کد خبر : 2791

حمیدرضا حاجی‌بابایی در پی مطرح شدن ساماندهی مسیر حیدره توسط شهرداری گفت

نواری سبز دور شهر می‌پیچیم

نواری سبز دور شهر می‌پیچیم

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: سرعت نوآوری‌های فنّاورانه سبب تحولات اجتماعی و پدیدار شدن اوقات فراغت به‌عنوان یکی از نیازمندی‌های اساسی شده و این امر توسعه صنعت گردشگری و سفر به تفرجگاه‌های پیراشهری به‌عنوان مقصد گردشگری در مقیاس خرد را در پی داشته است؛ حال آنکه مسیر حیدره بالای شهر همدان نیز به‌عنوان یکی از همین مناطق پیراشهری، این روزها به یکی از مناطق گردشگری در همدان بدل شده که متأسفانه علی‌رغم جاذب سفر بودن، به دلیل راه دسترسی نامناسب با مشکل مواجه است. حال آن که در جلسه اخیر شورای ترافیک شهرستان همدان بود که معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری همدان با تأکید بر ساماندهی مسیرهای گردشگری به لحاظ تأثیر آن در کاهش تصادفات درون‌شهری، به لزوم ساماندهی و تعریض مسیر روستای هدف گردشگری حیدره اشاره کرد و گفت: در مسیر میدان ولایت تا حیدره چون امکان بازسازی از سوی اداره راهداری نیست، شهرداری می‌تواند ورود کند و توافقی با مالکین عرض معبر داشته باشد؛ حال آنکه این محدوده جزء شهر همدان نیست. برای این منظور باید از پل شهرک مدرس تا حیدره تحویل شهرداری شود، لذا با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در این باره با متولیان امر حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و رضا زمانی، معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری همدان و نیز احسان صباغ، مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری همدان هم‌کلام شویم که در ادامه می‌خوانید:

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از یک‌سو پارک 200 هکتاری ولایت در حیدره کلنگ‌زنی شد و از طرفی هم مسیر میدان مدرس تا این پارک باید دوبانده و تعریض شود تا توریستی بودن آن تحقق پیدا کند، گفت: نمی‌توان تصور کرد که پارکی در محلی احداث شود، اما راه دسترسی مناسب برای آن تعریف نشده باشد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: لذا برای مناسب‌سازی مسیر دسترسی باید همان‌گونه که گفته شد از میدان مدرس تا حیدره تعریض دوبانده شود، اما در این بین مغایرتی در حوزه وظیفه‌مندی دستگاهی وجود دارد؛ چراکه پارک مربوطه (پارک ولایت) متعلق به شهرداری بوده، اما مسیر در قلمرو راه و شهرسازی است.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی در این مسیر باغات فراوان وجود دارند که برای تعریض باید با تک‌تک مالکان پای مذاکره نشست و توافق کرد؛ حال آنکه اگر قرار باشد این کار از طریق راه و شهرسازی انجام شود، در مرحله نخست امکان آن وجود ندارد و در ثانی زمان طولانی برای رسیدن به هدف باید صرف کرد.

حاجی‌بابایی همچنین افزود: از طرفی هم شهرداری طرحی ارائه کرده که بر اساس آن پارکی در منطقه تپه پیسا به نام آمادا احداث خواهد شد؛ این پارک یکی از بزرگ‌ترین پارک‌ها و در عین حال از نیازمندی‌های این‌گونه مناطق محروم بوده، لذا طبق این طرح قرار است از پارک مذکور تا پارک ولایت، پارک نواری احداث شود که در حال حاضر احداث آن نیز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه از طریق اجرای این طرح شاهد تحول عظیمی در منطقه منوچهری و تلاقی این کوی با شهرک الوند خواهیم بود، اذعان کرد: همچنین نمی‌توان از تأثیر آن بر روی زمین‌های متعلق به ارتش غافل شد.

حاجی‌بابایی با تأکید بر تأثیر انکارناپذیر اجرای این طرح از سوی شهرداری، ابراز کرد: در کنار این پارک نواری احداث راه نیز تعریف شده است؛ یعنی اجرای این طرح باعث منتفع شدن اهالی شهرک‌های ولیعصر، فرهنگیان و دیگر مناطق موجود در مسیر خواهد شد، به گونه‌ای که از طریق این راه هم می‌توانند به پارک آماد و هم به پارک ولایت دسترسی داشته باشند.

