شناسه خبر:58265
1401/5/6 09:48:38

سپهرغرب، گروه انتظار: حجت‌الاسلام جعفری‌پور با اشاره به شاخصه‌های خانواده مهدوی گفت: در نظام خانواده آنچه باید محور قرار بگیرد خدا است اگر رزق فرزندان را به دست خدا بدانیم، بسیاری از غصه‌های بیجا را نمی‌خوریم، بدبختی بشر از زمانی آغاز شد که خود را همه‌کاره زندگی دانست.

حجت الاسلام «ابوالفضل جعفری‌پور» درباره جایگاه خانواده در آموزه‌های دینی مکتبی ما، اظهار کرد: قرآن کریم درباره تشکیل نظام خانواده که ابتدای امر متشکل بر زن و مرد است، بر سکون و آرامش تاکید دارد و می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً» (شوری، 23).

مدرس مرکز تخصصی نماز ادامه داد: قرآن در آیه ای دیگر می‌فرماید: «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ» (اسراء، 31) برخی فکر می‌کنند رزق دست پدر و مادر است و تعدد فرزند آنها را به مشکل وا می‌دارد در حالی که خدا در قرآن می‌فرماید: فرزندانتان را به دلیل ترس از فقر نکشید که روزی ما و آنها را ما می‌دهیم.

وی تصریح کرد: سکونی از یاران امام صادق(ع) می‌گوید: «روزی به حضور امام صادق(ع) شرفیاب شدم، درحالی که غمگین و ناراحت بودم، امام (ع) از من پرسید: «ای سکونی! چرا اندوهگین و ناراحتی؟» گفتم: صاحب دختری شده ام.

 امام(ع) فرمود: «ای سکونی! سنگینی او بر زمین است و روزی او به عهده خدا است. زندگی او چیزی از عمر تو نخواهد کاست و رزق و روزی او غیر از روزی تو خواهد بود.» به خدا سوگند، با شنیدن سخنان آرام بخش امام صادق(ع) غصه از دلم زدوده شد. سپس امام(ع) از من پرسید: اسمش را چه گذاشتی؟ گفتم: فاطمه. فرمود: آه! آه! آه!. آن گاه دست مبارک خود را بر پیشانی نهاد... و به من فرمود: «اگر اسم او را فاطمه گذاشتی به او فحش نده و تندی نکن و او را نزن.»

این دکترای علوم حدیث تاکید کرد: در نظام خانواده آنچه باید محور قرار بگیرد خدا است اگر رزق فرزندان را به دست خدا بدانیم، بسیاری از غصه‌های بیجا را نمی خوریم. 

بدبختی بشر از زمانی شروع شد که خود را همه کاره در زمین دانست اما اگر خدا محور باشد هیچ یک از این مشکلات را نخواهد داشت لذا باید به آموزه‌های قرآن بازگردیم تا به تعبیر جمال الدین اسدآبادی آرامش و آسایش به زندگی مسلمین بازگردد.

وی با اشاره به وقایعی که باعث شده 25 ذی الحجه روز خانواده نام بگیرد، گفت: شاید برخی فکر کنند درآمد حضرت زهرا(س) محدود بوده است و لذا اینکه فقیر و اسیر و یتیم را علی‌رغم فقر اطعام کرده باعث شده سوره هل‌اتی نازل شود؛ در حالی که از درآمدهای حضرت زهرا(س) باغ فدک بود که امروز شهرکی است به نام حائط و پر از نخلستان و چاه‌های آب. آنجا مکانی است که پیامبر(ص) مامور شدند به حضرت زهرا(س) ببخشند و ملک شخصی ایشان بوده است.

حجت الاسلام جعفری‌پور در ادامه بیان کرد: درآمد فدک به پول امروز سالانه 256 میلیارد تومان بوده است تازه اگر خرماهای فدک را به قیمت معمولی حساب کنیم! اگرچه حضرت زهرای مرضیه(س) چنین درآمدی داشتند اما همراه همسر و فرزندان سه شب با آب افطار کرده و افطاری خود را به مسکین، یتیم و اسیر بخشیدند!

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: اگر قرار است سبک زندگی ما فاطمی، علوی و مهدوی باشد به چنین گذشت و ایثاری نیاز داریم ما مسلمین باید همدیگر را اعضای یک خانواده بدانیم و از آنچه دوست داریم، انفاق کنیم: «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»(آل عمران، 92). اگر حضرت زهرا(س) 1400 سال پیش انفاقی کردند که امروز ما درباره آن سخن می‌گوییم به دلیل انفاق همراه با اکرام و ایثار است و چنین انفاقی باعث شد سوره مبارکه انسان نازل شود.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) و امیرمومنان(ع) در مقابل این انفاق تشکر و پاداشی نخواستند «إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا»(انسان، 9)، گفت: اما خدای متعال در مقابل این عملکرد خالصانه 12 امتیاز را به این خانواده عطا کرد که در آیات سوره مبارکه انسان به آنها تصریح شده است و نشان می‌دهد خدا عمل خالصانه را بدون پاداش باقی نمی گذارد.

وی تاکید کرد: آموزه مهم این آیات آن است که اگر خالصانه به در خانه خدا برویم مزد و پاداش ما از جانب خدا است؛ البته اگر خانواده ای همدل نباشند از جانب خدا چنین اکرامی دریافت نمی کنند.

مدرس مرکز تخصصی نماز با اشاره به شاخصه‌های خانواده مهدوی، گفت: محبت، معرفت و اطاعت شاخصه‌های خانواده مهدوی است...

 در حوزه محبت باید به قدری محبت در فضای خانواده موج بزند که فرزندان نیازی نداشته باشند محبت را در خارج از منزل جستجو کنند. از مشکلات امروز غرب فروپاشی نظام خانواده است، وقتی اعضای خانواده محبت نبینند در جای دیگر برای پاسخ آن برمی آیند. امیرالمومنین(ع) در حکمت 14 نهج البلاغه می‌فرمایند: کسی که نزدیکانش او را ضایع کنند، دوردستانی هستند که او را اقناع کنند. این انذار است که مواظب باشید کانون خانواده از حالت امنیت خارج نشود.

وی اضافه کرد: درباره محبت مسئله اظهار آن بسیار مهم است؛ نقل است فردی محضر پیامبر(ص) رسید در حالی که حضرت(ع) حسنین(ع) را بر زانو نشانده بود و آنها را می‌بوسید؛ آن فرد گفت: من 10 فرزند پسر دارم اما تاکنون هیچ یک را نبوسیده ام. سپس فرمودند: دین ما دین محبت است و ما برای این مبعوث شده ایم و ادامه دادند: کسی که رافت در دل ندارد انتظار رافت از خدا نداشته باشد.

حجت‌الاسلام جعفری‌پور تاکید کرد: بعد از محبت، معرفت است اعم از معرفت به خدا و اهل بیت(ع) اینکه در زیر بیرق امام حسین(ع) جمع می‌شویم به دلیل محبتی است که به معرفت تبدیل شده است. اگر خانواده کانون معرفت افزایی شود همیشه پابرجا خواهد ماند.

دکترای علوم حدیث در ادامه ابراز کرد: گام سوم اطاعت است؛ قرآن کریم در چند موضع بر اطاعت و محبت نسبت به والدین تاکید دارد؛ برای بقای نظام خانواده باید اطاعت پررنگ شود وگرنه فرزندان خودسر شده و نظام خانواده متزلزل می‌شود. بنابر آنچه از بزرگان دین به ما رسیده احسان و اکرام به والدین لازمه حفظ نظام خانواده است.

شناسه خبر 58265