شناسه خبر:54370
1401/1/29 09:06:06
هم‌زمان با کلنگ‌زنی، افتتاح و آغاز به کار چند پروژه؛

نبض نهضت ملی مسکن ملایر تند شد

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: هم‌زمان با کلنگ‌زنی، افتتاح و آغاز به کار چند پروژه، نبض نهضت ملی مسکن ملایر تند شد.

روز شنبه گذشته آیین کلنگ‌زنی پروژه 502 واحدی طرح نهضت ملی مسکن، کلنگ‌زنی آغاز بهسازی 22 روستا، کلنگ‌زنی 50 واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و افتتاح هم‌زمان 310 واحد نوسازی‌شده مسکن روستایی شهرستان ملایر با حضور استاندار و معاونان وی، فرمانده سپاه انصارالحسین (ع)، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه ملایر و مدیران کل دستگاه ذی‌ربط برگزار شد.

   امروز فرصت پرداختن به مسائل حاشیه‌ای را نداریم

استاندار همدان در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از اینکه در عید نوروز امسال در تأمین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم مشکلی وجود نداشت و روزها با آرامش سپری شد، عنوان کرد: خوشبختانه سفرهای امسال نیز کم‌نظیر بوده و با توجه به اینکه طی دو سال گذشته مردم از بودن در خانه‌های خود با شیوع بیماری خسته شده بودند، سفرهای آسوده و پُرنشاطی داشتند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم این دولت توجه به سلامت مردم بود که با تأمین واکسن شاهد کنترل و پیشگیری سویه‌های کرونا بودیم، توضیح داد: جالب است بدانید کشور آمریکا با 350 میلیون نفر جمعیت، چهار ماه درگیر سویه امیکرون بود و 200 هزار نفر فوتی داشت؛ کشور آلمان نیز با جمعیتی نزدیک به ایران یعنی حدود 85 میلیون نفر، چهار ماه درگیر این سویه بوده و 20 هزار فوتی داشت؛ درحالی که در ایران با سه ماه و نیم درگیری، شاهد 20 هزار فوتی بودیم که این خود گواه روشنی است که ادعاهای مستکبران را نقش بر آب کرده و نشان می‌دهد سلامتی مردم برای ما مهم است.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم دولت مردمی دکتر رئیسی، تأمین مسکن است که در برنامه‌های انتخابی ایشان نیز به‌جد مورد تأکید قرار گرفته بود؛ اکنون نیز با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار است در طول چهار سال چهار میلیون مسکن ساخته شود که سهم استان همدان ساخت 100 هزار مسکن بوده و تدابیر لازم برای ساخت آن صورت گرفته است.

استاندار همدان اضافه کرد: مسئله‌ای که وجود داشت این بود که ما زمین لازم برای نهضت ملی مسکن نداشتیم، حتی دولت قبل که اقدام ملی مسکن را مطرح کرده و بیش از پنج هزار نفر به این منظور پول به حساب دولت واریز کرده بودند نیز محروم مانده و اقدامی برای آنان انجام نشد که با پیگیری‌های انجام‌شده از وزارتخانه و تعامل خوبی که شکل گرفت، توانستیم 680 هکتار زمین برای شهر همدان و یک‌هزار و 100 هکتار زمین در سطح استان تأمین کنیم.

قاسمی‌فرزاد با تقدیر از اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساخت مسکن، گفت: قبلاً مأموریت بنیاد مسکن بیشتر متمرکز در روستاها بود، اما امروز درصددیم از این ظرفیت بزرگ در شهرها نیز استفاده کنیم.

وی با اشاره به سال تولید بر مبنای دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، از ایجاد 23 هزار شغل در استان خبر داد و افزود: در کنار ساخت مسکن و توجه به سلامتی مردم در کنترل بیماری کرونا، اشتغال‌آفرینی دغدغه ما بوده و معتقدیم همه کسانی که در این دولت مسئولیت پذیرفته‌اند، باید با همه توان خود کمک کنند تا شاهد کُندی و لنگی در هیچ بخشی نباشیم؛ برای این منظور حرکت جهادی و انقلابی لازم است.

