شناسه خبر:69765
1402/3/11 09:35:59
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان خبر داد:

اجرای طرح ویژه نظارت بر بازار مسکن

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با اشاره به اجرای طرح ویژه نظارت بر بازار مسکن، گفت: هرچند ما در استان با موجران و املاکی‌های باانصافی مواجه هستیم که انصاف خود را در دوران کرونا ضمن تعاملی که با مستأجران داشتند به منصه ظهور رساندند، اما برای جلوگیری از موارد احتمالی تخلف، نظارت ویژه بر بازار مسکن از تاریخ هشتم خردادماه آغاز شده و تا اطلاع ثانوی در مرکز استان و ادارات تابعه تعزیرات حکومتی همه‌روزه ادامه خواهد یافت.

مرضیه یونسی در نشست خبری روز گذشته خود که در دفتر اصلی این اداره کل با حضور خبرنگاران برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه بحث مسکن و تهیه و ساخت آن در همه جوامع بشری مطرح بوده و طی سال‌های اخیر با افزایش مشکلات با دشواری بیشتری همراه شده است، افزود: بر این اساس اداره کل تعزیرات حکومتی با توجه به وظایف تعریف‌شده و با درنظر گرفتن یک طرح ابداعی، به برخورد با متخلفان این بخش ورود کرده است.

وی با اشاره به اجرای طرح ویژه نظارت بر بازار مسکن، ابراز کرد: هرچند ما در استان با موجران و املاکی‌های باانصافی مواجه هستیم که انصاف خود را در دوران کرونا ضمن تعاملی که با مستأجران داشتند به منصه ظهور رساندند، اما برای جلوگیری از موارد احتمالی تخلف، نظارت ویژه بر بازار مسکن از تاریخ هشتم خردادماه آغاز شده و تا اطلاع ثانوی در مرکز استان و ادارات تابعه تعزیرات حکومتی همه‌روزه ادامه خواهد یافت.

یونسی گفت: به جهت کنترل و انتظام‌بخشی و مقابله با واسطه‌گری و عرضه با قیمت‌های کاذب، طرح ویژه نظارت بر بازار مسکن با همکاری دستگاه‌های امنیتی و نظارتی به اجرا درخواهد آمد.

وی در ادامه افزود: در این طرح رؤسای شعب کشیک تعزیرات حکومتی استان همدان با همکاری بازرسین سازمان صنعت و معدن، اتاق اصناف و پلیس امنیت، مشاورین و بنگاه‌های املاک را بازرسی می‌کنند و درصورت مشاهده تخلفاتی همچون دریافت کمیسیون مازاد، عدم صدور کد رهگیری، عدم صدور فاکتور، عدم نصب نرخ‌نامه به‌صورت واضح و با خط درشت، عدم درج کمیسیون در اجاره‌نامه و غیره، با مجازات‌ قانونی شدید با متخلفین برخورد می‌کنند.

یونسی با تأکید بر برخورد جدی و قانونی با متخلفین از کلیه هم‌استانی‌ها تقاضا کرد درصورت مشاهده هرگونه تخلف، موضوع را به‌صورت حضوری یا با تلفن 135 یا با سامانه 135 با تعزیرات حکومتی در میان بگذارند و یا با تلفن 124 به سازمان صمت و یا جهاد کشاورزی و مسکن و شهرسازی استان گزارش کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان درخصوص مزایای الزام به درج کد رهگیری اذعان کرد: نخسیتن مزیت کد رهگیری آن است که طرفین معامله این اطمینان را دارند که معامله معتبری انجام داده‌اند؛ حال آنکه در گذشته برخی از کلاهبرداران ملکی را به چندین نفر می‌فروختند، اما با وجود کد رهگیری روی مبایعه‌نامه‌ها، دیگر امکان فروش یک ملک به چند نفر از بین می‌برد.

وی با تأکید بر اینکه با وجود کد رهگیری دیگر امکان مخدوش کردن مبایعه‌نامه وجود ندارد، تشریح کرد: با وارد کردن کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، طرفین می‌توانند از صحت معامله و اصلی بودن مبایعه‌نامه اطمینان پیدا کنند و درعین‌حال با وارد کردن کد رهگیری در سامانه، مشخصات مختص به قرارداد نمایان می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان همچنین در ارتباط با درج نرخ در مبایعه‌نامه گفت: حق کمیسیون مشاورین املاک کارمزدی است که در تمام معاملات ملکی برای مشاوران درنظر گرفته می‌شود؛ با توجه به بازار املاک، این مبلغ براساس مصوبه اتحادیه صنف مشاوران املاک و طبق مؤلفه‌های خاصی محاسبه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تا سال‌ها حق کمیسیون نیم‌درصد از طرفین بود اما از سال گذشته به‌صورت پلکانی‌ محاسبه می‌شود، افزود: هنوز این مبلغ از سوی کمیسیون نظارت استان قیمت‌گذاری نشده است.

یونسی با بیان اینکه این مهم از باب کاهش تخلف و خطا بسیار تأثیرگذار است، اظهار کرد: متأسفانه برخی از املاکی‌ها برای فرار از مالیاتی نسبت به درج مبلغ دریافتی اقدام نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اداره کل تعزیرات حکومتی به‌هیچ‌وجه به دنبال ارائه آمار نیست و درواقع ما امیدواریم که فضای اقتصادی جامعه به سمت‌وسویی حرکت کند که با رونق این بخش با تعداد اندک پرونده مواجه باشیم، گفت: نگاه این اداره تنها بُعد تنبیهی نیست، بلکه ما در مقابل برای املاکی‌های خوش‌انصاف نیز معافیت مالیاتی درنظر گرفته‌ایم؛ خوشبختانه در این بحث تجربه موفق صاحب‌ خانه‌ها و مغازه‌داران را در دوره کرونا داشتیم.

 

شناسه خبر 69765