شناسه خبر:17150
1398/11/16 08:36:01

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: به گفته رئیس هیئت اسکی همدان، پیست اسکی تاریک‌دره طی سال جاری فقط یک روز باز بوده که این مسئله چیزی جز انجماد ورزش اسکی و گردشگری زمستانی در همدان را به ذهن متبادر نمی‌کند.

ازجمله تحولاتی که در دهه‌های اخیر در صنعت کردشگری به‌وجود آمده، تنوع فصلی این صنعت است. گردشگری زمستانی یکی از اشکال فصلی جهانگردی است که در گذشته طبقات ممتاز اجتماعی می‌توانستند از آن استفاده کنند، اما امروزه به علت رونق جهانگردی، وجود تسهیلات ارزان‌قیمت و بومی شدن، جریان‌های گردشگری مورد توجه دیگر اقشار مردمی نیز واقع شده‌است.

البته گردشگری زمستانی نیز وجوه گوناگونی دارد که ورزش‌های زمستانی ازجمله آن‌ها است و از بین ورزش‌های زمستانی، اسکی طرفداران بسیاری در بین مردم دارد.

کشورهایی که دارای موقعیت‌های مناسب کوهستانی و دامنه‌های برفگیر هستند شرایط ایده‌آلی برای توسعه گردشگری زمستانی دارند. طی سال‌های اخیر پیست‌های اسکی که در شهرهای مختلف ایران ایجادشده، به رونق گردشگری زمستانی کمک فراوانی کرده‌است.

دراین‌بین پیست اسکی تاریک‌دره همدان نیز به‌عنوان یکی از پیست‌های بین‌المللی کشور به طول یک هزار و 600 متر در 10 کیلومتری جنوب غربی جاده گنجنامه در شهر همدان و در دامنه کوه‌های الوند ضمن برخورداری از چشم‌انداز بکر طبیعت کوهستان، بهترین محیط برای پرداختن به اسکی و دیگر ورزش‌های زمستانی است.

این پیست به سبب موقعیت مناسب جغرافیایی علاوه بر اینکه مکانی برای ورزش‌های زمستانی است، به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری همدان علاقه‌مندان طبیعت را بسوی خود فرا می‌خواند. درواقع پیست اسکی تاریک‌دره سومین پیست مطرح کشور و پس از پیست‌های شمشک و دیزین، منحصربه‌فردترین پیست اسکی کشور محسوب می‌شود.

پیست تاریک‌دره دارای پناهگاه و مهمانسرایی با زیربنای 550 متر مربع، خوابگاه، رستوران، مدرسه اسکی و تأسیسات برق اضطراری است و حتی تله‌سی‌یژ این مجموعه 100 صندلی داشته و طول خط آن یک هزار و 600 متر است.

از طرفی پیست اسکی همدان تنها پیست اسکی کشور است که با تأمین یک هزار و 500 ست اسکی، اقدام به ارائه خدمات مناسب به علاقه‌مندان به ورزش مفرح اسکی می‌کند، البته با توجه به هوای مطلوب همدان در فصول بهار و تابستان، پیست چمن این مجموعه نیز به مساحت پنج هزار متر مربع ساخته شد که دارای یک دستگاه تله‌اسکی و مجهز به 50 صندلی است.

درواقع امکانات ایجادشده در پیست اسکی تاریک‌دره همدان باعث شده تا این منطقه برای برگزاری مسابقات اسکی حتی در سطح ملی و بین‌المللی نیز مطرح باشد، اما نکته این است که طی سال‌های اخیر نه‌تنها خبری از برگزاری مسابقات حتی در سطح استانی در این پیست نبوده، بلکه راه دسترسی به این ظرفیت گردشگری و ورزشی همواره به علت برفگیر بودن مسیر بسته بوده! این در حالی‌ است که محور توسعه همدان طبق سند راهبردی استان، گردشگری انتخاب شده اما این ظرفیت گردشگری زمستانی همدان در بی‌تدبیری متولیان امر مغفول مانده‌است.