استاندار همدان در پایان سخنان خود مردم را لایق بهترین‌ها توصیف کرده و گفت: در خدمت‌رسانی به مردم در همه ابعاد، پُرشتاب حرکت خواهیم کرد؛ چراکه ما امروز فرصت پرداختن به مسائل حاشیه‌ای را نداریم و ابعاد خدمت به مردم نیز مشخص است.

   آغاز کار نیروهای جهادی سپاه در ساخت مسکن با پیشرفت 21 درصدی کار

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) همدان نیز با اشاره به یاد و خاطره یک‌هزار و 100 شهید شهرستان ملایر، از سرداران بزرگ این شهرستان نام برد و شهیدان تاجوک، صارمی، طالبی و رسول حیدری را سردمداران جهاد و مقاومت خواند.

سردار مظاهر مجیدی خاطرنشان کرد: وجود یک‌هزار و 100 شهید شهرستان ملایر و افتتاح پروژه یک‌هزار و 100 واحدی در این شهرستان را به فال نیک می‌گیریم و با توجه به برگزاری کنگره شهدا در سال 1402 در این شهرستان از مزین کردن این پروژه به نام شهدا استفاده می‌کنیم.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) همدان در ادامه بسیج سازندگی را یک نعمت الهی خواند و گفت: فرزندان شما در بسیج سازندگی کار می‌کنند که ظرفیت‌سازی برای انقلاب اسلامی بوده و تربیت نیروی انقلابی در آنجا صورت می‌گیرد.

سردار مجیدی ابراز کرد: یک‌هزار و 900 گروه جهادی در استان داریم که در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، یکی از این عرصه‌ها عمرانی و سازندگی بوده و جهادگران در این بخش، در ملایر کار خودشان را از مدتی قبل آغاز کرده‌اند.

وی در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: ساخت 40 هزار مسکن را مجموعه سپاه برعهده گرفته و در استان همدان حدود پنج هزار مسکن برآورد شده که در مرحله اول 103 مسکن واگذار شده و زمین 81 واحد زمین آماده است؛ 21 درصد پیشرفت کار داشته‌ایم و سعی می‌کنیم تمام واحدها را در سال کلنگ‌زنی به اتمام رسانده و به مددجویان کمیته امداد تحویل دهیم.

   باید از ظرفیت وقف برای خانه‌دار شدن مردم بهره ببریم

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز کشور در بخش‌های مختلف از تأمین واکسن کرونا تا کالاهای اساسی و سیاست خارجی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، عنوان کرد: این دولت، دولت امید بوده و مردم برای تغییر و انجام کارهای بزرگ منتظر و امیدوار هستند که این هم مسئولیت ما را سنگین‌تر و هم بارقه امید را در دل همه روشن می‌کند.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه خاطرنشان کرد: زمانی که دولت مردمی دکتر رئیسی روی کار آمد، کشور در تأمین کالاهای اساسی در چه وضعیتی قرار داشت؟ قاعده بر این است برای 4 تا 6 ماه کالای اساسی موجود باشد؛ اما موجودی انبارها تقریباً صفر بود که به‌حمدالله این دولت موفق به تأمین کالاهای اساسی به‌ویژه شکر، مرغ، روغن، گندم و غیره شد.

وی با تأکید بر اینکه برشمردن اقدامات انجام‌شده در راستای جهاد تبیین است، تصریح کرد: یکی از قله‌های این دولت طرح نهضت ملی مسکن است که با کلنگ‌زنی امروز می‌توان گفت خبرهای خوبی برای مردم این شهر که مشکل مسکن دارند، در راه است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی مجلس را معاون و معاضد دولت در انجام امور خواند و گفت: در عین استقلال قوا، همکاری بسیار خوبی را شاهد هستیم؛ تا جایی که طی سال‌های گذشته برخی از فاکتورهای بودجه واقعاً بی‌نظیر بوده و تحول در نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکردی بود. وابستگی بودجه به نفت به حداقل رسید و وقار صندوق توسعه ملی حفظ شد.

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه در پایان سخنان خود با اشاره به اوقافی بودن زمین‌های ملایر، افزود: باید از این موضوع به نفع مردم استفاده و آن را به فرصت تبدیل کرد؛ به‌عبارتی ما باید از ظرفیت وقف برای خانه‌دار شدن مردم بهره ببریم، نه اینکه مانع خانه‌دار شدن مردم شویم تا بتوان گفت گامی برای این مردم برداشته‌ایم.

