شناسه خبر:15408
1398/10/1 11:54:51

بیش‌از هشت ماه از سیل کوهدشت گذشته و ساکنان سد ساحلی پس‌از سیل‌ بهار در هراس سیل زمستان به‌سر می‌برند تا هم‌چنان خسارت و خانه‌های روی آب آنان را دل‌‌خوش به باران نکند.

 

به گزارش گروه خبری سپهر، سامانه بارشی متراکم در  5 تا 9 فروردین و 11 تا 13 فروردین شهرهای استان لرستان را درگیر سیل کرد و هزار و 500میلیارد تومان به بخش مسکن، 700میلیارد تومان به واحدهای صنفی و 800 میلیارد تومان به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرد، هم‌چنین 6هزار واحد تجاری و 35هزار واحد مسکونی خسارت‌ دید.

 

در سیل لرستان 600کیلومتر از راه‌های ارتباطی آسیب جدی دید و 208دستگاه پل بین 30 تا 100درصد تخریب و  راه ارتباطی 870روستا به‌طور کامل قطع شد، هم‌چنین 580 کیلومتر از شبکه برق فشار قوی و ضعیف آسیب دید و برق بیش‌از هزار و 400 روستا قطع شد.

 

کوهدشت که در سال‌های اخیر متأثر از بلایای طبیعی‌ست از خسارت سیل مستثنی نبود و سیل آبان 94 دوباره در این شهرستان تکرار شد. در این سیل بیش‌از 2هزار میلیارد ریال خسارت به مناطق روستایی و شهری وارد شد و سه نفر از اعضای یک خانواده جان خود را از دست دادند تا همواره بارندگی‌ها با آوار آب و خسارت همراه شود.

 

حجم روان‌آب‌های بارندگی‌های آبان 94 در مسیر مادیان‌رود 370میلی‌متر مکعب و در حوزه خسروآباد بیش‌از 100 میلیون مترمکعب گزارش شد و ورود این روان‌آب‌ها سیل کوهدشت را شدت داد.

 

سفر نوبخت به کوهدشت در سیل94

 

پس‌از وقوع سیل 94 محمدباقر نوبخت، معاون وقت رئیس‌جمهور به شهرستان کوهدشت سفر و در جلسه ستاد بحران لرستان که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، شرکت کرد. در این سیل حدود 600کیلومتر از راه‌های استان لرستان خسارت دید، 250واحد مسکونی دچار آب‌گرفتگی و نیز بارش‌ها به 2هزار واحد مسکونی خسارت زد.

 

در حالی خسارات سیل94 شهرستان کوهدشت هنوز به‌طور کامل جبران نشده که سیل بهار98 به 450واحد صنفی این شهرستان به‌میزان6میلیارد تومان خسارت زد، هم‌چنین هشت واحد صنعتی نیز در سیل به‌میزان 458میلیون تومان خسارت دیدند و علاوه بر آن بیش‌از 100میلیارد تومان به زیرساخت‌ها خسارت وارد شد.

 

در سیل فروردین کانال مرکزی طغیان کرد و 370 میلیارد تومان به شهر کوهدشت خسارت زد، اما تنها هشت میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت سیل این شهر به‌صورت اوراق دوساله ابلاغ شده‌است.

 

 

آوار خسارت و تخریب

 

یکی از سیل‌زدگان کوهدشت که در مجاورت کانال مرکزی کوهدشت سکنی دارد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید انباشت خاک نمی‌تواند جلوی ورود سیل را بگیرد و باید فکر اساسی کرد تا آثار خسارت سیل کمتر شود.

 

به گفته او اگر بودجه کانال مرکزی تخصیص داده شده باید این کانال را با اقدامات کارشناسی بهینه کرد تا ساکنان کانال مرکزی در هنگام وقوع بارندگی‌ها از بیم آوار آب و خسارت خانه‌های خود را ترک نکنند.

 

یکی دیگر از سیل‌زدگان در گفت‌وگو با تسنیم معتقد است ترس از وقوع سیل در بارندگی‌ها آن ها را روانه خانه اقوام می‌کند تا تکرار حادثه سیل 94 برای اهالی رخ ندهد، مسئولان فکری باید فکری به‌حال کانال مرکزی کنند و به‌جای امدادرسانی در هنگام سیل تلاش خود را روی اصلاح این کانال قرار دهند.

 

 

مشکلات پابرجای کانال مرکزی

 

بابک دین‌پرست در پی طغیان کانال مرکزی فروردین 98 به شهر کوهدشت سفر کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفته‌بود نکته‌ای که در مورد شهرستان کوهدشت حائز اهمیت است پیشگیری از وقوع مجدد سیل است، در جلسه ستاد بحران این شهرستان مصوب کرده‌ایم مشکل کانال مرکزی که در سال‌های متوالی منجر به بروز سیل شده ارزیابی شود تا دیگر شاهد وقوع سیلاب نباشیم.

 

 

 

لرستان 4 ماه پس از سیل| بخت ناکام سیل‌زدگان در جبران خسارت؛ سیل کوهدشت بی‌اعتبار ماند+ تصاویر‌

 

پس‌از گذشت هشت ماه از سیل فروردین 98 مشکلات کانال مرکزی در بازدید میدانی خبرنگار تسنیم به‌طور کامل برطرف‌نشده و هم‌چنان برخی از نقاط این کانال دچار ترک‌خوردگی است.

