شناسه خبر:10200
1398/4/29 08:51:21

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آبفار استان ایلام گفت: 35 روستا در شهرستان‌های ایلام و دهلران به دلیل استفاده از آب شرب تصفیه‌شده برای احشام و اراضی کشاورزی با قطعی مکرر آب مواجه هستند.

نورالله تیموری پنج‌شنبه گذشته اظهار کرد: پروژه آب‌رسانی به روستاهای مجتمع وحدت و انقلاب که روستای بیشه‌دراز نیز جزء آن‌ها بوده شامل سه ایستگاه پمپاژ، 6 مخزن بتنی به حجم سه هزار و 700 متر مکعب، حفر یک حلقه‌ چاه، تجهیز دو چاهک و احداث 30 کیلومتر خط انتقال است که با بهره‌برداری آن در هفته دولت، مشکل آب‌ شرب آنان برطرف می‌شود.

وی افزود: مصرف آب در مناطق روستایی این استان بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته بیش از سه برابر میانگین کشوری است زیرا در برخی مناطق روستایی مردم از آب شرب برای مصارف کشاورزی و دامداری استفاده می‌کنند و این معضل کمبود و گاه قطعی آب مناطق روستایی را در پی دارد.

مدیرعامل آبفار ایلام یادآوری کرد: بر اساس مصوبه‌های تعیین‎شده هزینه، هر متر مکعب آب روستایی سه هزار ریال باید باشد درحالی‌که در عمل هزینه تولید آب در استان ایلام، 23 هزار ریال یعنی 20 هزار ریال بیشتر از نرخ تعیین‌شده بوده که این امر بیانگر مصرف خارج از استاندارد مردم مناطق روستایی استان است.

وی بیان کرد: استان ایلام دارای 556 روستا با جمعیت 170 هزار نفر است که از این تعداد 492 روستا با 167 هزار نفر که 5/98 درصد جمعیت روستایی استان را تشکیل می‌دهد زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ایلام قرار دارند.

تیموری ادامه داد: در خصوص شاخص‌های کمی و کیفی آب شرب روستاها در سطح مطلوبی هستیم که بالاتر از استانداردهای تعریف شده هستند. 35 روستا در استان به‌صورت سیار با تانکر آب‌رسانی می‌شوند که با توجه به حجم اعتبارات تخصیص یافته و پروژه‌های فعال در سطح استان، امیدواریم این تعداد در سال 98 به 20 روستا برسد.

مدیرعامل شرکت آبفار استان ایلام اذعان کرد: 35 روستا در شهرستان‌های ایلام و دهلران با کمبود یا قطعی مکرر آب مواجه هستند که عمده‌ترین دلیل این موضوع نیز استفاده از آب شرب تصفیه شده برای احشام و اراضی کشاورزی است.

گفتنی است؛ در اثر سیل اخیر، تأسیسات و شبکه‌های آب آشامیدنی 122 روستا از 10 تا 90 درصد خسارت‌ دید و حجم خسارت ناشی از سیل فروردین‎ماه 31 میلیارد تومان اعلام شد.

شناسه خبر 10200