌های لازم را ارائه کند.

 

وی با تأکید بر اینکه برپایی نماز در بازار و کارخانه‌ها باید بیشتر مورد توجه باشد، گفت: صداوسیما در زمینه تعلیم مفاهیم نماز می‌تواند اثربخش باشد و مانند دانشگاه عمل کند.

 

* تدوین سند راهبردی نماز استان همدان

 

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به تدوین سند راهبردی نماز استان همدان و ارائه پیش‌نویس آن، اذعان کرد: این سند باید دارای راهکار و ضمانت اجرایی باشد؛ به‌طور مثال اگر نگرش والدین به اقامه نماز همسو با اولیای مدارس نباشد، باید متناسب با آن راهکار و برنامه ارائه شود.

 

زرهانی افزود: اگر دیدگاه و نقدی در رابطه با اقامه نماز مطرح می‌شود، ناظر بر ضعف‌های استان نیست، بلکه به دنبال این هستیم که همدان در شرایط عالی‌تری در این حوزه قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: ستاد اقامه نماز در 20 مردادماه سال 1369 با هدف اقامه نماز در مدارس پایه‌ریزی شد و گام‌های بلندی در این راستا با هدایت و نظارت مقام معظم رهبری برداشته شد.

 

این مقام مسئول اظهار کرد: در 29 اجلاس نماز 29 پیام از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده که اگر به آن‌ها عمل می‌شد، امروز در وضعیت بهتری قرار داشتیم.

 

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور آموزش مفاهیم نماز در هفت سال اول و دوم زندگی را بسیار اثربخش و ماندگار دانست و افزود: آموزش‌وپرورش باید آموزش نماز در این سنین را مورد اصلاح و بازنگری قرار دهد و نباید فراموش کرد آموزه‌های نماز با زبان شعر و سرود و در پیش‌دبستانی، بسیار راه‌گشا است.

 

زرهانی برنامه‌ریزی بلندمدت سخت‌افزاری و نرم‌افرازی در آموزش‌وپرورش را برای ترویج اقامه نماز مهم دانست و اظهار کرد: رویکرد آموزش فلسفه نماز باید در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار گیرد.

 

استاندار همدان نیز توجه به مسائل تربیتی و پرورشی را یکی از مأموریت‌های مهم نظام آموزش‌وپرورش در جامعه اسلامی برشمرد و گفت: در این راستا تربیت اسلامی و گفتمان دینی باید در مدارس نهادینه شود.

 

علیرضا قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه تعلیم و تربیت دینی کودکان باید از ابتدایی‌ترین سنین آغاز شود، اظهار کرد: نقش تربیتی آموزش‌وپرورش در پایه‌ریزی مبانی دینی و اخلاقی دانش‌آموزان بی‌بدیل است و باید از این ظرفیت در تعالیم، مفاهیم و ارزش‌های دینی و اسلامی استفاده شود.

 

وی ادامه داد: آموزش‌وپرورش باید در حوزه مهد کودک‌ها، مفاهیم دینی و اسلامی را تعلیم دهد تا منشأ اثر باشد و مسیر صحیح زندگی برای کودک ترسیم شود تا دانش‌آموزان با اصول تربیت دینی و اسلامی برای داشتن یک زندگی سعادتمندانه، بیشتر آشنا شوند.

 

استاندار همدان آموزش‌وپرورش را مهم‌ترین دستگاه فرهنگ‌ساز دانست و گفت: نقش و جایگاه این مجموعه باید در سند راهبردی ستاد اقامه نماز تبیین شود و بر همین اساس توجه به مبانی دینی باید اصولی باشد و آموزش مفاهیم اسلامی می‌بایست به‌صورت جذاب تبلیغ و تبیین شود.

 

قاسمی‌فرزاد با قدردانی از ستاد اقامه نماز در تدوین و ارائه پیش‌نویس سند راهبردی ستاد اقامه‌ نماز استان در افق سال‌های 1402 تا 1407، ادامه داد: ترسیم راه، نقشه و چگونگی انجام کار در این سند باید دیده و مسائل ساده‌سازی شود.

 

وی افزود: در باب گسترش و ترویج نمازخوانی وظیفه خانواده و آموزش‌وپرورش باید نهادینه شود، می‌بایست نخستین نکته‌ای که‌ در ذهن کودک القا می‌شود، تعالیم دینی باشد؛ چراکه این مهم در فطرت پاک او اثر می‌گذارد و فردی که به این امور باورمند شد، به مسجد می‌رود و پرداختن به اعمال عبادی را جدی می‌گیرد.

 

استاندار همدان همچنین تأکید کرد: حضور مدیران کل در نماز جماعت دستگاه‌ها برای تشویق کارکنان، توجه اصولی به مبانی اعتقادی و ارائه آموزش برای تبیین نسل جوان به ائمه جماعات جهت ایجاد جذابیت، در دستور کار قرار گیرد.

 

در پایان این نشست قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اهدای لوحی از حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی امام‌جمعه و علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان به پاس تلاش‌های آن‌ها درخصوص اقامه نماز در استان، تجلیل و قدردانی کرد.

 

 

شناسه خبر 74649