ازآنجایی‌که دوستداران و علاقه‌مندان این ورزش زمستانی طی ماه‌ها و وروزهای اخیر به طرق مختلف خواهان رسیدگی به وضعیت این ظرفیت گردشگری در شهر همدان بودند، خبرنگار سپهرغرب با توجه به اهمیت موضوع دراین‌باره گفت‌وگویی با مهدی کرمی، رئیس هیئت اسکی استان همدان و همچنین حمیدرضا پرورشی‌خرم، معاون راهداری اداره سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

رئیس هیئت اسکی استان همدان با بیان اینکه عدم دسترسی به پیست اسکی همدان طی چند سال اخیر به یک معضل همیشگی بدل شده‌است، گفت: باز کردن راه دسترسی به پیست اسکی می‌بایست توسط اداره کل راهداری انجام شود.

مهدی کرمی با تأکید بر اینکه عدم همکاری راهداری برای باز کردن مسیر دسترسی به پیست اسکی فقط مختص امسال نیست بلکه طی سال‌های گذشته نیز این روند وجود داشته به‌طوری‌که باوجود امکانات بی‌نظیر در پیست اسکی تاریک‌دره امکان دسترسی به آن فقط برای 11 روز مقدور شده‌است، اظهار کرد: امسال وضعیت وخیم‌تر شد و تنها یک روز راه برای حضور در پیست اسکی باز بود.

وی با اشاره به اینکه در نبود راه دسترسی، ایجاد امکانات با هزینه‌کرد میلیارد‌ی در محل پیست اسکی بی‌معنا است، اذعان کرد: مشکل راه دسترسی باید به‌صورت ریشه‌ای حل‌وفصل شود.

کرمی با اشاره به وجود انواع زیرساخت‌ها جهت رفاه حال گردشگران و اسکی‌بازان در محل پیست اسکی تاریک‌دره، افزود: برخورداری از ظرفیت‌هایی همچون 60 مربی و 400 اسکی‌باز در نبود امکان دسترسی به پیست درواقع هیچ است.

رئیس هیئت اسکی استان همدان با اشاره به اینکه بارها شخصاً به استانداری مراجعه کرده و با معاون امور عمرانی و مدیرکل حوزه استاندار دراین‌باره گفت‌وگو کرده‌ام اما متأسفانه تاکنون نتیجه‌ای را در پی نداشته، عنوان کرد: هیئت اسکی هرسال در ایام بهمن‌ماه جشنواره فجر را برگزار می‌کرد اما حالا حتی نگهبان پیست هم نمی‌تواند به محل خدمت خود برود زیرا مجبور است از گنجنامه تا پیست اسکی را پیاده طی کند و ازآنجایی‌که امکان تضمین ایمنی فرد در فصل زمستان وجود ندارد به‌ناچار فردی را با وی همراه می‌کنیم تا از فرد قبلی شیفت را تحویل بگیرد.

وی با بیان اینکه حتی امکان تعمیر خرابی تجهیزات در پیست اسکی به دلیل عدم دسترسی وجود ندارد، اضافه کرد: ازآنجایی‌که پیست اسکی تاریک‌دره همدان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و چشم‌انداز زیبای طبیعی دارای ظرفیت بکری در حوزه گردشگری است برای رونق فعالیت پیست اسکی در این حوزه و ایجاد زیرساخت‌های مرتبط، طرح گردشگری تهیه و به سازمان ورزش و جوانان استان ارائه شد که حتی چند سرمایه‌گذار نیز جهت فعالیت در این بخش ابراز تمایل کردند، اما در نبود راه دسترسی ابراز علاقه‌مندی سرمایه‌گذار معنا پیدا نمی‌کند.

کرمی با بیان اینکه در نبود دسترسی به پیست اسکی، برگزاری جشنواره فجر نیز منتفی است، ادامه داد: بازهم تأکید می‌کنم که راهداری به دلایل مختلف همچون نداشتن امکانات و یا در اولویت بودن دیگر راه‌های دسترسی با ما جهت بازگشایی جاده تاریک‌دره همکاری نمی‌کند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان نیز در پاسخ به گلایه‌‌های مطرح شده، عنوان کرد: این مسیر طبق اعلام و ابلاغ صدا‌وسیما مستند به نامه پلیس‌راه استان در خصوص ناایمن بودن آن برای دسترسی به روستاهای بالادست با دریافت مجوز از سازمان از آبان‌ماه سال جاری بسته اعلام شد.

