شناسه خبر:86775
1403/7/5 14:21:00
مجری طرح توسعه‌ سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد:

اجرای 100 طرح پایلوت آبیاری هوشمند در کشور

مجری طرح توسعه‌ سامانه‌های نوین آبیاری گفت: تاکنون بیش از 100 طرح پایلوت آبیاری هوشمند در کشور در سطح بیش از 10 هزار هکتار از مزارع و باغ‌های انجام‌شده است.


فریبرز عباسی در نشست تخصصی «هوشمندسازی آبیاری» کشاورزی که به همت معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی آیفارم تهران برگزار شد، گفت: شناسایی 10 شرکت‌ دانش‌بنیان و دارای فناوری، استفاده‌ از ظرفیت‌های مراکز و مؤسسات تحقیقاتی و ارزیابی فناوری‌های مختلف آبیاری هوشمند ازجمله اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است.
وی افزود: تاکنون بیش از 100 طرح پایلوت آبیاری هوشمند در کشور در سطح بیش از 10 هزار هکتار از مزارع و باغات انجام شده است.
مجری طرح توسعه‌ سامانه‌های نوین آبیاری اظهار کرد: این طرح‌های پایلوت همگی در سطوح وسیع و بالای 100 هکتار انجام گرفته و برخی نیز بالای 500 هکتار و بیشتر وسعت دارند.
عباسی گفت: طرح‌های پایلوت آبیاری هوشمند در کشت و صنعت‌های بزرگ و مزارع پیشرو در اقلیم‌های متفاوت، برای گیاهان زراعی و باغی مختلف و با روش‌های متنوع آبیاری تحت فشار انجام گرفته است.
وی ادامه داد: نتایج بسیار قابل قبولی از اجرای این طرح‌ها از نظر افزایش عملکرد و کاهش‌ مصرف آب حاصل شده است.
مجری طرح توسعه‌ سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی افزود: از دیگر رویکردها در مورد اجرای طرح‌های آبیاری هوشمند، توسعه آن‌ها با مشارکت بخش خصوصی و مشارکت 40 تا 50 درصدی بهره‌برداران در هزینه‌ها است.
عباسی همچنین عنوان کرد: کارگاه‌ها و کلاس‌های ترویجی و آموزشی مختلف و متنوعی به‌صورت حضوری و برخط در این زمینه انجام گرفته است.
وی با اشاره به این که شاخص‌هایی برای شناسایی شرکت‌های توانمند در زمینه اجرای آبیاری هوشمند در نظر گرفته شده است، گفت: تعداد شرکت‌های شناسایی شده در این زمینه پاسخگوی تمام نیازهای کشور نیست؛ ضمن آن که پراکنش 10 شرکت موجود نیز در تمام استان‌های کشور یکسان نیست و لازم است در این زمینه توانمندی‌ها افزایش پیدا کند.
بنابراین گزارش در این نشست، متخصصان، کارشناسان و فعالان در حوزه آبیاری‌های نوین نظرات و دیدگاه‌های خود برای اجرای مناسب‌تر طرح‌های هوشمندسازی ابراز داشتند.

شناسه خبر 86775