شناسه خبر:48179
1400/8/19 09:03:26

سپهرغرب، گروه خبر: امام‌جمعه شهرستان بهار با بیان اینکه خبری که بدون آگاهی باشد به جامعه اسلامی ضربه می‌زند و گاهی یک خبر کذب از گناه کبیره بدتر است، گفت: برخی‌ شهوت سخن گفتن و برخی شهوت مطرح شدن را دارند، آیا ما اجازه داریم هرکسی هر صحبتی داشت را منتشر کنیم؟ قطعاً اینطور نیست.

حجت‌الاسلام محمدعلی ارزنده در اختتامیه نخستین جشنواره استانی «همدان ما» که روز گذشته توسط مجمع فعالان رسانه‌های انقلابی استان همدان در تالار قرآن برگزار شد، اظهار کرد: در جامعه اسلامی باید کارهای ما طبق مبانی دینی و اعتقادی باشد و نسبت به دین و اعتقادات علم و شناخت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کسی که کار عالمانه و آنچه که باید طبق مبانی احکام دینی باشد را نمی‌داند نمی‌تواند کارش را به‌درستی انجام دهد، گفت: بعد از علم به مسائل اعتقادی، باید عمل نیز باشد که درصورت وجود هر دو، جامعه اصلاح می‌یابد.

امام‌جمعه شهرستان بهار با بیان اینکه متأسفانه گاهی مسئولان عالم یا عامل نیستند و با این شرایط به اداره امور می‌پردازند، افزود: کسی که در جامعه اسلامی نیز قلم می‌زند باید آگاه، عالم و عامل باشد؛ در غیر این صورت باعث آفت و بروز مشکل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آیات و روایات زیادی درخصوص خبر و اهمیت آن عنوان شده است، گفت: در قرآن کریم به جست‌وجو و تحقیق در درستی خبر نیز تأکید شده است.

ارزنده با اشاره به اینکه کار خبررسانی در جامعه اسلامی باید به‌عهده متدینین باشد، افزود: اگر خبری منتشر شد، قطعاً در مسائل مختلف جامعه تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث پیشرفت یا تنزل جامعه شود.

وی با تأکید بر اینکه قرآن کریم می‌فرماید تحقیق کنید و کسی که علم دارد به انتشار آن بپردازد، گفت: برخی‌ شهوت سخن گفتن و برخی شهوت مطرح شدن را دارند، آیا ما اجازه داریم هرکسی هر صحبتی داشت را منتشر کنیم؟ قطعاً اینطور نیست.

امام‌جمعه شهرستان بهار با بیان اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند برخی گناهان توبه ندارند و ازجمله آن‌ها آبروی کسی را بردن است، عنوان کرد: کسی که تیتری در خبر زد و بعد فهمید اشتباه کرده است، چطور می‌تواند آن را جبران کند؟ پس این کار باید با دقت و ظرافت باشد.

وی با اشاره به اینکه انجام کاری بدون علم‌ تبعات دارد، اظهار کرد: خبری که بدون آگاهی باشد، به جامعه اسلامی ضربه می‌زند و گاهی یک خبر کذب از گناه کبیره بدتر است؛ مگر چه تعداد خبر تکذیبیه را می‌خوانند تا جبران شود؟ ضمن اینکه قطعاً اثرگذاری خبر اول بیشتر است.

ارزنده در پایان سخنانش بیان کرد: امیدوارم خداوند توفیق دهد آنچه می‌گوییم و می‌شنویم، مورد قبول ذات خودش باشد.

مدیرعامل مجمع فعالان رسانه‌های انقلابی در استان همدان نیز با بیان اینکه یکی از اهداف رسانه‌های انقلابی مطالبه‌گری از مسئولان است، گفت: رسانه‌ها ناظر بر عملکرد مسئولان هستند.

زهره پوروهابی با بیان اینکه مجمع فعالان انقلاب اسلامی تشکلی غیر دولتی است که در فضای رسانه فعالیت می‌کند، اظهار کرد: این تشکل مجمع و هیئت‌مدیره دارد که اعضای آن براساس انتخابات برگزیده می‌شوند و طی این سال‌ها جریان‌سازی، یکی از اهداف آن بوده است.

وی با بیان اینکه انواع رسانه‌ها در همدان وجود دارند که در این مجمع نیز عضو هستند، افزود: ما جزء معدود استان‌های غرب کشور هستیم که سه روزنامه داریم و خبرگزار‌ی‌های مختلفی هم فعالیت دارند که از پُرتراکنش‌ترین خبرگزاری‌های منطقه غرب کشور هستند.

مدیرعامل مجمع فعالان رسانه‌های انقلابی در استان همدان با بیان اینکه حضور این رسانه‌ها ظرفیت خاصی است که هم رسانه‌ای‌ها و هم مردم باید قدر این ذخایر فرهنگی و رسانه‌ای را بدانند، بیان کرد: در کنار مجمع فعالان به این جمع‌بندی رسیدیم که از ظرفیت موجود استفاده کنیم، به‌طوری که برای جلب توجه مردم استان و به تبع مطالبه‌گری مشکلات آن‌ها، موضوعات استان را مورد بررسی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه این مجموعه تشکل صنفی نیست و بر تولید محتوا تمرکز دارد، افزود: این مجموعه مباحثی چون انتخابات‌، جمعیت و مسائل مختلف استان را در جلسات به شور گذاشته و به آن می‌پردازد که این باعث می‌شود توجه مسئولان به دغدغه مردم و مطالبه آن‌ها جلب شود.

پوروهابی با بیان اینکه یکی از جاهایی که مسئولان دعوت می‌شوند مجمع فعالان رسانه‌های انقلابی است، عنوان کرد: هر مسئولی که به مجمع می‌آید، مطالبات مردم مطر‌ح می‌شود، مطالباتی که از سوی فضای رسانه‌ای بر آن‌ها نظارت داریم.

وی با تأکید بر اینکه فضای مطالبه‌گرانه طبق موازین انقلاب اسلامی بر این مجمع حاکم است، خاطرنشان کرد: جهت‌گیری مطالبات نیز طبق آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده و حل‌وفصل می‌شود.

مدیرعامل مجمع فعالان رسانه‌های انقلابی در استان همدان با اشاره به برگزاری جشنواره «همدان ما»، خاطرنشان کرد: جشنواره «همدان ما» براساس چالش‌های پیش روی استان قبل از روی کار آمدن استاندار جدید برنامه‌ریزی شد تا استانداری که منصوب می‌شود، چالش‌ها و مطالبات را بشناسد.

وی با بیان اینکه 70 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و از این تعداد برگزیده‌ها مشخص شدند، گفت: قرار است این جشنواره هرسال برگزار شود، به‌طوری که سال آینده گزارش نخستین سال عملکرد استاندار و شهردار جدید، محور جشنواره خواهد بود؛ زیرا مدیران ما باید به این جمع‌بندی برسند که رسانه را به‌عنوان ناظر ببینند.

در پایان این مراسم از شرکت‌کنندگان در جشنواره رسانه‌ای «همدان ما» و برترین‌های این حوزه تجلیل شد.

شناسه خبر 48179