   11 هزار میلیارد تومان اعتبار پروژه‌های شهرستان ملایر

فرماندار ویژه ملایر 27 فروردین‌ماه را یک روز خوب و ماندگار برای مردم ملایر توصیف کرد و گفت: در این روز هم شاهد کلنگ‌زنی بوده‌ایم و هم افتتاح که درمجموع انجام و تحویل پروژه‌های مهمی را در این شهرستان رقم خواهد زد.

سلمان اسماعیلی با تأکید بر اینکه با میدان دولت قوی مردمی روزهای خوبی درپیش است، خاطرنشان کرد: اعتبارات این پروژه‌ها توسط بخش خصوصی و دولت تأمین شده که بعضاً پیشرفت 90 درصدی داشته‌اند.

وی یادآوری کرد: علاوه‌بر اعتبار یک‌هزار میلیارد تومانی پروژه‌های امروز، 10 هزار میلیارد تومان نیز اعتبار سایر پروژه‌ها بوده که به‌زودی افتتاح و تقدیم مردم خواهد شد.

   540 میلیارد تومان اعتبار صرف پروژه‌های شهرستان ملایر شده است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به دهه حساب 100 امام (ره) و افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های بنیاد مسکن در این مدت، بیان کرد: تأکید ریاست‌جمهوری در ساخت مسکن بر دقت و سرعت بوده و کمیت و کیفیت هردو حائز اهمیت است؛ ما نیز بر همین اساس در برنامه زمان‌بندی این مهم را سرلوحه کار خود قرار خواهیم داد.

مسعود رضایی اظهار کرد: سایت یک‌هزار و 100 واحدی ملایر که برنامه‌ریزی فاز نخست آن صورت گرفته و کارهای اجرایی آن انجام شده، با اجرای 502 واحد در 30 هزار متر زمین، 13 بلوک و هفت سقف با کاربری‌های تأسیسات، واحدهای تجاری، آموزشی و پارکینگ همراه خواهد بود.

وی متذکر شد: برآورد مالی این پروژه 420 میلیارد تومان بوده که تأمین و قرارداد آن با سیستم بانکی منعقد شده که اقدامات درحال انجام از محل آورده متقاضی و تسهیلات بانکی است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به پروژه محرومیت‌زدایی 22 روستا تحت عنوان طرح هادی، گفت: اعتبار 9 میلیارد و 300 میلیوین تومانی این پروژه تأمین شده و کار درحال انجام است که کلنگ‌زنی آن امروز آغاز خواهد شد.

رضایی ادامه داد: در اجرای طرح هادی میانگین کشوری بهره‌مندی 55 درصدی را نشان می‌دهد که این عدد در استان همدان 84 درصد بوده، 779 روستای ما مشمول اجرا شده و باقی نیز در دستور کار است.

وی با اشاره به مقاوم‌سازی مسکن روستایی نیز اذعان کرد: شهرستان ملایر 25 هزار و 500 واحد مسکن روستایی دارد که 21 هزار واحد تاکنون از کار اجرایی بهره‌مند شده و کار 18 هزار و 500 واحد به اتمام رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با ابراز خرسندی از اینکه مقاوم‌سازی مسکن روستایی در استان همدان بسیار جلوتر از سطح کشور است، گفت: این رقم در سطح استان 64 درصد مقاوم‌سازی مسکن روستایی و در شهرستان ملایر 72 درصد را نشان می‌دهد که گویای تلاش‌های صورت‌گرفته متولیان امر در این بخش است.

رضایی در پایان با اشاره به اعتبار 540 میلیارد تومانی پروژه‌های شهرستان ملایر، از کلنگ‌زنی 50 واحد مسکونی مددجویی نیز خبر داد و افزود: این پروژه در همکاری با کمیته امداد و سپاه شکل گرفته و به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت موجود بهترین خدمت به محرومان خواهد بود.

