شناسه خبر:52385
1400/11/25 09:04:13

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: در قضیه گرانی و کمبود سیب‌زمینی که مدتی است دامنگیر بازار همدان شده ظاهرا این دلالان هستند که روی سبیل‌ها نقاره می‌زنند و همچنان شاهد رویکرد انفعالی مسئولان در ساماندهی بازار هستیم.

هر چقدر توان اقتصادی مردم کاهش بیابد سفره آن‌ها کوچک شده و به طور خودکار به سمت مواد غذایی پر کالری و کم هزینه گرایش پیدا می‌کنند یکی از اقلام سیب‌زمینی است همیشه به ویژه در دوران سخت اقتصادی پای ثابت سفره اغلب مردم می‌شود اما مدتی است ظاهرا عده‌ای چشم دیدن این گرد قهوه‌ای رنگ که اخیرا به ضرب و زور کودهای شیمیایی در اقصا نقاط کشور به ویژه استان همدان تولید می‌شود را نداشته و با انبار کردن و تزریق قطره‌چکانی آن به بازار سبب گرانی سیب‌زمینی شده‌‌‌اند

چندی پیش با رئیس اتحادیه صنف میوه و تره‌بار صحبت کردیم خبر از وجود انبارهایی داد که درب آن‌ها به روی بازار بسته‌است تا قیمت‌ها بیشتر بالا برود البرزی با تأکید بر اینکه در استان همدان بنا به قطب بودن آن در عرصه تولید و توزیع سیب زمینی کشور این روند افزایش قیمت قابل توجیه نیست زیرا بسیاری از استان‌های کشور نیز محصول مورد نیاز خود را از همدان تأمین می‌کنند، ابراز کرد: مسئله این است که در انبارها و سردخانه‌های استان با دپو محصول مواجهیم و این دلالان هستند که از عرضه محصول به میزان نیاز بازار جلوگیری کرده و با وجود تقاضا، قیمت این محصول استراتژیک روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

بر اساس بررسی‌ها ظاهرا این انبارداران محترم علاقه‌ای به بازکردن درب انبارها نداشته و همچنان قیمتها تا حدود 20هزار تومان نیز بالا و پایین می‌روند اگرچه مسئولان قول فعال شدن تعاونی روستایی را داده‌اند و سایتی برای ارائه کالاهای ارزانقیمت راه‌اندازی شده‌است اما آنقدر روند کار کند و بدون تبلیغات است که لاکپشت زودتر از سیب‌زمینی ارزان قیمت تعاونی روستایی به مقصد می‌رسد

با توجه به ادامه روند گرانی سیب‌زمینی و عدم اقدام موثر سازمان جهادکشاورزی در این زمینه گفت‌وگوئی با معاون امور اقتصادی استاندار همدان و دادستان استان ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید

معاون امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه ذخائر خوبی از کالاهای اساسی در استان وجود دارد گفت: حداقل 400 هزار تن سیب‌زمینی در انبارهای استان موجود است.

ظاهر پور مجاهد در ادامه با تاکید بر وضعیت مطلوب موجود سیب‌زمینی اظهار کرد: ذخیره استان نه‌تنها نیاز استان بلکه نیاز بخش عمده‌ای از کشور را تأمین می‌کند. همه انبارها اعلام آمادگی کردند که با دولت و استان همکاری کنند شاید دو روزی به دلیل مسائل کشوری همچون سیل و برودت هوا مقاومت داشتند که تذکر داده شد و مشکل حل شد.

وی در ادامه افزود: سیب‌زمینی‌کاران عمده شهرستان بهار اعلام همکاری کردند و هم‌اکنون در استان روزانه حداقل 120 تن سیب‌زمینی طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان بین شهرهای مختلف استان توزیع می‌شود.

معاون اقتصادی استاندار در همدان با بیان اینکه توزیع سیب‌زمینی به صورت روزانه انجام می‌شود گفت: حداقل روزی 50 تن از طریق پایانه تهیه محصولات کشاورزی سازمان تعاون روستایی در میدان امام حسین(ع) بین بازارچه‌های شهرداری و15 وانت هم در سطح شهر به شکل سیار سیب‌زمینی توزیع می‌شود.

