شناسه خبر:70594
1402/4/3 09:12:38

سپهرغرب، گروه خبر: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: در صورت عدم استانداردسازی وسایل بازی پارک‌ها، علیه شهرداران اعلام جرم می‌شود.

محسن خیرمند، در نشست شهرداران استان مرکزی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام ذی‌الحجه و هفته قوه قضائیه اظهار کرد: یکی از موضوعاتی بسیار حائز اهمیت در بحث پیشگیری از وقوع جرم، استانداردسازی لازم در تمامی ابعاد ساز و کار شهری و با توجه به واقعه مؤخر در پارک شهدای گمنام شهر اراک، رعایت استانداردهای لازم در هر سه مؤلفه؛ ساخت، نصب و بهره‌برداری وسایل بازی کودکان در پارک‌های سراسر استان است.
وی افزود: یکی دیگر از اماکن مستعد حادثه در سطح شهرها، پمپ‌های گاز غیراستاندارد است که می‌بایست در اسرع وقت پلمپ شوند و بازگشایی مجدد آن‌ها بعد از استانداردسازی‌های لازم صورت بگیرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی بیان کرد: سه سند استانی با محوریت؛ پیشگیری از خشونت و خودکشی، سرقت و تصادفات به شهرستان‌های استان ابلاغ شده است که در آن وظایف معینی با رویکرد بومی‌سازی برای دستگاه‌های مختلف شهرستان و نیز شهرداری‌ها احصاء شده است که می‌طلبد شهرداری‌ها به نحو احسن در جهت پیشبرد وظایف خود کوشا باشند.
خیرمند ادامه داد: شهرداری‌ها در حوزه اقدامات فرهنگی دارای تکالیف قانونی هستند و چه خوب است که این اقدامات، هدفمند و در جهت اعتلای فرهنگ شهری و بهبود شاخصه‌های اجتماعی باشد.
وی گفت: بهبود سلامت روان جامعه، رکنی مؤثر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که این مهم حاصل نمی‌شود مگر با توجه به ایجاد زمینه‌های لازم در موضوعات مرتبط، علی‌الخصوص اوقات فراغت که باید به طور جدی در برنامه‌ریزی تصمیم گیران دستگاه مدیریت شهری لحاظ شود.
این مقام قضایی با بیان اینکه شهرداری‌ها از قدرت اجرایی بسیار خوبی در اجرای پروژه‌های شهری بهره‌مند هستند گفت: لازم است شهرداری‌ها اقدامات خود را در چهارچوب قوانین موضوعه مرتبط پیش ببرند و قطع به یقین دستگاه قضایی نیز حمایت‌های لازمه را از آن‌ها به عمل خواهد آورد‌.
خیرمند گفت: ساماندهی متکدیان شهری، مسئله‌ای مهم است که به هیچ عنوان نباید از منظر مسئولان شهری مغفول بماند و لازم است محلی مناسب تحت عنوان مرکز غربال آسیب‌دیده‌های شهری نظیر معتادین متجاهر، متکدیان و... در نظر گفته شود.
وی افزود: اهمیت ارتقای آگاهی‌های جامعه به‌ویژه در زمینه حقوق شهروندی باید در رأس اولویت اقدامات شهرداری‌ها قرار بگیرد و این نکته همواره مورد توجه قرار بگیرد که گاهی انجام یک فرهنگ‌سازی ساده در جامعه، منجر به پیشگیری از آسیبی بزرگ می‌شود.

شناسه خبر 70594