سپهرغرب، گروه شهر: گزارشها حاکی است که روزانه در کلانشهرهای نیویورک آمریکا و لندن، پایتخت انگلستان، بر تعداد مسافرانی افزوده میشود که از وسایل حمل و نقل عمومی برای عبور و مرور خود بهره میگیرند.
سازمان دولتی حملونقل لندن، آمار جدیدی مبنی بر تغییر گرایش مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، نسبت به دو سال اول گسترش ویروس کرونا، منتشر کرده که نشان از افزایش 25 درصدی گرایش مردم به عبور و مرور از طریق وسایل حمل و نقل عمومی زیر زمینی دارد. طبق بررسیهایی که محققان بریتانیایی انجام دادهاند در حال حاضر، حدود 60 درصد کاربرانی که تا پیش از شیوع بیماری کووید -19 از وسایل نقلیه عمومی زیرزمینی برای تردد خود بهره میگرفتند، یک بار دیگر به رفت و آمد از طریق این خودروها روی آوردهاند. از سوی دیگر، برداشته شدن نسبی محدودیتهای اعمال شده بر دورکاری در نوزدهم ژوئیه به افزایش 75 درصدی عبور و مرور از طریق اتوبوسهای عمومی منجر شده، ضمن اینکه سایر شیوههای تردد را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
مدیران لندن، فعالیت دوباره سیستم حمل و نقل عمومی را در بهبودی پایدار از پاندمی کرونا ضروری دانسته و از اینکه مردم پس از پایان یافتن اغلب محدودیتها به ویژه در مراکز کاری بسیار پرشور به رفت و آمد از طریق آنها میپردازند، ابراز خرسندی کردهاند. جالب است بدانید که این روزها، نه تنها مردم پایتخت انگلستان نسبت به دو سال گذشته، بیشتر به تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی در مرکز شهر میپردازند، بلکه بسیاری از رفت و آمدهای برون شهری نیز از طریق این خودروهای پاک انجام میشود.
افزایش نرخ وسایل نقلیه عمومی در لندن
صادق خان، شهردار لندن، اخیراً ادعا کرده است که نرخ کرایههای مترو و اتوبوسهای شهر از یکم ماه مارس به میزان حدود پنج درصد افزایش خواهد یافت که اگرچه این میزان، همچنان پایینتر از نرخ کنونی تورم 4. 5 درصدی به حساب میآید، با این حال در یک دهه اخیر بیسابقه بوده است. نرخ کرایههای وسایل حمل و نقل عمومی، آخرین بار در سال 2012 و طی دوران مدیریت بوریس جانسون، شهردار سابق لندن به میزان شش درصد افزایش یافت.
اپراتور حمل و نقل پایتخت انگلستان، پس از شیوع بیماری کووید -19 و گسترش محدودیتهای سختگیرانه با رکود جبرانناپذیری مواجه شد زیرا استفاده از وسایل نقلیه عمومی به میزان حدود 90 درصد کاهش یافت. اما دولت انگلستان به منظور جبران نسبی این زیان، مبلغ 5. 4 میلیارد پوند را به عنوان مساعدت مالی در اختیار این نهاد قرار داد که در بهبودی از وضعیت اقتصادی حاکم بسیار اثربخش واقع شد. با این حال، سیستم حمل و نقل عمومی لندن همچنان کمبود 9. 1 میلیارد پوندی را تجربه میکند و همین امر به کاهش ارائه خدمات در این بخش منجر شده است. البته، مدیران پایتخت انگلستان، همواره در حال برگزاری جلسات متعدد هستند تا به یک نتیجهگیری کلی و مؤثر برای افزایش بودجه در بخش حمل و نقل عمومی دست پیدا کنند تا در نهایت، بهترین خدمات را در این خصوص، در اختیار شهروندان لندن قرار دهند و هر چه بیشتر، آنها را به تردد از طریق مترو یا اتوبوسهای عمومی سوق دهند.
بهبودی استفاده از وسایل نقلیه عمومی در نیویورک
مدیران شرکت حمل و نقل عمومی نیویورک، واقع در ایالات متحده آمریکا نیز اخیراً از افزایش گرایش مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در سراسر شهر خبر داده و مدعی شدهاند تنها در هشتم ماه فوریه 2022، تعداد مسافران این خودروها به بیش از سه میلیون نفر رسید. در واقع، پس از ظهور سویه امیکرون در دسامبر 2021، این اولین باری بود که تعداد مسافران وسایل نقلیه عمومی در شهر از سه میلیون نفر تجاوز میکرد که این رویداد، حاکی از بازگشت گرایش مردم به استفاده از شیوههای پاک برای عبور و مرور در داخل شهر بود.
همچنین، گزارشها حاکی است که حدود 55 درصد افرادی که تا پیش از شیوع بیماری کووید -19 از وسایل حمل و نقل عمومی به عنوان بهترین شیوه تردد بهره میگرفتند، یک بار دیگر این خودروها را برای تردد خود برگزیدهاند.
البته متفاوت با لندن، شرکتهای حمل و نقل عمومی از آغاز طرحهای خود برای کاهش هزینههای تردد از طریق اتوبوس و مترو خبر داده و مدعی شدهاند به زودی، شهروندان نرخ قابل توجه هزینهها را برای تردد خود تجربه خواهند کرد و در ضمن، سیستمهای جدیدی آغاز به کار خواهد کرد تا فرایند پرداخت غیر حضوری کرایهها را تسهیل کند.
مدیران نیویورک، اخیراً در مصاحبههای خود با رسانههای اجتماعی، بارها به نقش رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی طی دوران کرونا به ویژه هنگام سرعت گرفتن سویه امیکرون، اشاره کردند و مدعی شدند که این افراد در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار داشتند و با به خطر انداختن جان خود، سفر را برای مردم شهر تسهیل کردند.
گزارشها نشانگر آن است که تا پیش از شیوع بیماری کووید -19، تعداد مسافران متروهای نیویورک از پنج میلیون و 500 هزار نفر تجاوز میکرد که در اوایل سال 2020، این نرخ به تنها 300 هزار نفر کاهش یافت یعنی تنها حدود پنج درصد مردم از طریق مترو به رفت و آمد میپرداختند.
شناسه خبر 52610