حمیدرضا پرورشی‌خرم با تأکید بر اینکه طبق مستندات در این منطقه راهی وجود ندارد که بخواهیم آن را باز کنیم، گفت: درواقع این مسیر دسترسی به روستاهای شهرستان تویسرکان به دلیل غیر ایمن بودن، طبق مستندات بسته اعلام و به‌ازای آن بزرگراه همدان، جوکار و تویسرکان جایگزین شد.

وی با بیان اینکه راه دسترسی به پیست تاریک‌دره و روستاهای سمت تویسرکان دارای خطراتی همچون ریزش سنگ و بهمن، تنگنای معبر و کولاک و مه مداوم طی 6 ماه پایانی سال است، خاطرنشان کرد: مستند به ناایمن اعلام شدن این مسیر از سوی پلیس‌راه این معبر از پیچ تاریک‌دره مسدود اعلام شده‌است.

پرورشی‌خرم با اشاره به اینکه نمی‌توانیم برای پاک‌سازی مسیر همکاری داشته باشیم، ادامه داد: اینکه اداره کل ورزش اعلام می‌کند که در این نقطه از شهر پیست اسکی وجود دارد و به دنبال فعال کردن آن است، می‌بایست خود هم نسبت به بازگشایی آن اقدام کند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه اخیراً فرماندار همدان در مراسمی به مناسبت جشنواره راهداری به همکاران شهرستانی دستور دارد این مسیر را بازگشایی کنند و این کار انجام شد، اظهار کرد: باتوجه به وقوع کولاک مداوم در این مسیر به محض بازگشایی، فردای آن روز دوباره راه بسته شد.

وی با بیان اینکه امکان استقرار ماشین‌آلات به‌صورت مداوم برای بازگشایی این معبر وجود ندارد، تصریح کرد: اگر واقعاً اداره کل ورزش و جوانان به دنبال بازگشایی معبر است تفاهم‌نامه‌ای منعقد کند و طبق آن، این اداره کل نیز گوشه‌ای از کار را بگیرد، اما متأسفانه تاکنون این دستگاه برای انعقاد تفاهم‌نامه پای کار نیامده‌است.

پرورشی‌خرم با بیان اینکه طبق ضوابط و دستورالعمل‌ها راهی توسط همکاران بنده در سازمان بازمی‌شود که کددار باشد یعنی راه مذکور به شهر، روستا و یا مکان عمومی به لحاظ شاخص جمعیتی منتهی شود، افزود: متأسفانه این مسیر به هیچ‌یک از کدهای تعریف‌شده ختم نمی‌شود.

مع‌الوصف؛ خطاب به مدیران متولی در خصوص بازگشایی پیست اسکی تاریک‌دره باید گفت که نمی‌توان به‌جای حل مشکل، صورت مسئله را پاک و به بهانه ناایمن بودن مسیر دسترسی، این ظرفیت عظیم گردشگری زمستانی را در همدان نادیده گرفت، چنانکه تداوم این روند با توجه به امکانات بی‌بدیلی که در این پیست وجود دارد ما را بر آن می‌دارد که خود با بیل و پارو اقدام به بازگشایی راه دسترسی به پیست اسکی کنیم زیرا در غیر این صورت با عدم استفاده، این امکانات و زیرساخت‌ها به خودی خود مستهلک خواهند شد و این امر چیزی جز هدررفت سرمایه و فرصت‌سوزی در حوزه گردشگری ورزشی نیست.

بی‌شک در صورت تدبیر درست و همراهی دستگاه‌ها راهی برای ایمن‌سازی و در عین حال تأمین هزینه ماشین‌آلات جهت بازگشایی این معبر گردشگری وجود خواهد داشت، پس انتظار می‌رود در عدم همگامی دستگاه‌های مرتبط، مدیریت ارشد استان خود وارد عمل شده و تعیین تکلیف کند؛ البته این گلایه را نیز می‌توان به اداره کل ورزش و جوانان استان داشت که چرا برای رفع مشکل راه دسترسی به مجموعه پیست اسکی به‌عنوان یک مطالبه عمومی در عرصه ورزش استان پیگیری لازم را نداشته‌است تا از آن به‌عنوان یکی از اولویت‌های حوزه گردشگری شهر همدان در سند راهبردی استان، نامی آورده شود.

شناسه خبر 17150