وی افزود: اما با این تفاسیر و با درنظر گرفتن طرحی که از سوی شهرداری در حال انجام بوده، چطور ممکن است طرحی به این عظمت از سوی شهرداری به اجرا درآید، اما در دل طرح تنها چند هکتار متعلق به راه و شهرسازی باشد؟

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: این در حالی است که شهرداری هم از امکانات لازم و هم از قدرت کافی برای تملک اراضی از طریق تعویض و تعامل با مالکین، برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در این راستا لازم است جلسه‌ای با همه دستگاه‌های مرتبط اعم از پلیس راهور، فرمانداری، شهرداری و نماینده راه و شهرسازی و غیره شکل بگیرد، گفت: لذا رایزنی‌ها برای برگزاری این جلسه در استانداری صورت پذیرفت تا طرح موضوع در شورای هماهنگی ترافیک شهرستان و دریافت مصوبه در کارگروه استانی با دقت نظر بیشتری پیگیری و درنهایت انجام پذیرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری همدان نیز در ادامه درخصوص موضوع مطرح‌شده در شورای هماهنگی ترافیک شهرستان گفت: از آنجایی که پارک ولایت متعلق به شهرداری است و در عین حال یک جاذب گردشگری محسوب می‌شود، نمی‌توان بدون درنظر گرفتن زیرساخت نسبت به احداث یک ظرفیت گردشگری اقدام کرد؛ حال آنکه در حال حاضر مسیر حیدره جوابگو حجم گردشگر نیست.

رضا زمانی با تأیید صحبت‌های نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه شهرداری می‌تواند در قالب ارائه معوض با مالک باغات در مسیر حیدره به توافق برسد، گفت: از میدان مدرس تا حیدره در محدوده شهر همدان قرار ندارد، لذا باید تحویل این مسیر به شهرداری در شورای ترافیک مطرح شود و بعد از ارائه کارشناسی، مصوبه لازم را دریافت کند تا در رده‌های بالاتر همچون کارگروه ایمنی‌ها در استانداری مطرح شود و مصوبه را از وزارتخانه متبوع دریافت کند.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری همدان نیز در پایان با بیان اینکه مسئله در حد یک پیشنهاد در شورای ترافیک شهرستان مطرح شده و هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده، گفت: این امر نیازمند مصوبه شورای ترافیک و طرح موضوع در سطح‌های بالاتر تصمیم‌گیری استانی است.


لینک خبر:

اشتراک گذاری
1 #
  • نظرات کاربران Behzad ( 12:59:51 ) 1397/9/6

    سرکار خانم طاهره ترابی مهوش با سلام با توجه به عملکرد و فعالیت قابل توجه شما بعنوان خبرنگاری دلسوز و فعال در حوزه مدیریت شهری که از سوابق کاریتان در این سایت هم پیداست خواهشمندم جهت انعکاس مشکلات شهروندان و کسبه خیابان شهدا ی همدان گزارشی تهیه نمایید شاید مسئولان مربوطه اقدامی کردند ، این مشکلات شامل سه محور کلی است 1- بافت فوق فرسوده خیابان شهدا و امکان ریزش ساختمانهای فرسوده و خطرات جانی آن ، در حد فاصل شعبه بانک آینده (سرگذر) تا میدان پروانه ها ساختمان و مغازه هایی قابل روئیت است که غالبا خالی از سکنه و بیشتر مخروبه هستند و هر لحظه امکان ریزش و آوار شدنن بر روی عابران را دارند و می تواند فاجعه آمیز باشد ،( مثل بمب ساعتی هستند ) گزارش شما می تواند هشداری به مسئولین بی خیال باشد برای جلوگیری از وقوع حاد ثه تلخ ( وجود مغازه و ساختمانهای مخروبه در فاصله صد تا دویست متری میدان اصلی شهر گردشگری ) که چهره خیابان را بسیار زشت کرده 2- از محدوده سرگذر به سمت میدان پروانه ها صد ها کسبه دچار عدم رونق کسب و کار هستند که یکی از دلایل آن همین بافت فوق فرسوده منطقه و بی توجه ای مسئولین مثل شهرداری ، مسکن و شهرسازی و فرمانداری میباشد همچنین نداشتن طرح و نقشه خاص مثل ایجاد بورس صنف و کالای خاص از طریق سیاستگذاری حمایتی و ... 3. اختصاص محل پارک برای خودروهای شخصی شهروندان در قسمت پایین دست و بلا استفاده پایانه سرگذر که باعث راحتی شهروندان برای خرید از بازار سرگذر و خیابان شهدا میشود و یک راه حال ساده و مو ثر برای رونق اقتصادی منطقه ، علیرغم درخواست های مکرر کسبه محل و وعده های چند ساله شهرداری ، آقایان از انجام همین کار ساده و کم هزینه (اما مفید و موثر برای شهروندان) عاجز بوده اند در حالی که از پایین محوطه پایانه تا پشت نظر بیگ صدها متر فضای قابل استفاده وجود دارد در پایان در صورت نیاز بنده آماده همکاری و ارائه اطلاعات بیشتر برای تهیه گزارش در این موضوع هستم - باتشکر

نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی

کد امنیتی