شناسه خبر:43069
1400/4/16 10:34:28

سپهرغرب، گروه خبر: نخستین بانک سفال و ابزار سنگی با حضور علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مسوولان استانی در دفتر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان افتتاح شد.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان روز سه‌شنبه در آیین افتتاح نخستین بانک سفال و ابزار سنگی کردستان اظهار کرد: این مجموعه پس از بررسی و شناسایی 500 محوطه باستانی در منطقه هورامان به دست آمده است.

پویا طالب‌نیا افزود: در فاز نخست این بانک سفال به صورت فیزیکی یک هزار و 500 قطعه سفال و ابزار سنگی باستانی جمع آوری شده است.

وی با بیان اینکه این مجموعه در سطح کشور بی‌نظیر است، اضافه کرد: در فازهای بعدی با تکمیل مطالعات سفال‌ها و ابزارها و راه اندازی سامانه متمرکز مجموعه‌ای کامل در اختیار خواهیم داشت.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان با تاکید بر اهمیت این بانک گفت: بررسی‌های باستان شناسان در منطقه هورامان به دلیل ارائه اطلاعات دسته اول از محوطه باستانی این منطقه از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و سفال‌های موجود از نظر گاهنگاری متعلق به دوران نوسنگی تا دوران اسلامی و ابزارهای سنگی نیز از دوران پارینه سنگی میانی تا عصر مفرغ هستند.

شناسه خبر 43069