شناسه خبر:71958
1402/5/8 10:08:39

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار مرکزی گفت: آبیاری فضای سبز در این استان از ساعت 8 تا 18 با هدف جلوگیری از هدر رفت آب، ممنوع شد.

« فرزاد مخلص‌الائمه» روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان مرکزی در اراک، افزود: شهرداری‌های استان باید زمان آبیاری فضای سبز را به ساعات دیگر برای کاهش هدر رفت آب، تغییر دهند.

وی بیان کرد: آبیاری چمن سبز باید حذف شود و از پوشش‌های سبزی که به حداقل آب نیاز دارند، در سطح شهر کشت شود.

استاندار مرکزی، درباره مدیریت آب آشامیدنی در ویلا باغ‌های استان هم گفت: باغ ویلاهایی که از چاه غیرمجاز استفاده می‌کنند باید شناسایی شوند و نسبت به مسدود کردن این چاه‌ها اقدام کرد.

مخلص‌الائمه افزود: برداشت غیرمجاز آب آشامیدنی باید حذف شود زیرا در آینده شرایط بارندگی کاهش و پدیده خشکسالی روند بیشتری دارد.

وی، درباره انتقال آب از فلات مرکزی نیز بیان کرد: انجام این طرح آبرسانی در استان مرکزی توسط آب منطقه‌ای در دستور کار قرار گیرد.

استاندار مرکزی، درباره الگوی کشت و کاهش مصرف آب، عنوان کرد: لازم است الگوی کشت محصولات در حوزه کشاورزی با دخالت و نظارت مستمر مورد توجه قرار گیرد.

مخلص‌الائمه افزود: جمع‌آوری چاه‌های غیرمجاز کشاورزی به جد در استان مورد توجه باشد و نسبت به سال‌های گذشته شتاب بگیرد.

وی، درباره باروری ابرها بیان کرد: متولی این مهم وزارت نیرو است، بنابراین استان مرکزی از اجرای این طرح استقبال می‌کند و باروری ابرها در ایستگاه‌های مورد نظر پیگیری شود تا در آبان ماه فعال شود.

اولویت استان مرکزی، انتقال آب از خلیج فارس

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: انتقال آب از خلیج فارس در

این استان باید از طرح‌های اولویت‌دار باشد.

«علی‌اکبر اسدی» افزود: طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و استان مرکزی از این طرح عقب است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی از استانهایی است که صنایع متعدد دارد، نیاز است این طرح به سرعت عملیاتی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: برای انجام این طرح، لازم است، آب منطقه‌ای به طور جدی به این مهم بپردازد و مطالعات آن پیگیری شود و سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: برای انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی، صنایع این استان آمادگی مشارکت برای سرمایه‌گذاری این طرح را دارند.

«حسن میرزاخانی» افزود: تامین منابع غذایی اولویت و سیاست تغذیه کشور است که نیازمند منابع آبی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی در ادامه این نشست گفت: به علت کاهش بارندگی 27 درصدی که امسال در استان اتفاق افتاد، باعث شد تا جریان سیلابی در رودخانه‌ها شکل نگیرد و ورودی سدهای استان مرکزی کاهش یافت و تغذیه سفره‌های زیرزمینی کم شد.

« عزت‌اله آمری» افزود: در استفاده از آب شرب، روستاهای استان دچار تنش آبی شدید شد و در تامین آب آشامیدنی در شهرهای استان مشکلی نیست.

وی بیان کرد: آبفای استان مرکزی برای تامین آب مورد نیاز تلاش‌های زیادی انجام داده و با شیوه سیار و استفاده از تانکر به اهالی روستاها آبرسانی انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی،درباره وضعیت سدهای استان گفت: اکنون سد الغدیر ساوه شرایط خوبی ندارد و امید است در بارندگی پاییز از بحران خارج شود.

آمری افزود: سد ساوه از 277 میلیون مترمکعب ظرفیت، 36 میلیون مترمکعب ذخیره دارد، یعنی 13 درصد آن آب دارد و به ناچار برای جلوگیری از خشک شدن شبکه باغات، 15 تا 17 درصد حق آبه داده می‌شود.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از تنش آبی 70 لیتر آب به شهر ساوه اضافه و تنش کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی اضافه کرد: تا آخر فصل پاییز در مخزن سد ساوه آب برای توزیع وجود دارد و برای این مهم سهم آشامیدنی کنار گذاشته می‌شود.

آمری افزود: سد کمال صالح اکنون 43 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد و 46 درصد سد، پٌر است که برای اراک، صنعت و پالایشگاه در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به وضعیت نامناسب آب در دشت‌های استان اشاره کرد و گفت: دشت‌های همجوار با همدان به کشاورزان با رقم‌های وسوسه‌دار اجاره داده می‌شود.

مدیرکل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: کشاورزان اجاره‌کار، اقدام به کشت لوبیا و سیب زمینی در دشت‌های استان کرده و چون فاقد کنتور هوشمند هستند، اضافه برداشت شکل می‌گیرد.

آمری اظهار کرد: اکنون وضعیت آب در دشت‌های کمیجان نگران‌کننده است و روستاییان این منطقه دچار تنش آبی شده و نیاز به تدبیر است.

مطالعات اولیه انتقال آب از خلیج فارس در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی ادامه داد: مطالعات اولیه انتقال آب از خلیج فارس با عنوان شناخت به استان انجام شده و این شرکت آمادگی دارد تا مرحله دوم را آغاز کند.

آمری افزود: نزدیک‌ترین خط انتقال از خلیج فارس به استان مرکزی، خط انتقال اصفهان است.

وی در ادامه به باروری ابرها به عنوان راهکاری برای جلوگیری از تنش آبی اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح نیاز است ژنراتور مورد نظر در 36 منطقه مرتفع نصب شود.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی هم در این نشست گفت: سال 1400 حدود 115 روستا استان مرکزی با جیره‌بندی آب مواجه شد و سال گذشته 99 روستا و در سال جاری به 79 روستا رسیده است.

«حشمت‌الله عباسی» افزود: امسال سومین سال خشکسالی است و 28 روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و سال گذشته 33 روستا به شکل سیار آبرسانی شد.

وی بیان کرد: اقدامات جهاد آبرسانی و اصلاح شبکه موجب شده تا تنش آبی کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی، با اشاره به افزایش جمعیت در ایام محرم در روستای‌های استان گفت: در این ایام جمعیت 500 نفری روستاها به هفت هزار نفر افزایش یافت که منجر به کمبود آب آشامیدنی شد و گلایه اهالی روستاها را به دنبال داشت.

عباسی افزود: 51 درصد شبکه انتقال آب استان مرکزی با 20 سال عمر، فرسوده است که بیشترین فرسودگی در خنداب و کمترین در محلات گزارش شده است.

شناسه خبر 71958