    بیش از 80 درصد زمین‌ها در ملایر اوقافی است

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز با اشاره به نهضت ملی مسکن در استان، گفت: این طرح در استان با ثبت‌نام 94 هزار متقاضی به پایان رسیده و پالایش‌های سه‌گانه درحال اجرا است.

عزیزاله یوسفی خاطرنشان کرد: تاکنون در ملایر 15 هزار نفر ثبت‌نام اولیه داشته‌اند که پیش‌بینی ما این است با پالایش‌های انجام‌شده 12 هزار نفر باقی بمانند؛ براساس تعریف سرانه‌های شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، میانگین 273 متر برای هر واحد مسکونی متصور است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به کلنگ‌زنی سایت یک‌هزار و 100 واحد مسکونی در پنج طبقه دارای دو پارکینگ، از شروع عملیات 502 واحد مسکونی در ملایر نیز خبر داد.

یوسفی اظهار کرد: در ملایر که بیش از 80 درصد زمین‌ها اوقافی است، دچار فقر زمین هستیم و با توافقاتی که با اوقاف داشته‌ایم، درصددیم این کمبود را جبران کنیم.

وی در پایان سخنان خود توضیح داد: خوشبختانه با تلاش‌های صورت‌گرفته توانسته‌ایم در تأمین زمین از رتبه 30 به رتبه پنج برسیم، در نسبت واحدهای دارای قرارداد مشارکت به نسبت واحدهای ثبت‌شده در سامانه‌ها در سطح کشور از رتبه 31 به رتبه 17، در نسبت واحدهای در مرحله اسکلت به واحدهای ثبت‌نام‌شده از رتبه 28 به رتبه 20 و در بخش نسبت متقاضیان تخصیص داده شده به کل سامانه از رتبه 28 به نهم کشور ارتقا پیدا کرده‌ایم که نشان از تشریک مساعی کلیه دستگاه‌های اجرایی دارد.

    قوانین دست ما را برای ساخت مسکن بسته است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان نیز با بیان اینکه توجه به نیاز محرومان یک مسئله جدی است، عنوان کرد: مشکلات محرومان به‌ویژه در بخش مسکن چندبرابر است؛ چراکه آن‌ها در بدترین فضاهای شهری مستأجر بوده، امکان تأمین زمین که نیاز اولیه و اصلی برای ساخت مسکن مسکن است برایشان فراهم نبوده و پشتوانه‌ای هم برای دریافت تسهیلات ندارند.

محمدرسول شیخی‌زاده تصریح کرد: در سال 1400 بیش از 307 واحد مسکن تحویل محرومان شده که خریداری یا ساخته شده‌اند، البته این توفیق بدون کمک خیرین و همکاری سایر نهادها و دستگاه امکان‌پذیر نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به اقدامات انجام‌شده هم‌اکنون یک‌هزار خانوار نیازمند مسکن هستند، گفت: بیش از 60 درصد این افراد در سطح شهر و 40 درصد در سطح روستاها زندگی می‌کنند. ضمن اینکه باید اعلام کنم هرجا مسئولان و خیرین در تأمین زمین به ما کمک کنند، ما در ساخت مسکن هیچ مشکلی نداریم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان در ادامه افزود: یکی از مسائلی که در سطح شهرها با آن مواجه هستیم این است که برای مثال خیری دو قطعه زمین در جوکار به کمیته داده و ما به‌دلیل اینکه باید تمام قوانین و مقررات را رعایت کنیم، دچار مشکل هستیم؛ ساخت پارکینگ برای خانواده‌ای که ماشین ندارد و در تأمین نیاز اولیه خود مانده، شوخی است که باید فکری برای آن کرد.

شیخی‌زاده در خاتمه سخنان خود ضمن قدردانی از اقدامات خوب صورت‌گرفته برای محرومان، آن‌ها را ناکافی خواند و گفت: 40 میلیون تومان وام بلاعوض این 50 واحد هم‌اکنون در حساب مددجویان بوده و زحمت اصلی برعهده سپاه عزیز و بسیج سازندگی است که میانگین ساخت 55 متر مربع درنظر گرفته شده و برنامه این است در همان سالی که کلنگ مسکنی زمین خورده می‌شود، افتتاح و تحویل آن نیز در همان سال باشد.

شناسه خبر 54370