شناسه خبر:72834
1402/6/1 10:48:25
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان مطرح کرد:

ناترازی در فضای کسب‌وکار استان همدان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه فضای کسب‌وکار استان ناترازی دارد، اظهار کرد: از یک‌طرف کمبود نیروی کار در استان داریم و از طرفی با هجوم فارغ‌التحصیلان بیکار مواجه هستیم.

سپهرغرب، گروه جامعه - طاهره ترابی مهوش :

یوسف شعبانی روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، با بیان اینکه بنا بر ابلاغیه وزارتخانه روزهای نخست شهریورماه ویژه‌برنامه‌های هفته تعاون هم‌زمان با هفته دولت برگزار می‌شود، گفت: برای بخش تعاون سه اولویت یعنی نگاه ویژه به مردم، محرومین و ارتقای سلامت کار مورد توجه ما است.

وی با تأکید بر اینکه در برنامه‌های بالادستی سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور 25 درصدی است بنابراین ما نیز در سیاست‌گذاری‌ها دقیقاً همین دستور را سرلوحه کار قرار داده و هدف‌گذاری تحقق 25 درصدی از سهم اقتصاد استان را برای تعاون درنظر گرفتیم، ابراز کرد: متأسفانه در خوشبینانه‌ترین شرایط سهم تعاونی‌ها از اقتصاد چیز بالغ‌بر هفت درصد است.

یوسفی ادامه داد: با توجه به محوریت مردم در فعالیت‌های تعاونی مردمی‌سازی فعالیت‌های اقتصادی را در کنار بخش تعاون به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه این مهم را در استان همدان با توجه به ظرفیت مناسبش در کانون‌های کسب‌وکار تعاون دنبال کرده و می‌کنیم، افزود: علاوه‌بر اینکه تشکیل شورای توسعه بخش تعاون نیز از دیگر قالب‌هایی است که این مهم از آن طریق دنبال می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در این راستا یک برنامه سه‌ساله برای توسعه بخش تعاون پیش‌بینی کردیم که از سال 1401 تا 1404 با محوریت استاندار اجرا می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه درحال حاضر در استان همدان حدود یک‌هزار و 293 تعاونی فعال با 15 هزار و 649 شاغل درحال فعالیت هستند، تشریح کرد: از تعداد 728 تعاونی معادل 57 درصد در حوزه تعاونی تولیدی هستند که بزرگ‌ترین شرکت و پُرجمعیت‌های تعاونی‌ها به‌لحاظ منابع انسانی را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه علاوه‌بر تعاونی‌های تولیدی 185 واحد معادل 14 درصد در قالب تعاونی توزیعی و 380 واحد معادل 30 درصد در حوزه خدماتی فعالیت دارند، تشریح کرد: دراین‌بین شهرستان همدان با 347 تعاونی معادل 27 درصد پُرجمعیت‌ترین واحد تعاونی استان را در اختیار دارد.

شعبانی با اشاره به اینکه در سند توسعه بخش تعاون راهبردهای کلان همچون فقرزدایی، ترویج فرهنگ تعاون و بهبود محیط کسب‌وکار با ظرفیت بخش تعاون در دستور کار است، اذعان کرد: همه‌ساله در راستای توجه به بخش تعاون جشنواره تعاونی برتر در سطح استان برگزار می‌شود که در این رویداد یعنی هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر در استان هم‌زمان با سراسر کشور، 145 تعاونی حاضر شدند.

وی اظهار کرد: از تعداد مذکور 19 تعاونی حائز رتبه استانی و چهار تعاونی در سطح شهرستان برگزیده شدند؛ همچنین 11 تعاونی به مرحله ملی راه یافتند که در 10 سال گذشته چنین چیزی بی‌سابقه بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه حاکمیت برای بخش تعاون سه نوع حمایت را در دستور کار دارد، ابراز کرد: بر این اساس در بخش حمایت طی سال 1400 به 29 تعاونی تسهیلات پرداخت شد و در سال 1401 نیز 590 میلیارد تومان از طریق بانک توسعه تعاون به 49 طرح پرداخت شد.

وی با بیان اینکه در سال 1402 برای تعداد 44 تعاونی معادل 220 میلیارد تومان از طریق منابع مختلف پیش‌بینی شده و برای بهره‌مندی بخش تعاون به شبکه بانکی معرفی شدند، تشریح کرد: علاوه‌بر این، 500 میلیون تومان از ردیف اعتبارات ماده 154 به بخش توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شد.

