شناسه خبر:45476
1400/6/15 10:19:20

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: بر اساس آخرین برآورد صورت گرفته، سالانه 83 میلیون و 65 هزار مترمکعب آب شرب در استان مصرف می‌شود.

آرش آریانژاد اظهار کرد: این رقم آب شرب کمتر از یک درصد مصرف سالانه آب در استان را تشکیل می‌دهد که در مقایسه با بخش کشاورزی آمار بسیار کمی است.

وی اضافه کرد: در مجموع سالانه 968 میلیون و 82 هزار مترمکعب آب در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت در کردستان مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: حدود 90 درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، بنابراین استفاده بهینه از آب در این بخش بسیار مهم است.

آریانژاد با اشاره به اینکه 73 درصد منابع آبی زیرزمینی و 14 درصد آب‌های سطحی کردستان در نیمه شرقی استان قرار دارد، افزود: 27 درصد آب‌های زیرزمینی و 86 درصد آب‌های سطحی نیز در غرب استان واقع شده است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، دو دشت در غرب و دو مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت 12 سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

شناسه خبر 45476