شناسه خبر:39936
1400/2/9 09:26:32

سپهرغرب، گروه خبر: سلسله یکی از شهرهای کوچک و خوش‌آب‌وهوای لرستان است که به‌واسطه هوای خنک تابستانی و طبیعت بکر و بی‌نظیرش، هرساله علاقه‌مندان بسیاری از اقصی نقاط کشور به این شهر کوچک سفر می‌کنند.

مناطق نمونه گردشگری «کهمان»، «سراب زز»، «سراب هنام»، «بستام» و «رودخانه و منطقه گردشگری کاکارضا» از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سلسله هستند که بیشترین بازدیدکنندگان و گردشگران را به خود اختصاص می‌دهند و در این میان منطقه نمونه‌گردشگری «کهمان» به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و خاصی همچون جوش‌وخروش سراب‌ها، چشمه‌ها و رودخانه جاری و خنک، درختان گردوی سر به فلک کشیده و طبیعت بکر و بی‌نظیر، نسبت به سایر مناطق بازدیدکنندگان بیشتری داشته است.

در سال‌های اخیر به‌دلیل تصرفات گسترده به حریم و بستر رودخانه، کاشت درختان گردو در اراضی ملی بدون کسب مجوز از منابع طبیعی و قطع درختان ارزشمند بلوط و کاشت درخت گردو به‌جای آن‌ها توسط سودجویان، این منطقه گردشگری بیشترین آسیب را دیده است.

از طرفی حصارکشی و فنس‌کشی‌های صورت‌گرفته توسط مالکان باغ‌ها در این منطقه نمونه‌گردشگری باعث شده تا گردشگرانی که قصد بازدید از این منطقه را دارند، با مشکل مواجه شوند.

گرچه مالکان بومی و غیر بومی این باغ‌ها بدون دریافت مجوز از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ایجاد سفره‌خانه‌های سنتی (البته با گرفتن هزینه‌های گزاف) پذیرای گردشگران بودند، اما به‌دلیل تصرفات گسترده موجود، خانواده‌هایی که توان پرداخت این هزینه‌ها را نداشته و قصد استفاده از آب‌وهوای مناسب منطقه را داشتند، به دلیل نبودن فضایی مناسب برای نشستن، با مشکلات بسیاری مواجه می‌شدند.

طی چند مرحله در سال‌های گذشته رفع تصرفاتی از اراضی ملی این منطقه گردشگری صورت گرفته بود، اما به‌دلیل عدم نظارت‌های مستمر، مجدداً اراضی به تصرف افراد درآمده است.

با اجرای طرح آزادسازی‌ها و رفع تصرفات صورت‌گرفته در مناطق گردشگری سراب زز و سراب هنام قبل از شروع سال جدید، دو هکتار از حریم سراب زز و 12 هکتار از منطقه گردشگری هنام رفع تصرف شد.

سال جدید نیز عملیات رفع تصرف از حریم‌های مهم‌ترین منطقه گردشگری شهرستان یعنی منطقه کهمان در یک اقدام ضربتی و جدی آغاز و میزان 6 هکتار از عرصه‌های تصرف‌شده این منطقه رفع تصرف و آزادسازی شد.

همت دستگاه قضا و اقتدار شورای تأمین شهرستان در رفع تصرفات و آزادسازی منابع ملی با موجی از واکنش‌های تحسین‌برانگیز از سوی شهروندان شهرستان چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی همراه شد؛ چراکه اغلب مردم معتقد بودند که مناطق گردشگری متعلق به عموم بوده و برخی نباید با زیاده‌خواهی‌های خود مانع استفاده عموم از این ثروت‌های طبیعی و بی‌جایگزین شوند.

   عواید منابع ملی و طبیعی سلسله متعلق به عموم مردم است

فرماندار سلسله در توضیح اقدامات انجام‌شده و اهمیت مناطق گردشگری شهرستان گفت: عواید ناشی از منابع ملی و طبیعی در راستای رونق صنعت گردشگری متعلق به تمام مردم است و باید مانع سوء استفاده سودجویان از این منابع شد.

مرتضی مهدوی‌کیا با بیان اینکه سلسله به‌واسطه طبیعت بکر و مناطق دیدنی در لرستان و حتی کشور مطرح است، اظهار کرد: باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم نهایت استفاده را از این منابع ملی و خدادادی ببرند.

وی تصریح کرد: در تمامی حوزه‌های کشاورزی، گردشگری و امور آب حریم‌هایی وجود دارد که گاهی توسط سودجویان نادیده گرفته می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن انجام عملیات‌های آزادسازی و رفع تصرفات منابع ملی و طبیعی در شهرستان، افزود: اگر مردم بدانند عواید حاصل از این آزادسازی‌ها در راستای رونق صنعت گردشگری شهرستان به خودشان خواهد رسید، به‌طور قطع مشارکت جدی‌تری در این زمینه خواهند داشت.

فرماندار سلسله همچنین گفت: به‌عنوان متولیان امر باید با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه راهکارهایی ایجاد کنیم که مردم با مشارکت و اقدامات خودجوش در راستای رفع تصرفات، رونق گردشگری و اشتغال پایدار در شهرستان کمک کنند.