شعبانی دراین‌باره افزود: در کل استان در بخش‌های مختلف کشاورزی، تولید و خدمات 70 شرکت دانش‌بینان داریم که از این تعداد 9 واحد مختص تعاونی‌ها است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در بخش هدایت تعاونی‌ها نیز اقداماتی از قبیل آموزش و ارتقای مدیریت‌ها را در دستور کار خود قرار دادیم، بیان کرد: بخش سوم حمایت‌ها نیز نظارت بر تعاونی‌های فعال است؛ به‌طوری که مسائل حقوقی، مالی و برگزاری مجامع سالانه در استان در راستای نظارت بر تعاونی‌ها صورت می‌گیرد.

شعبانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت توجه به صادرات در بخش تعاونی‌ها، ابراز کرد: در سال 1401، 48 میلیون دلار صادرات داشتیم، اما برای سال جاری پیش‌بینی‌ها عدد 59 میلیون دلار را هدف‌گذاری کردند که تاکنون 10 میلیون دلار آن محقق شده است.

وی با تأکید بر اینکه صادرات بخش تعاون با محوریت هفت منطقه کشورهای آسیای میانه، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس و تعدادی کشور اروپایی تعریف شده‌اند، تصریح کرد: در این بخش حضور تیمی از اقلیم کردستان عراق در نمایشگاه بین‌المللی در حوزه کیف و کفش چرم هم اتفاق مبارکی بود که به موازات اجرایی شدن قراردادها اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌پذیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان ضمن اشاره به شعار هفته تعاون طی سال جاری (حکمرانی تعاون و حکمرانی مردم)، گفت: در طول این هفته 17 پروژه تعاونی با 181 نفر اشتغال‌زایی مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار خواهند گرفت که از این تعداد 9 تعاونی تولیدی، 6 تعاونی توزیعی و دو تعاونی در حوزه خدمات فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه شهرستان ملایر با 6 تعاونی بیشترین تعاونی قابل افتتاح در هفته تعاون را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: در کل استان یک‌هزار و 293 تعاونی استان در سه بخش تولیدی، خدمات و توزیعی فعالیت دارند که تعاونی‌های تولیدی شامل 728 واحد، خدماتی‌ها 380 واحد و توزیعی‌ها 185 واحد می‌شوند.

شعبانی ضمن اشاره به ایجاد بیش از 15 هزار فرصت شغلی در بخش تعاون، خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌گذاری‌ها کلان حفظ وضع موجود تعاونی‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ به‌طوری که از ابتدای سال تاکنون 22 تعاونی در مسیر حمایت احیا شدند.

وی گریزی نیز به وضعیت تعاونی‌های مسکن در استان زد و گفت: همدان در بخش تعاونی مسکن مهر جزء استان‌های سرآمده بود؛ به‌طوری که بالغ‌بر 98 درصد از تعهدات خودش را در حوزه تعاونی‌های مسکن مهر انجام داده و با کمترین موضوع حقوقی در این خصوص مواجه است.

این مدیر ارشد حوزه اشتغال استان همدان با بیان اینکه بخش بعدی در اداره کل به حوزه روابط کار بازمی‌گردد که رسالتش تنظیم روابط کار بین کارگر، کارفرما و دولت است، اذعان کرد: طبق تجربه تقریباً سه‌دهه‌ای خود، در تلاش برای ایجاد یک مثلث در روابط کار هستیم؛ زیرا به اعتقاد ما به موازات ناقص بودن هریک از این سه ضلع، خدمات ناقص ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در طول سال به بالغ‌بر 6 هزار دادخواست رسیدگی می‌کنیم، تشریح کرد: در کنار این‌ها اصل سازش و مشاوره نیز استفاده و بالغ‌بر 906 رأی سازشی ابلاغ شده است؛ درعین‌حال 11 هزار و 824 مشاوره داشتیم، البته دراین‌بین نکته حائز اهمیت این است که زمان رسیدگی به شکایت هم از سه ماه، به 22 روز رسیده که رضایت‌مندی را بیشتر کرده است.

شعبانی با اشاره به بخش دوم مورد توجه یعنی تشکلات کارگری و کارفرمایی با هدف کمک به حضور جامعه کارگری و کارفرمایی در تصمیمات مربوط به خودشان، ابراز کرد: سومین بخش حوزه بازرسی کار است؛ حال آنکه در استان همدان 24 هزار و 212 واحد مشمول قانون کار وجود دارد.

وی با بیان ابینکه بخش چهارم هم در این حوزه به بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل مرتبط است به‌طوری که درحال حاضر در سطح استان یک‌هزار و 820 هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، اظهار کرد: دیگر حوزه کاری این اداره‌ کل، مدیریت اشتغال و کارآفرینی است که سیاست ما در این خصوص دوری از بازی با عدد و ارقام بوده و تا رفاه را سر سفره مردم نبینیم، گزارش‌ها فایده‌ای ندارد که در این بخش نگاه ویژه به فارغ‌التحصیلان و ظرفیت‌های موجود در استان داریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه فضای کسب‌وکار استان ناترازی دارد، تشریح کرد: از یک‌طرف کمبود نیروی کار در استان داریم و از طرفی با هجوم فارغ‌التحصیلان بیکار مواجه هستیم.

