شناسه خبر:13526
1398/8/13 10:31:17

سپهرغرب، گروه اجتماعی: آدم‌هایی که زندگی را جدی نمی‌گیرند، چند دسته‌ هستند؛ بعضی‌ها چون حریف پیچ‌وخم‌های زندگی نمی‌شوند، برای اینکه سنگینی مشکلات باعث جنون و به‌هم‌ریختگی روانی‌ آنان نشود، شوریدگی پیشه می‌کنند و به طنز و شوخی پناه می‌برند. آن‌ها چنین می‌کنند تا پشت سپر طنز و شوخ‌طبعی، از سختی و جانکاهی فشار مشکلات رها شوند؛ گروهی دیگر زندگی را جدی نمی‌گیرند، زیرا بر این باورند که وقتی پایان همه‌چیز نیستی است و فرجام آدم‌های جدی و غیر‌ جدی، مرگ بوده، پس جدی‌ گرفتن امور زندگی از اساس بی‌معناست. آن‌ها زندگی را جدی نمی‌گیرند چون چیزی جدی‌تر از مرگ سراغ ندارند.

هردو گروه فوق در یک نگرش مشترکند؛ هردوی آن‌ها دنیای بیرون را واقعی و مستقل از دنیای درون آدم‌ها می‌دانند. یعنی بر این اعتقادند که مستقل از آنکه انسان چگونه فکر کند، دنیای بیرون به شکل یکسانی برای همه وجود دارد و طبق قوانین خود کارش را انجام می‌دهد.

در این میان گروه سومی هم هستند که دنیا و زندگی را جدی نمی‌گیرند؛ نه به‌خاطر اینکه حریف دنیا و مشکلات زندگی نمی‌شوند و روزی مجبورند این زندگی را تسلیم مرگ کنند؛ آن‌ها دنیا را جدی نمی‌گیرند زیرا بر این باورند که دنیای بیرون و واقعیت زندگی هر انسانی، ساخته و پرداخته قصد، نیت و ذهن خود فرد است!

این گروه سوم جدی‌ نگرفتنشان جالب، آرام‌بخش و انرژی‌آفرین است. چرا؟ زیرا وقتی دنیای بیرون ساخته و پرداخته ذهن انسان باشد، پس هروقت مشکل و بن‌بست لاینحل و غیر‌ قابل‌ عبوری پیدا شد، به‌جای تسلیم‌ شدن و زانوی‌ غم به‌ بغل‌ گرفتن، فقط کافیست به درون مراجعه کرده و با تغییر معنا و باور، دنیای بیرون را به شکلی متفاوت خلق کرد!

این نوع دیدن متفاوت را «دیدن کوانتومی» می‌نامند که در بین افراد موفق، محبوبیت فراوانی دارد.

شما هم می‌توانید در موقع برخورد با مشکلات جدی زندگی، هر کدام از راهکارهای فوق و یا راه‌ حل‌های دیگر را انتخاب کنید؛ اما بد نیست سر فرصت خلوت کرده و از خود بپرسید که نکند نگاه گروه سوم درست باشد؟

می‌گویند گروه سومی‌ها از خلاقیت، آرامش، جسارت و اعتماد‌به‌نفس بی‌حد‌و‌مرزی برخوردارند و در سخت‌ترین شرایط به‌راحتی مشکلات را دور می‌زنند و برای مسائل سخت و غیر‌ قابل‌ حل، پاسخ‌های خلاقانه دارند و راه‌های بدیع خلق می‌کنند. به نظر شما چرا چنین است؟ اگر جواب این سؤال را پیدا کردید، مطمئن باشید از گروه موفق‌های تضمین‌شده روزگار محسوب خواهید شد!

* سهیلا ثقفی

شناسه خبر 13526