شناسه خبر:68690
1402/2/16 10:39:37
مدیرکل استاندارد استان همدان:

استاندارد، حامی صادرات کشمش ملایر است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه استاندارد حامی صادرات کشمش ملایر است، گفت: براساس عدم انطباق‌های بحرانی در آزمایشگاه همکار مستقر در ملایر، این آزمایشگاه به مدت سه ماه تعلیق و پس از رفع عدم انطباق‌ها و طرح در کمیته مربوطه، رفع تعلیق شد؛ در این مدت نمونه‌های کشمش در آزمایشگاه دیگری گواهی تأیید استاندارد برای صادرات گرفتند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد استان همدان، جعفر امیری‌پریان با تأکید بر اینکه استاندارد حامی صادرات کشمش ملایر است، ابراز کرد: استانداردپذیری وظیفه ذاتی و ملی است که همه آحاد جامعه به جهت حمایت از کالای با کیفیت تولید داخل و رونق اقتصاد ملی، باید به آن توجه کنند. مسئولین نیز از این قضیه مستثنا نیستند و باید از حرکت ملی ترویج استاندارد ایرانی، برای اعتلای اقتصاد کشور حمایت کنند؛ چراکه استاندارد نقطه عطف توسعه اقتصادی و کلید ورود به بازارهای جهانی است.
مدیرکل استاندارد استان همدان افزود: کشورهای دنیا برای حفظ منافع در رقابت‌های بازارهای بین‌المللی سعی می‌کنند تمام استانداردها را رعایت کنند. امروزه ملاک رقابت‌ها، کیفیت است و این مهم محقق نمی‌شود جز در سایه رعایت استانداردها. استاندارد زبان مشترک بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است؛ امروزه در مباحث بازاریابی، حرف نخست را رضایت مشتری می‌زند و لازمه این مهم، رعایت استانداردها است.
وی ادامه داد: هر مقام و مسئولی در جایگاه خود باید تلاشی مضاعف در حفظ قداست نشان استاندارد داشته و در این راه قدم بردارد و به‌هیچ عنوان سلب اعتماد عمومی مردم از این نشان مقدس قابل پذیرش نیست و هر شخص در هر مقامی نباید کوچک‌ترین خدشه‌ای به این مهم وارد کند.
امیری‌پریان خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد با نظارت و ارزیابی دقیق خود بر محصولات کشاورزی قصد کمک به تولید و صادرات محصولات با درنظر گرفتن استانداردها که معیاری حداقلی برای رعایت حداقل کیفیت‌ها است را دارد. طبیعتاً اگر در این زمینه کوتاهی شود، نه‌تنها تولیدکنندگان، بلکه محصولاتی که به‌عنوان کالای شاخص یک شهر شناخته می‌شوند و سال‌ها برای رسیدن به موفقیت در شناسایی آن‌ها به جامعه داخلی و بین‌المللی زحمت کشیده شده است نیز آسیب می‌بینند. بدون شک تلاش سازمان ملی استاندارد، جلوگیری از این‌دست آسیب‌ها است.
وی تأکید کرد: براساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان ملی استاندارد تنها مرجع رسمی در امر تأیید و تمدید صلاحیت شرکت‌های بازرسی و آزمایشگاه‌های همکار است که حسب برنامه‌های مراقبتی و دوره‌ای، عملکرد آزمایشگاه‌های مستقر در همه استان‌ها ارزیابی و پایش می‌شوند و بر این اساس شهرستان ملایر در استان همدان نیز در زمره این پایش‌ها قرار دارد. در پایش و نظارت اداره کل استاندارد استان همدان بر آزمایشگاه مستقر در شهرستان ملایر، بنا بر عدم انطباق‌های بحرانی، آزمایشگاه مذکور با تدبیری دقیق به مدت سه ماه تعلیق شد.
امیری‌پریان افزود: در این بازه زمانی نمونه‌های کشمش بدون هیچ وقفه‌ای در آزمایشگاه دیگر (دارای صلاحیت) در مدت زمان قانونی آزمون شده و گواهی تأیید استاندارد برای صادرات آن‌ها صادر شده است تا خللی در صادرات کشمش ملایر پیش نیاید. گفتنی است آزمایشگاه مستقر در ملایر پس از رفع عدم انطباق‌ها و طرح در کمیته فنی آزمایشگاه‌های همکار، مورخ 20 فروردین‌ماه 1402 به کار بازگشت.
مدیرکل استاندارد استان همدان یادآور شد: بدیهی است در راستای اعتلای کشور، رشد صادرات و حمایت از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان، اداره کل استاندارد استان همدان از ارزیابی‌های دقیق خود کوتاه نخواهد آمد و دیدگاه بلندمدت توفیق در رسیدن به نتیجه مطلوب را فدای اهداف کوتاه‌مدت و دیدگاه‌های موقتی به قصد رسیدن به یک نتیجه غیر کارشناسی و تأمین نظر مسئولان غیر متخصص، نخواهد کرد.

شناسه خبر 68690