 

موسی طولابی شهردار کوهدشت که حدود چهار هفته پیش در محور خرم‌آباد-کوهدشت دچار سانحه شده و در مرخصی استعلاجی‌ست برای پاسخ‌گویی به سؤالات خبرنگار تسنیم حاضر شد و در رابطه با وضعیت کانال مرکزی گفت امسال هشت میلیارد تومان به سیل فروردین این شهر ابلاغ شده و چهار میلیارد تومان آن تخصیص یافته‌است.

 

بحران در باران

 

به گفته او وضعیت کانال مرکزی کوهدشت به مشاور واگذار شده، باید تغییراتی در سطح این کانال و پل‌های مسیر ایجاد شود، انجام این کارها نیاز به کارشناسی دقیق دارد و باید از هزینه‌های تخصیص‌یافته به‌صورت بهینه استفاده کرد.

 

طولابی که حدود 2ماه است به عنوان شهردار کوهدشت انتخاب و معرفی شده معتقد است زهکشی و کانال سطح این شهر گنجایش و انتقال آب بارندگی خارج شهر را ندارد و به‌ویژه در انتهای خیابان ساحلی رو‌به‌روی مسجد امام‌حسین(ع)، انتهای خیابان امیرالمؤمنین و محل‌های انتهای خیابان فردوسی و بوعلی دچار بحران می‌شود.

 

بازسازی کانال مرکزی

 

محمدباقر باقری‌مجد معاون عمرانی شهرداری کوهدشت نیز در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید تمام قسمت‌های تخریب‌شده در سیل گذشته بازسازی شده و پیشرفت فیزیکی این پروژه بیش‌از 90‌درصد است، پیمانکار نیز فعال بوده و دیوارچینی را در ضلع جنوبی کانال انجام می‌دهد.

 

به گفته او کانال‌ها و زهکشی‌های سطح شهر کوهدشت پاسخگوی حجم بارندگی‌ها نیست و با ورود سیل از سمت شمال به داخل این شهر وضعیت کوهدشت بحرانی می‌شود و این واقعیت غیرقابل انکار است.

 

آن‌طور که او معتقد است وجود معارضین و اختلافات بین مالکین، پروژه‌های حوزه عمرانی را در ضلع شمالی و جنوب شهر کوهدشت با مشکل مواجه کرده‌است.

 

سیل کوهدشت در حسرت اعتبار

 

باقری‌مجد می‌گوید دبی سیلی که از ضلع شمالی  وارد شهر کوهدشت می‌شود آن قدر بالاست که کانال مرکزی قادر به انتقال آن جنوب شهر نیست، چون شیب دشت کوهدشت به‌گونه‌ای‌ست که حوضه آبریز از شمال شهر شروع و به‌سمت جنوب ادامه پیدا می‌کند.

 

به گفته او در طی سالیان گذشته اعتباری مبنی بر بحران به شهرداری کوهدشت اختصاص پیدا نکرده، گرچه در سال 94 مقداری را اختصاص دادند که با آن فقط طول کانال به اندازه 200 متر در ضلع شمال احداث شد.

 

 

معاون عمران شهرداری کوهدشت می‌گوید سه پروژه جداگانه برای جمع‌آوری، هدایت و دفع آب‌های سطحی به سه پیمانکار واگذار و قرارداد آن‌ها منعقد شده‌است و پیمانکاران در حال تجهیز کارگاه هستند که مبلغ هر قرارداد 420 میلیون تومان و جمع آن یک میلیارد و 260 میلیون تومان است.

 

آن‌طور که باقری معتقد است سه پروژه دیوار ساحلی که به پیمانکار واگذار شده هر کدام دارای 980 میلیون اعتبار بوده و مجموع اعتبار برای این پروژه‌ها نیز 2میلیارد و 940 میلیون تومان است.

 

اظهارات متفاوت برای پروژه‌های آبخیزداری

 

به گفته او وقوع سیل در سال‌های اخیر مهمان ناخوانده بالادست شهر کوهدشت است که به‌دلیل عدم توجه مسئولان ذیربط پروژه‌های آبخیزداری انجام نشده‌است.

 

صمیمی عبدولی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارتباط با آخرین وضعیت پروژه‌های آبخیزداری در شهرستان کوهدشت می‌گوید عملیات آبخیزداری با اعتبارات صندوق توسعه ملی از ابتدای سال97 در حوزه درب‌گنبد شروع و در خرداد امسال به پایان رسیده‌است.

 

به گفته او عملیات آبخیزداری در حوزه درب‌گنبد شامل سه بند ملاتی با حجم هزار مترمکعب و یک بند گابیونی با حجم 586 مترمکعب بوده‌ چاله‌های فلسی در سطح 200هکتار به تعداد 13هزار و 650 چاله به‌همراه بذرپاشی برروی باله‌های 2هزار چاله با اعتبار یک میلیارد و 100میلیون تومان به پایان رسیده‌است.

 

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری کوهدشت معتقد است عملیات آبخیزداری در حوزه شمال این شهرستان در منطقه دارابی به تعداد چهار بند ملاتی با حجم 4هزار و 500مترمکعب به پایان رسیده‌است، روان‌آب‌های منطقه دارابی وارد کوهدشت شده و بروز خسارت را به‌دنبال دارد.

 

سیل کوهدشت در حالی ساکنان سد ساحلی را در سال‌های اخیر خسارت‌دیده از سیل کرده که هنوز بارندگی‌ها در این شهرستان با آب‌گرفتگی، قطعی راه و  تخریب زیرساخت‌های شهری و روستایی روبه‌رو بوده و بخت مردمان این دیار از پرداخت خسارت‌ها ناکام است.

منبع: تسنیم


منبع: خبرگزاری تسنیم

شناسه خبر 15408