کد خبر : 54516
تاریخ : 1401/2/1
گروه خبری : جامعه

تحصیل 18 دانش‌آموز اوتیسم در همدان

مراکز نگهداری موقت کودکان اوتیسم راه‌اندازی شود

طیبه محمدی از تحصیل 18 کودک اوتیسم در مدارس استثنایی استان خبر داد و اظهار کرد: خدمات ما به این کودکان از سن چهار سالگی شروع می‌شود که افراد 4 تا 6 سال در کلاس‌های «هدایت مادر و کودک» هستند.

وی با اشاره به اینکه این کودکان با مادرانشان وارد کلاس‌ها می‌شوند و آموزش‌هایی را برای آمادگی حضور در مدرسه می‌بینند، گفت: آن‌ها در 6 سالگی باید طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را مانند دانش‌آموزان عادی طی کنند و اطلاعاتشان وارد سامانه می‌شود.

سرپرست اداره آموزش‌وپرورش استثنایی همدان با بیان اینکه بعد از آزمون‌های تخصصی از این دانش‌آموزان اگر هوش و اوتیسم آن‌ها تأیید شود بر مبنای میزان هوشی که دارند جایگزین می‌شوند، افزود: خیلی از کودکان که دارای اوتیسم خفیف هستند، می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند که با توجه به شدت ضعف و مشکلات هوشی این کودکان، جایگاه آن‌ها در مدارس متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه برخی از دانش‌آموزان اوتیسم در مدارس عادی و اکثراً به‌دلیل مشکلاتی که دارند در مدارس استثنایی جایگزین می‌شوند، ابراز کرد: بچه‌های اوتیسم چند ویژگی شاخص نظیر محدودیت کلامی و ارتباطی دارند و با مشکل درک کلامی هم مواجه هستند.

محمدی با بیان اینکه ارتباط این کودکان معمولاً با افراد دیگر همراه با مشکل است، نمی‌توانند ارتباط خوبی با دیگران بگیرند، ارتباط چشمی ندارند و رفتارهای عجیب و غریب و تکراری زیادی دارند، گفت: علایق خاصی به اشیا دارند؛ طوری که جدا شدن از برخی وسایل برایشان سخت است و نسبت به نظم محیط و تغییر آن حساس هستند و دائماً رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای از خود دارند.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزانی که دیرآموز یا عادی هستند به مدارس عادی می‌روند و آن‌هایی که آموزش‌پذیر هستند به مدارس استثنایی می‌روند و کلاس‌های مخصوص دارند، افزود: اکثر این دانش‌آموزان چون با دیگران تعامل ندارند و مشکل کلامی دارند، آموزش گروهی نمی‌توانند داشته باشند و با وجود اینکه در کلاس باهم هستند، اما بیشتر آموزش‌ها انفرادی است.

سرپرست اداره آموزش‌وپرورش استثنایی همدان با بیان اینکه خدمات توانبخشی نظیر کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و مشاوره به دانش‌آموزان اوتیسم ارائه می‌شود، بیان کرد: مجتمع آموزشی کودکان و دانش‌آموزان طیف اوتیسم از سوی آموزش‌وپرورش استان درحال ساخت است که امیدواریم به‌زودی راه‌اندازی و دانش‌آموزان بتوانند از آن برخوردار شوند.

وی در ادامه خواستار حمایت از خانواده‌های دارای فرد اوتیسم در جامعه شد و گفت: فراهم بودن مراکز نگهداری کودکان اوتیسم، یکی از مهم‌ترین مسائل ضروری برای آنان است؛ اما متأسفانه خلأ این مراکز به‌شدت احساس می‌شود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/54516