شناسه خبر:53865
1401/1/18 09:17:29

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان به برنامه‌ریزی برای عملیات آبرسانی به 169 روستای استان توسط سپاه و گروه‌های جهادی اشاره کرد و گفت: همه دستگاه‌ها خود را صاحب کار بدانند و در این رابطه احساس مسئولیت کنند تا مشکل کم‌آبی این روستاها رفع شود.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان در جلسه کارگروه بسیج جهاد سازندگی کردستان با موضوع بررسی آبرسانی روستایی اظهار کرد: در سال‌های گذشته بخش محرومیت‌زدایی سپاه اقدامات مختلفی انجام داده است و امسال علاوه بر آن، مقرر است، 169 روستای استان و دارای تنش آبی، از آب شرب پایدار بهره‌مند شوند.

سردار سیدصادق حسینی با بیان اینکه آبرسانی به این روستاه‌ها طی یک تا دو سال و به‌صورت تک‌روستایی و مجتمعی انجام خواهد شد، افزود: هفته آینده عملیات اجرایی آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی در شهرستان مریوان آغاز خواهد شد.

وی خواستار همکاری و حمایت دستگاه‌های مختلف برای آب‌رسانی به این روستاها شد و ادامه داد: برای آب‌رسانی به این روستاها از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی، دو هزار و 910 میلیارد ریال اختصاص یافته بود که به پنج هزار و 278 میلیارد ریال افزایش یافت.

استاندار کردستان اظهار کرد: آب‌رسانی به این روستاها کار بزرگی است که توسط گروه‌های جهادی صورت می‌گیرد و قرار است طی 30 ماه انجام شود اما انتظار داریم به 20 ماه کاهش یابد.

اسماعیل زارعی‌کوشا با بیان اینکه هماهنگی‌ها بین دستگاه‌ها برای اجرای این طرح باید به اوج برسد، اضافه کرد: نباید عملیات اجرایی این پروژه معطل کار بوروکراسی اداری و مکاتبات شود.

وی بر لزوم پاسخ استعلام‌ها در کمترین زمان تأکید کرد و افزود: طرح طوری انجام شود که در هزینه‌ها صرفه‌جویی لازم صورت گیرد و با کمترین آسیب و معارض مواجه شود.

استاندار کردستان ادامه داد: سعی شود در صورت امکان همه اعتبارات طرح آب‌رسانی به این روستاها در استان هزینه و ابزار و لوله و مواد لازم در همین منطقه تأمین شود.

زارعی‌کوشا بر لزوم تهیه مصالح و خرید و ذخیره‌سازی آن در استان پیش از اجرای طرح تاکید کرد و گفت: شرکت آبفا مختصات و نقشه‌های طرح را ظرف یک هفته در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار دهد.

وی اطلاع‌رسانی و ورود رسانه‌ها برای آگاه کردن مردم در زمینه اجرای این طرح را مهم دانست و اظهار کرد: یکی از وظیفه رسانه‌ها امید آفرینی است، البته امیدآفرینی واقعی نه واهی.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی توسط گروه‌های جهادی، افزود: این طرح بزرگ آبرسانی می‌تواند مقدمه‌ای برای تقویت گروه‌های جهادی و همکاری با دستگاه‌های اجرایی باشد.

  654 روستای کردستان تحت پوشش شرکت آبفا نیست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان هم با بیان اینکه امسال 800 میلیارد ریال برای آبرسانی روستایی به این شرکت اختصاص یافته است، افزود: معمولاً اعتبارات ملی آبرسانی به‌صورت 100 درصدی تخصیص نمی‌یابد که باعث شده هنوز 654 روستای استان تحت پوشش شرکت آبفا نباشند.

محمد فرهاد به تلاش و جدیت دولت سیزدهم برای اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی به ویژه آب‌رسانی روستایی اشاره کرد و ادامه داد: رتبه کردستان از لحاظ اعتبارات آبرسانی روستایی؛ چهارمین استان کشور است و مقرر شده طی 30 ماه، با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و معین آن یعنی سپاه، آب‌رسانی به 169 روستای استان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه از یک هزار و 677 روستای استان یک هزار و 23 روستا تحت پوشش شرکت آبفا است، اضافه کرد: در حال حاضر 76 درصد جمعیت روستایی استان زیر پوشش بوده و از خدمات این شرکت بهره‌مند هستند.

استان کردستان با یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت، 10 شهرستان، 32 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 677 روستای دارای سکنه دارد.

شناسه خبر 53865