شناسه خبر:45730
1400/6/21 09:24:46
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه:

چاه‌های جدیدی برای رفع مشکل آب شرب شهر کرمانشاه حفر شد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: برای گذر از خشک‌سالی، آب‌دهی تصفیه‌خانه شهیدنظری را از یک‌هزار لیتر به یک‌هزار و 400 لیتر رساندیم و چاه‌های جدیدی هم حفر شد که اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت، کرمانشاه با بحران جدی‌تر روبه‌رو می‌شد.

«علیرضا کاکاوند» روز شنبه در حاشیه بازدید از وضعیت آب‌دهی سراب قنبر کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در سال‌های گذشته حدود 320 لیتر بر ثانیه آب از سراب قنبر برای شهر کرمانشاه برداشت داشتیم که به‌دلیل خشک‌سالی بی‌سابقه امسال این میزان به حدود 45 لیتر بر ثانیه رسیده که موجب قطعی آب در مناطق سعدی و خیام شده است.

وی با اشاره به اینکه سایر مناطق شهر کرمانشاه هم با کمبود آب مواجه است، گفت: حدود هشت حلقه چاه در منطقه میاندربند به‌طور کامل خشک شده و مابقی چاه‌ها هم با اُفت آب‌دهی قابل توجهی مواجه شده‌اند، به‌طوری که عمق نصب پمپ بیشتر چاه‌ها از 12 متر به 35 متر رسیده است.

کاکاوند در پاسخ به این سؤال که قطعی آب برخی مناطق کرمانشاه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ افزود: کرمانشاه اکنون در تأمین آب مشکل دارد. طرح بلندمدت تأمین آب که از طریق سد گاوشان است، هنوز تکمیل نشده و از دو هزار و 500 لیتر بر ثانیه اکنون یک‌هزار و 400 لیتر برداشت می‌کنیم که امیدواریم این طرح به‌زودی تکمیل شود.

وی اضافه کرد: برای تأمین آب شهر کرمانشاه در نیمه دوم سال حدود 15 تا 20 حلقه چاه جدید در محدوده پلیس راه ماهیدشت حفر خواهد شد که حدود 450 تا 600 لیتر بر ثانیه به آب شهر کرمانشاه اضافه می‌شود.

کاکاوند تأکید کرد: با توجه به برنامه‌ای که دولت برای ساخت مسکن دارد و براساس برآوردهایی که داریم، حدود 200 تا 300 هزار نفر به جمعیت استان اضافه خواهد شد که باید برای تأمین آب آن‌ها چاره‌ای بیندیشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: در شهر پاوه در هفته گذشته مشکلاتی در توزیع آب بود که خوشبختانه حل شد و در سایر نقاط استان اکنون مشکل خاصی نداریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: در شهر پاوه سراب «هانی کوان» که یکی از سه منبع اصلی تأمین آب شرب شهر است، متأسفانه خروجی آب آن از 80 به 15 لیتر بر ثانیه رسیده است.

وی همچنین افزود: متأسفانه روز جمعه نشت فاضلاب به چشمه محل تأمین آب روستای «دشه» از توابع شهرستان پاوه اتفاق افتاد که باعث مسمومیت تعدادی از ساکنان این روستا شد.

کاکاوند اظهار کرد: به محض این اتفاق همکاران ما ورودی مخزن آب را بستند و مخزن را گندزدایی کردند، اکنون هیچ مشکلی در کیفیت و سلامت آب این روستا وجود ندارد.

سرانه مصرف آب شرب در شهر یک میلیون نفری کرمانشاه 250 لیتر در شبانه‌روز بوده که این سرانه در کشور 170 لیتر و در دنیا 150 لیتر است.

استان دو میلیون نفری کرمانشاه 540 هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از 300 هزار مشترک مربوط به کلان‌شهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

شناسه خبر 45730