ماموستا مرادی، امامجمعه دیواندره در گفتگوی اختصاصی با سپهرغرب مطرح کرد
وحدت شگرد و تاکتیک نیست، بلکه تکلیف الهی است
سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: امامجمعه دیواندره با بیان اینکه همه ما طبق آیه «واعتصموا بحبلالله جمیعاً و لاتفرقوا» اتصال به حبلالله داریم، اظهار کرد: وحدت، شگرد و تاکتیک نیست، بلکه یک تکلیف است که خداوند ما را به آن امر فرموده؛ مقام معظم رهبری (دامظله) نیز فرمودهاند: هر حلقومی که صدای وحدت از آن بیرون آید، رحمانی و هر حلقومی که صدای تفرقه از آن بیرون بیاید، شیطانی است.
فاصله میان 12 ربیعالأول که سالگرد ولادت پیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات اهل سنت تا 17 ربیعالأول که تاریخ ولادت رسولالله محمد (ص) بنا بر روایات موجود در شیعه بوده، از سوی امام خمینی (ره) بهعنوان هفته وحدت نامگذاری شده است. پیروزی انقلاب اسلامی که در سایه وحدت افراد ملت و اقشار و طوایف آن در اسلام به تحقق پیوست، موجبات وحدت ملل مسلمان را فراهم کرد؛ این وحدت بهصورت حرکت و نهضت اسلامی علیه طاغوت و سلطههای اشغالگر و استعمارگر منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. در مقابل استعمارگران از طریق تقویت تعصب نژادی و قومی و طایفهای یا ملیگرایی و تحریک تعصبات فرقهای میان شیعه و سنی، درصدد جلوگیری از وحدت رو به رشد ملتهای اسلامی برآمدند.
امام خمینی (ره) در پاسخ به سیاستهای خصمانه دشمنان با طرح وحدت، نقشههای آنان را نقش بر آب کرد؛ منظور از وحدت شیعه و سنی، کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بینالمللی است. بهگونهای که مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام، همسو و همجهت حرکت کنند. به تعبیر دیگر اختلافات مانع از اخوت اسلامی و وحدت صفوف مسلمین در برابر دشمنان نیست و از این رو معنای اتحاد شیعه و سنی نیز دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خویش نیست، بلکه در عین وجود اختلافات، زمینه تعامل و جهتگیری یکسان در مسائل کلی و بینالمللی در میان آنها وجود دارد.
چراکه تأکید بر مسائل اختلافی و تفرقه میان صفوف مسلمانان، منطقی نیست؛ در زمانی که مسلمانان میتوانند با توجه به جمعیت بیش از یک میلیارد نفری و منابع و امکاناتی که در اختیار دارند بهعنوان یک قدرت تأثیرگذار در صحنه بینالمللی مطرح باشند، پرداختن به اختلافات و مسائل تفرقهانگیز نتیجهای جزء به هدر رفتن سرمایهها و استفاده دشمن از این اختلافات نخواهد داشت.
آنچه در ادامه میخوانید گفتگوی خبرنگار روزنامه سپهرغرب با ماموستا جلال مرادی، امامجمعه دیواندره درباره وحدت بین مسلمین است که در شمارههای قبل نیز از دیدگاه علمای اهل سنت و تشیع به آن پرداختیم:
وحدت یک امر قرآنی است
ماموستا جلال مرادی با اشاره به آیه «وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُون» عنوان کرد: در این آیه خداوند میفرماید «و البتّه این امت شما امت واحدى است و من پروردگار شما هستم؛ پس از من پروا کنید» لذا میبینیم که وحدت یک امر قرآنی است.
هارونالنبی (ع) گناه گوسالهپرستی را کمتر از تفرقه میدانست
وی با تأکید بر اینکه مقوله وحدت مورد توجه همه انبیا بوده است، تصریح کرد: هنگامی که حضرت موسی (ع) از میعادگاه پروردگار بازگشته و میبیند که مردم گوسالهپرست شدهاند، به برادرش اعتراض کرده و میفرماید چرا وضعیت به این صورت است که حضرت هارون پاسخ میدهد: «قَالَ یَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْیَتِی وَلَا بِرَأْسِی إِنِّی خَشِیتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَیْنَ بنیاسرائیل» به این دلیل مردم را از گوسالهپرستی با قاطعیت کامل نهی نکردم که ترسیدم شماتت دشمنان بر سر ما آمده و تو مرا ملامت کنی که چرا در بین بنیاسرائیل عامل تفرقه شدی! لذا میبینیم که هارونالنبی (ع) گناه گوسالهپرستی را کمتر از تفرقه دانسته است.
امامجمعه دیواندره با بیان اینکه همه ما طبق آیه واعتصموا بحبلالله جمیعاً و لاتفرقوا اتصال به حبلالله داریم، اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشت که وحدت، شگرد و تاکتیک نیست، بلکه یک تکلیف است که خداوند ما را به آن امر فرموده؛ مقام معظم رهبری (دامظله) نیز فرمودهاند: هر حلقومی که صدای وحدت از آن بیرون آید، رحمانی و هر حلقومی که صدای تفرقه از آن بیرون بیاید، شیطانی است.
