شناسه خبر:27453
1399/6/5 00:43:25

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری کرمانشاه گفت: تا اردیبهشت‌ماه سال آینده کلیه اتوبوس‌های درون‌شهری به سن فرسودگی می‌رسند.

یکی از راه‌های کاهش ترافیک، استفاده مردم از ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. استفاده از این ناوگان، همواره از دغدغه‌های مسئولان بوده و هست؛ البته در نقاط مختلف کشور این دغدغه در مسئولان متفاوت بوده و شواهد و امکانات موجود در حمل‌ونقل عمومی کرمانشاه، نمونه بارزی از بی‌توجهی‌ها در این زمینه است. سیستم کهنه و فرسوده و بدون هر نوع جذابیت حمل‌ونقل عمومی در شهر بیش از 90 درصد مردم را مجبور به استفاده از وسایل نقلیه شخصی می‌کند، به‌طوری که تنها درصد کمی از مردم کرمانشاه، برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی رغبت دارند.

به‌گونه‌ای شواهد موجود بیانگر نامناسب بودن طرح‌های جامع ترافیکی در کرمانشاه است و به‌نظر می‌رسد که طرح جامع ترافیک کرمانشاه، تنها به مترو تاریخی این شهر خلاصه شده که تا اتمام نهایی پروژه سال‌ها فاصله دارد و در این شرایط مردم باید سال‌ها با همین وسایل فرسوده سر کنند.

این در حالی است که به‌گفته رئیس‌پلیس راهور چیزی حدود 73 رصد از اتوبوس‌ها و 62 درصد از تاکسی‌های درون‌شهری کرمانشاه به سن فرسودگی رسیده‌اند و این امر برای کلان‌شهری همچون کرمانشاه با جمعیت بیش از دو میلیون نفر؛ یعنی فاجعه.

براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با محسن ارجمندی؛ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و سجاد سلیمانی؛ مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری کرمانشاه گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه متن آن را می‌خوانید:

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه یقیناً ارائه آمار درخصوص میزان فرسوگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کرمانشاه نیازمند بررسی دقیقی است، تصریح کرد: آنچه مسلم است اینکه تا اردیبهشت‌ماه سال آینده، کلیه اتوبوس‌های درون‌شهری کرمانشاه به سن فرسودگی می‌رسند.

محسن ارجمندی با اشاره به اینکه در حال رایزنی برای اخذ تهسیلات برای نوسازی اتوبوس‌ها هستیم، گفت: قرار است برای هر اتوبوس چیزی حدود 250 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود.

وی با تأکید بر اینکه اخذ 40 میلیارد تومان نیز از محل اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس نیز در دست پیگیری است، اظهارکرد: در حال حاضر بنا به شرایط کرونایی و تأکیداتی که مبنی‌بر عدم استفاده حمل‌ونقل عمومی شده، از 220 اتوبوس تنها یک‌سوم فعال بوده و در سطح شهر تردد می‌کنند، زیرا عملاً استقبالی از آن‌ها نمی‌شود.

ارجمندی با تأکید بر اینکه موافقت‌های لازم برای اخذ اعتبارات 40 میلیارد تومان از محل اوراق قرضه دریافت شده است، گفت: درخصوص تسهیلات نیز کلیه کارها، روند خوبی را پشت‌سر گذاشته و تنها معطل امضای رئیس سازمان و برنامه و بودجه کشور است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه در پاسخ به این گلایه‌مندی که را طی این سال‌ها برنامه‌ای برای بهبود شرایط حمل‌ونقل عمومی و جلوگیری از فرسودگی اعمال نشده است، اذعان کرد: این سؤال را باید از مدیران قبلی بپرسید، زیرا بنده از لحظه‌ای که در این سمت مستقر شده‌ام، کلیه تمرکزم را برای حل این معضل به‌کار بسته‌ام.

وی با تأکید بر اینکه لازمه به‌ثمر رسیدن این تلاش‌ها، پیگیری از سوی سازمان حمل‌ونقل مسافرشهرداری است، تصریح کرد: در غیر این صورت کاری از پیش نخواهیم برد.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری کرمانشاه نیز در ادامه با اشاره به دلایل توقف نوسازی تاکسی‌های فرسوده گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل توقف تعویض تاکسی‌های فرسوده این بود که سازمان محیط زیست طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که تاکسی‌های جدید ایران‌خودرو استاندارد یورو پنج را ندارند و امکان شماره‌گذاری برای آن‌ها نیست.

سجاد سلیمانی افزود: خوشبختانه در مردادماه با پیگیری‌های سازمان‌های تاکسیرانی و در عین حال اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور، این مسئله به‌صورت موقت حل شد.