شعبانی خاطرنشان کرد: براساس اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری استان همدان در بهار امسال 9.3 و نرخ مشارکت اقتصادی 44 درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه در سطح استان 22 کاریابی فعال و 15 مرکز مشاوره شغلی داریم، ابراز کرد: در سال 1402، 20 هزار و 706 فرصت شغلی برای حدود 22 دستگاه اجرایی پیشنهاد شده که تا این لحظه هشت هزار و 922 فرصت شغلی یعنی حدود 45 درصد محقق شده است.

وی با تأکید بر اینکه صحت‌سنجی فرصت‌های شغلی ایجادشده از سه طریق پیامکی، تلفنی و میدانی توسط مرکز (وزارتخانه) انجام می‌شود، افزود: در بخش تسهیلاتی نیز سهم همدان از تبصره 16 چیزی بالغ‌بر یک‌هزار و 612 میلیارد تومان بود که از این مبلغ به‌دلیل عدم وجود اعتبار در بانک‌ها، تنها 600 میلیارد تومان در سال گذشته پرداخت شد.

شعبانی با تأکید بر اینکه در حوزه تسهیلات کشاورزی نیز 580 میلیارد تومان پرداخت شده که استان رتبه نخست را در این زمینه در سطح کشور به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: در حوزه مشاغل خانگی سال گذشته سهم استان 110 میلیارد تومان بود، اما امسال این عدد به 132 میلیارد تومان افزایش یافته و میزان وام در بخش انفرادی از 100 میلیون، به 150 میلیون تومان ارتقا پیدا کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های مرتبط با حوزه فرهنگی و ورزشی این اداره کل، از برگزاری 150 رویداد ورزشی برای جامعه کارگری خبر داد و گفت: درحال حاضر در چهار شهرستان، 6 مجموعه فرهنگی و ورزشی کارگران داریم.

شعبانی افزود: دو مجموعه فرهنگی ورزشی در شهرستان بهار و تویسرکان نیمه‌کاره بوده که در سفر هیئت دولت به استان همدان 19 میلیارد تومان تسهیلات ویژه دریافت کردیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان خاطرنشان کرد: پنج میلیارد تومان برای مجموعه فرهنگی ورزشی شهرستان بهار و 6 میلیارد تومان برای مجموعه شهرستان تویسرکان پیش‌بینی شده و هر دو مجموعه امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

این مقام مسئول به اجرای طرح ملی کالابرگ الکترونیک نیز گریزی زد و افزود: دولت با هدف هدفمندی یارانه‌ها، مدیریت بازار و کنترل تورم اقدام به افزایش مبلغ یارانه دهک‌های یک تا سه کرده است؛ به‌طوری که تا قبل از اجرای این طرح مبلغ یارانه دهک‌های مذکور 400 هزار تومان بود و برای دهک‌های 4 تا 9 و بخشی از دهک‌های 10، 300 هزار تومان واریز می‌شد، اما از خردادماه سال جاری مبلغ 400 هزار تومان دهک‌های نخست به 480 هزار تومان افزایش یافت‌ و اخیراً از ماه مرداد به 520 هزار تومان افزایش یافته؛ البته این افزایش 120 هزار تومان یارانه دهک‌های کم‌درآمد منوط به خرید الکترونیکی است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر یک‌هزار و 828 فروشگاه در سطح استان همدان در بخش روستا و شهر در اجرای طرح ملی کالابرگ الکترونیکی همکاری لازم را داشته و مجهز شده‌اند، گفت: طبق آخرین بررسی‌ها 236 هزار و 480 خانوار معادل 639 هزار و 142 نفر در استان همدان مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی هستند که تا این لحظه عدد و رقم‌ها بیانگر استقبال ضعیف از طرح مذکور بوده، به‌طوری که 43 هزار و 571 تراکنش در این راستا تاکنون به ثبت رسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه در استان همدان 142 هزار و 217 بیمه‌شده اجباری وجود دارد که این تعداد از دل 262 هزار و 635 نفر بیمه تأمین اجتماعی بیرون آمده و شامل جامعه خانوادگی حدود 810 هزار نفری است، اذعان کرد: سال گذشته برای نخستین‌بار بالغ‌بر هشت هزار بیمه‌شده اولی در استان همدان داشتیم.

 

شناسه خبر 72834