شناسه خبر:71509
1402/4/26 08:41:48

سپهرغرب، گروه خبر: معاون استاندار ایلام گفت: اگر نتوانیم زنجیره ارزش کامل تولید را برقرار کنیم تولید سیر نزولی پیدا خواهد کرد و به جریانی میرا تبدیل خواهد شد.

شهریار عباسی در جشنواره انگور در ایوان اظهار کرد: اقلیم گوناگون با گستره وسیع آب‌وهوایی نعمتی بسیار بزرگ برای استان است که بستری مناسب برای خلق محصولاتی کم‌نظیر در استان فراهم کرده است.
وی گفت: از گرم‌ترین نقطه استان در جنوب تا خنک‌ترین نقطه استان در شمال می‌توان اقلیم‌های متفاوتی را تجربه کرد و این بستری مناسب برای تولید محصولات متنوع و باارزش است.
معاون استاندار ایلام با بیان اینکه موجب افتخار است که ایوان به‌عنوان قطب انگور استان جایگاه مناسبی در استان و کشور دارد، ادامه داد: اقتصاددانان نظریه‌های مختلفی را در پلتفرم‌های متفاوتی ارائه کرده‌اند که یکی از این پلتفرم خوشه‌های کسب‌وکار بود.
عباسی با تأکید بر اینکه یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم یک پلتفرم اقتصادی جدید مبتنی بر نظریه‌های مایکل پورتر، دانشمند آمریکایی یعنی زنجیره ارزش راهبردی است، تصریح کرد: در زنجیره ارزش راهبردی اگر ما نتوانیم زنجیره ارزش کامل تولید را برقرار کنیم تولید سیر نزولی پیدا خواهد کرد و به جریانی میرا تبدیل خواهد شد، بنابراین سیاست دولت تکمیل زنجیره راهبردی است.
وی تصریح کرد: همت مدیران اجرایی و سرمایه‌گذاران و عزم کشاورزان بر این باشد که به تکمیل زنجیره تولید توجه کنند که با تکمیل صنایع جانبی نیز همراه است؛ یعنی اگر تلاش ما صرفاً تولید انگور باشد به نتیجه نخواهیم رسید؛ اما اگر در کنار تولید انگور بتوانیم زنجیره تکمیلی آن را ارائه کنیم ارزش‌افزوده بیشتری پیدا خواهد کرد.
معاون اقتصادی استاندار ایلام به کشاورزان و سرمایه‌گذاران در این عرصه توصیه کرد از ظرفیت‌های تبصره 18 استفاده و زنجیره ارزش را در تولید انگور دنبال کنند.
عباسی با تأکید بر اینکه هم زمین مرغوب و هم آب فراوان و هم همت بلند وجود دارد، ادامه داد: تولیدکننده بدون استفاده از فنّاوری‌های جدید و شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای رقابت روز دوام بیاورد.
وی با بیان اینکه در معماری مدیریت توزیع و استفاده از آب باید تجدیدنظر کنیم، تصریح کرد: در هفته گذشته در این زمینه جلسه‌ای را با یک کارگروه از تهران داشتیم که باید مدنظر متولیان کشاورزی قرار گیرد و چنانچه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در استان و به‌ویژه شهر ایوان فراهم کنیم مایل‌اند با تکنیک‌های جدید و روش‌های نوین آبیاری سرمایه‌گذاری کنند و بعد از چند سال اداره مجموعه را به کشاورزان واگذار کند.
معاون اقتصادی استاندار ایلام تصریح کرد: با توجه به اینکه باغ‌های انگور شهر ایوان در کنار منطقه‌ای است که معادن بیتومین شکل گرفته‌اند می‌توان از ظرفیت کارگروه احیای معادن کوچک مقیاس در کشور برای ارائه خدمات به کشاورزان هم استفاده کرد.

شناسه خبر 71509