شناسه خبر:41172
1400/3/5 09:36:53

سپهرغرب، گروه خبر: کنارگذر دورود یکی از پروژه‌های عمرانی و مهم شهرستان دورود است که با گذشت حدود هفت سال، تاکنون تکمیل نشده، این درحالی است که نبود کمربندی سبب عبور خودروهای سنگین از داخل شهر شده است.

عملیات اجرایی کنارگذر دورود به‌عنوان یکی از مطالبات جدی شهروندان سال 94 توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در لرستان آغاز شد و قرار بود ظرف سه سال این پروژه به بهره‌برداری برسد، اما متأسفانه این وعده تاکنون محقق نشده است.

افزایش قیمت‌ها، نبود منابع مالی مورد نیاز، وجود معارضان، مشکلات ارزیابی و خرید زمین و مسائلی از این قبیل، همه دست به دست هم داده تا این پروژه همچنان نیمه‌کاره باقی بماند و ما شاهد تردد خودروهای سنگین از مرکز شهر باشیم؛ موضوعی که نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

شهر دورود با توجه به قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی روزانه شاهد حجم بالای تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین از داخل شهر است، این موضوع مشکلاتی مانند افزایش بار ترافیکی، وقوع تصادفات درون‌شهری، آلودگی صوتی و همچنین خسارت‌ به زیرساخت‌های شهری را به دنبال داشته است.

طبق گفته مسئولان 30 درصد تصادفات درون‌شهری استان مربوط به شهر دورود بوده، این آمار تکمیل کنارگذر دورود را ضروری کرده است.

فرماندار دورود در نشست مجازی با اصحاب رسانه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص کنارگذر دورود گفت: با توجه به اینکه دورود یکی از معدود شهرهایی است که کمربندی ندارد، بنابراین تکمیل این پروژه از مطالبات جدی و به‌حق شهروندان دورودی است.

خدانظر دریکوند افزود: نبود کنارگذر سبب شده خودروهای سنگین از داخل شهر عبور کنند، این موضوع مشکلاتی مانند آلودگی صوتی و محیطی و افزایش تصادفات درون‌شهری را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه نگرانی و نارضایتی مردم به‌حق است، عنوان کرد: ما هم پیگیر این مطالبه مردم هستیم و همه توان خود برای تکمیل کنارگذر به‌کار خواهیم برد، نماینده مردم دورود و ازنا در خانه ملت، استاندار و معاونت عمرانی نیز پیگیری‌هایی فراوانی را انجام داده‌اند.

فرماندار دورود در ادامه با اشاره به اینکه طول کنارگذر دورود 12 هزار و 200 متر است، ابراز کرد: حدود 6 کیلومتر از مسیر خاکریزی شده، یک‌هزار و 200 متر زیراساس و یک‌هزار و 300 کیلومتر از مسیر نیز بیس آن انجام شده و 770 متر آن آستر شده است.

دریکوند افزود: پُل رودخانه تیره با سه دهانه 27 متری نیز از 55 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، چهار دستگاه آب‌رو هم درحال اجرا است.

وی به مشکلات پیش روی پروژه اشاره کرد و گفت: وجود معارضین ازجمله موانعی است که می‌توان مطرح کرد، متأسفانه به‌دلیل تأخیر در پرداخت هزینه مالکین ارزیابی‌های قدیم را قبول ندارند، عدم توانایی پیمانکار و مشکل در تأمین مصالح از دیگر مواردی است که سبب شده کنارگذر دورود به بهره‌برداری نرسد.

فرماندار دورود اما مهم‌ترین مانع پیشروی پروژه را عدم تزریق اعتبارات به‌موقع عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه کنارگذر دورود جزء محور داران- دورود است، 50 میلیارد تومان به این محور اختصاص پیدا کرده که باید تلاش کنیم سهم کنارگذر را بگیریم.

به گفته دریکوند امسال از محل ماده 56 و توسط دو بانک رفاه و بانک توسعه روستایی 70 میلیارد تومان برای کنارگذر دورود اختصاص داده شد که بدون شک در پیشرفت پروژه مؤثر است.

وی در پایان صحبت‌های خود درخصوص تکمیل کنارگذر دورود گفت: با پیگیری نماینده مردم شهرستان دورود و ازنا قرار است هفته آینده معاون وزیر راه و شهرسازی از پروژه بازدیدی داشته باشد، اما بنا بر قولی که داده‌اند، تا پایان سال جاری یک باند پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

شناسه خبر 41172