منظور از وحدت یکی شدن شیعه و سنی نیست، بلکه دست در دست هم دادن برای نابودی دشمنان است
ماموستا مرادی ابراز کرد: منظور از وحدت یکی شدن شیعه و سنی نیست، بلکه به این معنا است که تشیع و تسنن دست در دست هم داده و دشمنان اسلام و مسلمین را کور و کورتر کنند، کما اینکه وحدت در جمهوری اسلامی ایران به شکرانه الهی به منصه ظهور رسیده است؛ بهطوری که امروز همه ما با هر زبان و مذهبی حتی با دیگر ادیان نیز زندگی مسالمتآمیزی داریم و فقط به برکت وجود مقام معظم رهبری است که سکاندار کشتی مسلمین از تلاطمهای امواج ناپایدار زمانه هستند.
سیره پیامبر (ص) سرشار از محبت و مهربانی برای عالم
وی با اشاره به فوت یک یهودی در مدینه و گریه رسولالله (ص) برای او، اذعان کرد: زندگی گهربار رسولالله (ص) سرشار از صفا، صمیمیت و مهرورزی است، خداوند نیز در قرآن کریم با آیه «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ» از وجود پیامبر با عنوان رحمت برای عالمین یاد میکند که فارغ از ادیان و مذاهب، برای عالمیان مهربان بوده است.
امامجمعه دیواندره تأکید کرد: سایه رحمتگستر رسولالله جهانشمول بوده و ما نیز چه سنی و چه شیعه با وحدت شعوری، رویه و تکلیفی، باید مراعاتکننده این وحدت باشیم.
ماموستا مرادی در ادامه با اشاره به اینکه بنده حدود هشت سال امامجمعه شهرستان تکا بوده و در آنجا نمونههای عینی فداکاری برادران اهل سنت و تشیع برای یکدیگر را دیدهام، یادآوری کرد: در روستای احمدآباد یک جوان سنی عائلهمند خود را فدای یک خانواده تشیع کرد که در حال غرق شدن بودند، لذا یکی از آثار برکات وحدت این است که ما شیعه و سنی خود را فدای همدیگر میکنیم و این همان وحدت حقیقی و شعوری و گوش دادن به فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر «یا ایها المسلمین اتحدو اتحدو» است که یکدل و همنوا میگوییم «لا اله الا الله، محمد رسولالله (ص)»
طبق فرمایش رهبر انقلاب: نه شیعه انگلیسی و نه سنی آمریکایی
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش برخی گروههای انحرافی برای ایجاد تفرقه در میان اهل سنت و تشیع، گفت: تلاشهای اینچنینی هرگز نتیجه نخواهد داد، ما خار چشم دشمنان خواهیم بود و این افراد موفق نخواهند شد. همه حرکتهای عامل تفرقه محکوماند. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند نه شیعه انگلیسی و نه سنی آمریکایی؛ توهین گروههای انحرافی به هریک از نمادهای اهل سنت بهویژه همسر پیامبر (ص)، حرام شرعی است.
در خاتمه باید گفت اسلام مسلمانان را امت واحده خوانده و مؤمنان برادر یکدیگر معرفی شدهاند: «انما المؤمنون اخوه فأصلحوا بین اخویکم»؛ بنابراین اختلاف در پارهای از مسائل مانع اخوت اسلامی و وحدت مسلمانان نمیشود؛ وقتی اسلام به مسلمانان سفارش میکند که با پیروان ادیان آسمانی و مکاتب دیگر بشری با عدل و مسالمت رفتار شود و آنان را به مشترکات توجه میدهد «قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله ولا نشرک به شیئا ولا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله فان تولوا فقالوا شهدوا بانا مسلمون؛ بگو ای اهل کتاب بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است که جزء خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم و بعضی از ما بعضی دیگر را غیر از خدای یگانه به خدایی نپذیرد؛ هرگاه سرباز زنند، بگویید گواه باشید که ما مسلمانیم». آیا مسلمانان نباید با توجه به مشترکات و کنار گذاردن اختلافات با یکدیگر با مسالمت و عدل رفتار کنند؟ بنابراین با توجه به آنچه بیان شد، روشن است که وحدت میان مسلمانان و اتحاد بین فرق اسلامی امری لازم و ضروری است. هرچند ممکن است اهمیت این امر در شهرهای مرکزی ایران و مناطق شیعهنشین محسوس نباشد، اما در مناطق مرزی ایران و نقاطی که شیعیان و اهل تسنن در کنار یکدیگر زندگی میکنند، همچنین در صحنههای بینالمللی و مناسبات کشورهای اسلامی با یکدیگر، وحدت و اتحاد بین مسلمین و پرهیز از اختلافات ضروری بوده و اهمیت این امر بهخوبی قابل درک است.
شناسه خبر 2805