پورمجاهد با تاکید بر اینکه همه نهادها و تشکل‌ها باید در این زمینه فعال شوند بیان کرد: انتظارمان این است که اتحادیه میوه و تره‌بار علی‌الخصوص اتحادیه شهرستان همدان پای‌کار بیاید و با دولت و استان همکاری کند، آن‌ها سیب‌زمینی را از استان‌های دیگر گران‌تر می‌خرند و بالاتر از قیمت اعلامی دولت توزیع می‌کنند به آن‌ها تذکر دادیم و صحبت شده و دلیلشان این است که این سیب‌زمینی کیفیتش بهتر است.

وی در ادامه افزود: در جلسه کمیته تنظیم بازار شنبه‌شب، شهرداری تقبل کرده که 20 بازارچه به سرعت راه‌اندازی کند و یا خودش یا ا ز طریق مباشرینش یا از طریق اتحادیه‌های تعاون روستایی استان عرضه مستقیم انجام شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید دست دلالان کوتاه شود گفت: باید بر حذف واسطه که سیاست دولت هم هست کار کنیم و به همین دلیل وجود تعاون روستایی، بازارچه‌های عرضه محصولات و وانت‌های سیار می‌توانند وضعیت را تعدیل کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید برای شب عید و ماه رمضان این بازارچه‌ها کاملا فعال باشند.

از آنجائیکه پای دلالان به بازار سیب‌زمینی باز شده و ظاهرا آن‌ها بیشتر از مسئولان بر قیمت‌ها موثر هستند با دادستان استان گفت‌وگو کردیم تا ببینیم دستگاه قضا برای تنظیم بازار مهمترین محصول استراتژیک استان چه کاری می‌خواهد انجام دهد.

  برخورد قانونی با محتکران سیب‌زمینی

دادستان استان همدان با تاکید بر لزوم ساماندهی عرضه و توزیع سیب‌زمینی اظهار کرد: در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار عنوان کردم که اگر سازمان جهاد کشاورزی انبارهایی که سیب‌زمینی را ذخیره کرده‌اند و از توزیع ابا می‌کنند به ما معرفی کند با آنان برخورد می‌شود.

حسن خانجانی با اشاره به برخورد با محتکران گفت:با افرادی که در فرایند توزیع اخلال کنند چه در سطح انبارداران یا واحدهای صنفی برخورد می‌کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: تا زمانی که جهاد کشاورزی به ما انباری معرفی نکند ما نمی‌توانیم برخورد کنیم و خواستار سرعت عمل آنان هستیم.

این یک واقعیت است که در هر بازاری دلالان یک پای گرانی و اخلال در توضیع مناسب کالا هستند و انتظار می‌رود مسئولان به عنوان یک معضل برنامه‌ای همیشگی بر نظارت بر بازار و کوتاه کردن دست دلالان داشته و خاتمه‌ای بر مثنوی هفتاد من کاغذ منفعت‌طلبی دلالان، خسارت کشاورز و ضرر مصرف‌کننده بنویسند وگرنه این اصلا زیبنده نیست که هر وقت سخن از تنظیم بازار و افزایش نامعقول قیمت‌ها به میان بیاید انگشت اشاره مسئولان به سمت مبهم دلالان کشیده شود و به جای پاسخگویی در جایگاه مطالبه قرار گیرند

به هر ترتیب اکنون که وضعیت گرانی کالاها و کاهش ارزش پول فشار مضاعفی بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه می‌آورد انتظار می‌رود مسئولان به جای رویکرد انفعالی، فعالانه در پی برنامه‌ریزی کوتاه مدت و میان‌مدت عرضه کالا به ویژه اقلامی که بر سفره مردم تاثیر مستقیم می‌گذارد باشند و نگذارند دست زیاده‌خواهان حلقوم مردم را بیش از این بفشارد.

شناسه خبر 52385