شناسه خبر:19290
1399/1/17 08:25:49

سپهرغرب، گروه خبر: با توجه به اینکه استان ایلام یکی از قطب‌های اصلی تولید عسل در کشور است اما کمتر کسی عسل ایلام را می‌شناسد چون آنگونه که باید در این خصوص برند سازی انجام نشده است.

تولید از مؤلفه‌های اساسی و اصلی خود‌کفایی و استقلال یک کشور است که برای پشت‌سر‌گذاشتن این مرزها باید بیش از پیش به شعار رونق تولید پرداخت؛ رونقی که به جهش تولید منجر شود و این محقق نمی‌شود مگر با شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود منطقه و فعال کردن پتانسیل‌های مختلف در حوزه اقتصاد مقاومتی که با تکیه بر تولیدات بومی صورت می‌گیرد.

     لزوم رسیدگی به شعار سال، با حمایت مسوولان

پرورش زنبور عسل در استان ایلام مصداق عینی و عملی شعار سال، یعنی جهش تولید است که با حمایت مسؤولان امر از زنبور داران می‌توان به تولید این شهد مرغوب به عنوان تولید داخلی رونق بخشید؛ رونقی که نتیجه آن ایجاد اشتغال و رونق پایه‌های تولید باشد؛ اما اگر مسؤولین می‌خواهند از تولیدات حمایت کنند باید جلوی موانع تولید، از جمله عدم ارائه تسهیلات و عدم ارسال به موقع کمک‌های مادی و معنوی را بگیرند.

توجه به ترویج و توسعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه به تقویت رویه خودکفایی در جوامع کمک می‌کند، ازسویی‌دیگر حلال مشکلات اقتصادی کشور و راهکار برون رفت از رکود تورمی خواهد بود؛ از این رو باید روال تولید را توسط تولیدکنندگان توسعه داد، اما باید گفت برند با کیفیت کمتر این محصول مرغوب در سایه جولان دلالان امروز بیشتر مرکز توجه قرار‌گرفته است، دلال‌هایی که بازار را برای فروش زنبورداران تنگ کرده‌اند اما ضربه مهلک‌تر را عدم حمایت مسؤولین بر تن این افراد زده که سبب رکود صنعت زنبورداری در استان ایلام شده است.

دغدغه زنبورداران خبرنگار فارس را برای حضور در محل کلونی زنبور عسل‌ها در منطقه شهرستان "چرداول" در استان "ایلام" کشاند تا از نزدیک با تولیدکننده‌های زنبور عسل مصاحبه‌ای داشته باشد.

     تولید سالانه حدودا 20 تن توسط زنبورداران "چرداولی"

"فرهاد‌صفر‌زاده" زنبوردار و تولید کننده موفق "چرداولی" در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: 10سالی است که در پرورش زنبور عسل فعالیت دارم و با 600 کندو عسل و تولید سالانه 20 تن در حال درآمدزایی هستم.

وی افزود: با ایجاد اشتغال برای حداقل 5 نفر توانسته‌ام درآمد پایدار ایجاد کنم درآمدی که با حمایت بیشتر مسؤولین می‌تواند جهش بیشتری داشته باشد.

این تولید کننده زنبور عسل تصریح کرد: با توجه به گران بودن بعضی اجناس مربوط به کندو‌داری از دولتمردان می‌خواهیم، حمایت تسهیلاتی بلند مدت با سود کمتر را به ما ارائه دهند.

     زنبورداران برای برند سازی بیشتر تلاش کنند

"بهنام فرخزاد" مدیر امور طیور جهاد کشاورزی ایلام نیز در خصوص حمایت اتحادیه زنبورداران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، مطرح کرد: این اتحادیه پیگیر مشکلات زنبورداران از جمله صدور دفترچه آنها و امور مربوط به کوچ زنبورداری هست.

وی افزود: اگر سهمیه‌ای نیز به ما اعلام شود در بین زنبورداران توزیع می‌کنیم و از هیچ تلاشی در این راستا برای تولید بیشتر محصول مرغوب عسل دریغ نمی‌کنیم.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی ایلام بیان کرد: برای فروش محصولات نیز گام اول را خود زنبوردار باید بردارند و با مراجعه به بازارهای مرزی محصول را برندسازی کنند.

گفتنی است، با وجود آنکه ایلام با تولید سالانه چند صد تن عسل مرغوب، یکی از قطب‌های اصلی تولید عسل در کشور به حساب می‌آید، اما از آنجایی که تولیدات این استان بدون هیچ اسم و نشانی روانه بازار می‌شوند، کمتر کسی ایلام را به عنوان یکی از اصلی‌ترین تولید‌کنندگان عسل می‌شناسد.

     پیشگامی استان ایلام در تولید «ژله رویال»

زنبورداران استان ایلام در تولید "ژله رویال" یکی از فراورده‌های مرغوب و گران قیمت عسل نیز پیشگام هستند.

"ژله رویال" به گروهی از تولیدات مربوط است که به طور کلی در حکم تمام کننده غذایی به شمار می‌رود. اینها تولیداتی هستند که نه برای مقدار کالری آنها و نه برای لذت مصرف می‌شوند، بلکه برای تکمیل غذای روزمره با موادیکه ممکن است به آن نیاز داشته باشند مصرف می‌شوند.

شناسه خبر 19290