شناسه خبر:54516
1401/2/1 09:52:29
تحصیل 18 دانش‌آموز اوتیسم در همدان

مراکز نگهداری موقت کودکان اوتیسم راه‌اندازی شود

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان همدان با بیان اینکه درحال حاضر 18 دانش‌آموز اوتیسم در مدارس استثنایی همدان آموزش‌های لازم را می‌بینند، بر لزوم ایجاد مراکز نگهداری موقت کودکان اوتیسم تأکید کرد.

طیبه محمدی از تحصیل 18 کودک اوتیسم در مدارس استثنایی استان خبر داد و اظهار کرد: خدمات ما به این کودکان از سن چهار سالگی شروع می‌شود که افراد 4 تا 6 سال در کلاس‌های «هدایت مادر و کودک» هستند.

وی با اشاره به اینکه این کودکان با مادرانشان وارد کلاس‌ها می‌شوند و آموزش‌هایی را برای آمادگی حضور در مدرسه می‌بینند، گفت: آن‌ها در 6 سالگی باید طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را مانند دانش‌آموزان عادی طی کنند و اطلاعاتشان وارد سامانه می‌شود.

سرپرست اداره آموزش‌وپرورش استثنایی همدان با بیان اینکه بعد از آزمون‌های تخصصی از این دانش‌آموزان اگر هوش و اوتیسم آن‌ها تأیید شود بر مبنای میزان هوشی که دارند جایگزین می‌شوند، افزود: خیلی از کودکان که دارای اوتیسم خفیف هستند، می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند که با توجه به شدت ضعف و مشکلات هوشی این کودکان، جایگاه آن‌ها در مدارس متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه برخی از دانش‌آموزان اوتیسم در مدارس عادی و اکثراً به‌دلیل مشکلاتی که دارند در مدارس استثنایی جایگزین می‌شوند، ابراز کرد: بچه‌های اوتیسم چند ویژگی شاخص نظیر محدودیت کلامی و ارتباطی دارند و با مشکل درک کلامی هم مواجه هستند.

محمدی با بیان اینکه ارتباط این کودکان معمولاً با افراد دیگر همراه با مشکل است، نمی‌توانند ارتباط خوبی با دیگران بگیرند، ارتباط چشمی ندارند و رفتارهای عجیب و غریب و تکراری زیادی دارند، گفت: علایق خاصی به اشیا دارند؛ طوری که جدا شدن از برخی وسایل برایشان سخت است و نسبت به نظم محیط و تغییر آن حساس هستند و دائماً رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای از خود دارند.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزانی که دیرآموز یا عادی هستند به مدارس عادی می‌روند و آن‌هایی که آموزش‌پذیر هستند به مدارس استثنایی می‌روند و کلاس‌های مخصوص دارند، افزود: اکثر این دانش‌آموزان چون با دیگران تعامل ندارند و مشکل کلامی دارند، آموزش گروهی نمی‌توانند داشته باشند و با وجود اینکه در کلاس باهم هستند، اما بیشتر آموزش‌ها انفرادی است.

سرپرست اداره آموزش‌وپرورش استثنایی همدان با بیان اینکه خدمات توانبخشی نظیر کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و مشاوره به دانش‌آموزان اوتیسم ارائه می‌شود، بیان کرد: مجتمع آموزشی کودکان و دانش‌آموزان طیف اوتیسم از سوی آموزش‌وپرورش استان درحال ساخت است که امیدواریم به‌زودی راه‌اندازی و دانش‌آموزان بتوانند از آن برخوردار شوند.

وی در ادامه خواستار حمایت از خانواده‌های دارای فرد اوتیسم در جامعه شد و گفت: فراهم بودن مراکز نگهداری کودکان اوتیسم، یکی از مهم‌ترین مسائل ضروری برای آنان است؛ اما متأسفانه خلأ این مراکز به‌شدت احساس می‌شود.

شناسه خبر 54516