وی افزود: علاوه بر این مسئله مشکلاتی همچون افزایش ناگهانی و چندین‌برابر قیمت خودرو، عدم تولید به اندازه کافی از سوی ایران خودرو، تورم و شرایط اقتصادی موجود و غیره باعث شده که تاکنون سایت نوسازی خودروهای فرسوده فعال نشود.

سلیمانی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد سه‌هزار دستگاه تاکسی فرسوده در شهر کرمانشاه وجود دارد، اظهارکرد: به‌محض مهیا شدن شرایط، اقدامات لازم جهت نوسازی آن‌ها انجام می‌پذیرد.

وی با تأکید بر اینکه از سال 96 به بعد خودرویی تحویل تاکسیرانان نشده است، تشریح کرد: تا قبل از سال 96 این سازمان در زمینه نوسازی تاکسی‌های فرسوده و تبدیل به احسن آن‌ها روند بسیار خوبی داشت.

سلیمانی افزود: به‌نحوی که این سازمان بنا بر آمارهای اخذشده از شهرهای مختلف، جزء رتبه‌های برتر و از شهرهای پیشرو در کشور محسوب می‌شد، اما با این وجود میانگین عمر ناوگان تاکسیرانی نسبت به میانگین کشوری 9 سال است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری کرمانشاه با تأکید بر اینکه متأسفانه در سالیان گذشته با وجود شرایط بسیار عالی برای اجرای طرح‌های حمایتی و انگیزشی جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی، استقبال چندانی از سوی رانندگان صورت نگرفت، عنوان کرد: یکی از موانع بر سر راه رانندگان برای استقبال از این طرح، نداشتن ضامن معتبر جهت معرفی به بانک جهت دریافت وام بود.

وی درادامه با اشاره به مباحث مرتبط با فرسودگی ناوگان اتوبوس درون‌شهری کرمانشاه نیز گفت: در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی کرمانشاه دارای 220دستگاه اتوبوس است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: گرچه مالکیت اتوبوس‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و سازمان حوزه نظارت آن را برعهده دارد، اما این سازمان بارها تلاش کرده که بتواند از طریق جذب سرمایه‌گذار یا اعطای وام‌های کم‌بهره، شرکت‌های حمل‌ونقل درون‌شهری را تقویت کرده تا بتوانند اتوبوس‌های فرسوده را از ناوگان خارج و تبدیل به احسن کنند.

سلیمانی افزود: خوشبختانه در این دوره و نیمه نخست سال رایزنی‌های لازم جهت بازسازی ناوگان اتوبوسرانی انجام گرفته و در آینده نزدیک تمامی اتوبوس‌های فرسوده به‌نحو احسن بازسازی خواهند شد.

وی با بیان اینکه با تلاش‌های صورت گرفته از سوی این سازمان، جهت جذب اوراق مشارکت تعداد محدودی اتوبوس نو خریداری شده و به چرخه حمل‌ونقل عمومی اضافه خواهد شد نیز گفت: مالکان اتوبوس‌های درون‌شهری موظف هستند که در راستای کنترل آلودگی، معاینه فنی جهت تردد در شهر را داشته باشند.

مع‌الوصف به‌نظر می‌رسد بنا به گستردگی فرسودگی حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهرکرمانشاه، این تدابیر دیرهنگام ( نوش‌دارو پس از مرگ سهراب) تنها در حد مسکنی خواهد بود که تا چندصباحی آلام ظاهری حمل‌و‌نقل عمومی درون‌شهری کرمانشاه را مقداری تسکین ‌دهد. بنابراین علاوه بر گلایه‌مندی از مدیران شهری، می‌بایست به مدیریت ارشد استان و نمایندگان شهرستان کرمانشاه نیز خرده گرفت که چرا طی سال‌های گذشته کمترین توجهی به فرسودگی ناوگان نداشته که حال با آخرین نفس‌های ناوگان درون‌شهری مواجه نشوند، زیرا فرسودگی 73 درصدی اتوبوس‌ها و 62 درصدی تاکسی‌‌ها اثر چندماه گذشته نیست، بلکه یقیناً می‌شد طی این سال‌ها همچون دیگر شهرها با پیگیری جهادگونه نسبت به تجهیز و نوسازی آن اقدام کرده و بخش خستگی ناوگان را جبران می‌کردند.

با این تفاسیر انتظار می‌رود مدیران ارشد استان و در عین حال نمایندگان شهرستان همگام با مدیران شهری، تمام همت خود را به این امر مبذول دارند، زیرا کهنگی و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی آن‌هم با این وسعت، زیبنده کلان‌شهری همچون کرمانشاه نیست.

شناسه خبر 27453