وی افزود: یکی از واقعیات غیر قابل انکار برای رسیدن به نتیجه مطلوب در هر پروژه‌ای، مشارکت و همراهی مردم است؛ تا مردم همراه و همدل نباشند، نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

   20 هکتار از اراضی ملی سلسله رفع تصرف شد

دادستان عمومی و انقلاب سلسله نیز دراین‌باره گفت: 20 هکتار از اراضی ملی سلسله در راستای حفظ حقوق عامه و حراست از منابع طبیعی با همکاری شورای تأمین و نیروی انتظامی شهرستان رفع تصرف شد.

یونس آزادپور اظهار کرد: این مهم پیرو مصوبات جلسه رئیس دادگستری لرستان مبنی بر برخورد قضائی با متصرفان بستر، حریم رودخانه‌ها و منابع ملی و تأکیدات مقام معظم رهبری به برخورد قاطع با متخلفان اجرایی شد.

وی افزود: برخی افراد سودجو بدون درنظر گرفتن وضعیت زیست‌محیطی منطقه نسبت به قطع وسیع گونه‌های درخت بومی ازجمله بید و بلوط چندصدساله، آتش زدن درختان خودروی واقع در بستر رودخانه‌ها و غرس درخت گردو به‌صورت غیر مجاز اقدام کرده بودند، درحالی که هیچ‌گونه مجوز قانونی از ادارات ذی‌صلاح نداشتند و مالک نیز محسوب نمی‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: اقدام این افراد به‌علت کوتاهی و مسامحه مدیران برخی از ادارات شهرستان در ادوار گذشته موجب تخریب وسیع اراضی ملی، تصرف غیر قانونی حرائم، بستر رودخانه کهمان و منابع طبیعی شده که مصداق بارز تجاوز به اموال عمومی است.

دادستان عمومی و انقلاب سلسله بیان کرد: با این اقدام ناشایست سودجویان، منطقه زیبای کهمان از درختان کهن‌سال و قدیمی خالی و محلی برای جولان متجاوزان به اراضی ملی شده است.

آزادپور تصریح کرد: کوتاهی و مسامحه مدیران ادارات در عدم اعلام جرم نسبت به تصرفات غیر قانونی و عدم برخورد جدی و قانونی با متخلفان توسط مدیران سابق، موجب ایجاد توقع مالکانه برای متجاوزان به اراضی ملی در این منطقه شده بود.

وی گفت: در این راستا جهت رفع تصرفات، دفاع از حقوق عامه و انفال عمومی در کارگروهی متشکل از اعضای شورای تأمین، اداره منابع آب، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط‌زیست و با حضور فرمانده انتظامی شهرستان، یگان ویژه و امداد نیروی انتظامی و نیروی کمکی اعزامی از استان، اراضی واقع در بالای سراب خاصان تا تخت شاه در مرحله نخست به میزان حدود 6 هکتار رفع تصرف و آزادسازی شد.

آزادپور افزود: تمامی تصرفات این منطقه غیر قانونی انجام گرفته است، بنابراین اعیانی‌های غیر مجاز منطقه کهمان و سایر مناطق شهرستان به‌زودی رفع تصرف و بازگشت به وضع سابق خواهد شد.

وی با تأکید بر برخورد قاطعانه دستگاه قضا با متخلفان و متصرفان منابع ملی و انفال عمومی، خاطرنشان کرد: در راستای آزادسازی کامل حرائم رودخانه و اراضی ملی شهرستان سلسله، بدون هیچگونه مماشاتی اقدام می‌شود.

آزادپور بیان کرد: عملیات متمرکز آزادسازی حرائم و اراضی منابع طبیعی آغاز شده است که از مردم و ساکنان مناطق گردشگری انتظار می‌رود به‌صورت خودجوش نسبت به جمع‌آوری سازه، فنس و رفع تصرفات اقدام کنند.

وی تأکید کرد: باید تصرفات حریم راه‌ها، منابع ملی، حرائم و بستر رودخانه‌ها، ساخت‌وسازهای غیر مجاز و تغییر غیر مجاز کاربری اراضی کشاورزی با مشارکت خودجوش مردم رفع شود؛ در غیر این صورت در راستای صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی، برخورد قاطعی با متصرفان انجام می‌شود.

آزادپور با بیان اینکه منابع طبیعی ثروت خدادادی بوده و همه موظف به صیانت از آن هستند، عنوان کرد: اراضی ملی در ردیف حقوق عامه محسوب می‌شود و دستگاه قضائی برای حمایت از منافعی که به عموم مردم تعلق دارد، با متخلفان و متصرفان برخورد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پدیده تصرف سودجویانه اراضی ملی، منابع‌ طبیعی و جولان عناصر فرصت‌طلب و سودجو، تخریب جنگل‌ها و مراتع، حریم و بستر رودخانه، درختان و سایر منابع و ساخت‌وساز و تصرفات مالکانه غیر مجاز، طی سال‌های اخیر وسیع‌تر شده است که شاهد پیامدهای تأسف‌بار این تعرض برای طبیعت بوده‌ایم.

دادستان عمومی و انقلاب سلسله با تأکید بر اینکه مبارزه با زمین‌خواری یک اولویت است، گفت: برای رفع تصرف اراضی ملی با احدی تعارف نداریم.

وی افزود: دستگاه قضائی شهرستان با همکاری شورای تأمین و ادارات ذی‌ربط تمامی منابع ملی را که در مناطق گردشگری شهرستان در اختیار متصرفان است، با قاطعیت رفع تصرف خواهد کرد.

شناسه خبر 39936