شناسه خبر:70494
1402/3/31 09:39:53
در سفر استاندار کردستان به قروه بررسی شد؛

آخرین جزئیات بزرگترین پروژه صنعتی تاریخ کردستان

سپهرغرب، گروه خبر: از پروژه زنجیره فولاد کردستان به‌عنوان بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ استان یاد شده است و به گفته مسئولان و کارشناسان اقتصادی استان، اجرای این پروژه ارزش افزوده و فناوری را با خود به ارمغان می‌آورد و کردستان را صنعتی می‌کند.

زنجیره فولاد یعنی زنجیره ارزش که همه بخش‌های کردستان به آن نیاز دارد؛ مسئله اصلی کردستان ایجاد اشتغال است، استان هم دانش‌آموختگان زیادی درحوزه‌های فنی دارد که برای اشتغال آن‌ها باید متناسب با صنعت چاره‌اندیشی شود.
تکمیل زنجیره ای فولاد کردستان چهار هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در پی دارد، زمین این واحد تولیدی در حدود 105 هکتار بوده که سه هکتار آن به‌عنوان زیر بنا در این مجموعه در نظر گرفته شده است.

  اتمام پروژه زنجیره فولاد در کمترین زمان ممکن
استاندار کردستان در بازدید از پروژه کارخانه زنجیره فولاد کردستان بر اتمام این پروژه در زمان مقرر تأکید کرد.
اسماعیلی زارعی‌کوشا، امروز شنبه (27 خرداد) در ادامه سفرهای شهرستانی خود و در سفر به قروه، در حاشیه بازدید از پروژه کارخانه زنجیره فولاد کردستان، اظهار کرد: اجرای این پروژه از سال 1401 آغاز شد که انتظار می‌رود این پروژه در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری رسیده و مزیت تولید فولاد به قروه برساند.

  آب و برق کارخانه فولاد قروه تامین شده است
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در جریان این بازدید با بیان اینکه زنجیره فولاد از پروژه‌های مهم استان است، گفت: این پروژه عظیم می‌تواند تحول بزرگی در بخش صنعت استان ایجاد کند.
بختیار خلیقی، با اشاره به اینکه این طرح در راستای 48 طرح پیشران کشور است،افزود: تکمیل زنجیره ای فولاد کردستان چهار هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را به دنبال دارد.
وی اعلام کرد: با توجه به برنامه زمانبندی که صمت تعیین کرده، تا پایان شهریور فاز اول که موضوع فرومنگنز است، به سرانجام می‌رسد و شاهد اشتغال‌زایی جوانان این مرز و بوم خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه آب و برق کارخانه فولاد قروه تأمین شده است، خاطرنشان کرد: با آغاز به کار این کارخانه، چاه‌هایی که استفاده می‌شد پلمب و از آب‌های زیرزمینی و سطحی در دوران بهره‌برداری نیز استفاده نمی‌شود.

  تکمیل زنجیره فولاد کردستان زنجیره ارزش و صنایع اقماری را تکمیل کند
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از راهبردهای حاکمیت و دولت سیزدهم جهت جبران عقب‌ماندگی مناطق، سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی مبتنی بر ظرفیت‌های هر منطقه در کنار توجه به شکل‌گیری زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی است.
پرویز اوسطی، با اشاره‌ به اینکه اقتصاد استان کردستان تک‌بعدی و کشاورزی است گفت: یکی از دلایل فقر مردم ما نبود تنوع در اقتصاد استان است بنابراین با درآمد صرف کشاورزی پیشرفت میسر نخواهد شد.
به گفته وی، با بهره‌گیری از منابع و ظرفیت‌های معدنی موجود در استان قطعاً اقتصاد استان پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت.
وی در ادامه به مزیت زنجیره فولاد قروه اشاره و تصریح کرد: این پروژه با توجه به ذخایر 100 میلیون تنی در این شهرستان می‌تواند زنجیره ارزش و صنایع اقماری را تکمیل کند.
نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش مالی پروژه تعیین تکلیف شده است، گفت: 44 درصد سهم اصلی این شرکت مربوط به ایمیدرو و مابقی متعلق به سرمایه‌گذاری توسعه فلزات و معادن ایران است و خوشبختانه مشکل مالی ندارد.
اوسطی یکی از مشکلات عمده قروه را ورود دانش فنی خارجی به مجموعه و تأمین منابع ارز خواند و خاطرنشان کرد: در صورت تأخیر در تأمین این منابع پروژه عقب خواهد ماند بنابراین امیدواریم در بازه زمانی سه سال به نتیجه برسد.

شناسه خبر 70494