شناسه خبر:73029
1402/6/6 11:31:32

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان ایلام با بیان اینکه عضویت در این صندوق هیچ ارتباطی به شغل افراد ندارد، گفت: تمام افراد فاقد بیمه در ایلام می‌توانند عضو صندوق بیمه کشاورزان شوند.

محمد قیصرزاده اظهار کرد: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در راستای تحقق یکی از اصلی‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی که عبارت است از ارتقای عدالت اجتماعی مبتنی بر برخورداری از حق تامین اجتماعی تشکیل شده و این مهم بر اساس احکام و قوانین فرادستی (اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشم‌انداز بیست‌ساله، قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور)، تنها از طریق تحقق پوشش حداکثری جامعه هدف در راستای عملیاتی سازی نظام بیمه اجتماعی فراگیر محقق می‌شود.

وی افزود: این صندوق بعنوان دومین صندوق بیمه اجتماعی کشور به منظور تحقق هدف‌های تعیین شده خدمات خود را به گونه‌ای گسترش می‌دهد که چتر بیمه‌ای هر ساله بخش بزرگتری از جامعه هدف را زیر پوشش خدمات صندوق قرار دهد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان ایلام با اشاره به افزایش 43 درصدی حقوق مستمری‌ بگیران و افزایش 60 درصدی سطوح درآمدی، یادآور شد: حداقل پرداختی حق بیمه بابت یک ماه625 هزار ریال و حداکثر سه میلیون و 550 هزار ریال هست که بیمه شدگان می‌توانند در اقساط سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و یکساله پرداخت نمایند.

قیصر زاده همچنین در خصوص بیمه تکمیلی این صندوق گفت: در زمان حاضر طرح بیمه تکمیلی به صورت پایلوت برای استان‌های آذربایجان شرقی، همدان و اصفهان در حال اجرا است و این طرح نیز در استان ایلام به زودی اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه 70 درصد حق بیمه صندوق اجتماعی روستائیان و عشایر از سوی دولت و 30 درصد از سوی بیمه گذار پرداخت می‌شود، بیان کرد: در راستای حمایت از جوانی جمعیت این صندوق حق بیمه زنان خانه‌دار غیر شاغل دارای سه فرزند را به صورت 100 درصد پرداخت می‌کند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان ایلام اضافه کرد: در این صندوق هشت سطح درآمدی وجود داشت که 2 سطح درآمدی شامل بیش از 60 میلیون ریال و 71 میلیون ریال است که بیمه شده درآخرین سطح درآمدی سالانه 42 میلیون و 600 هزار ریال پرداخت می‌کنند و دولت نیز 2 برابر این مبلغ شامل 85 میلیون و 200 هزار ریال به ازای هر فرد به صندوق پرداخت خواهد کرد.

قیصرزاده یادآور شد: عضویت در این صندوق هیچ ارتباطی به شغل افراد ندارد بلکه تمام افراد بالای 18 سال و کمتر از 50 سال ساکن در روستاها، مناطق عشایری، شهرهای زیر 20 هزار نفر و سایر مشمولان از جمله کشاورزان غیر ساکن، شغل‌های مرتبط با کشاورزی، قالیبافان، رانندگان، هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی، کارگران ساختمانی، بسیجیان فعال، افراد دارای گواهی نامه فنی و حرفه ای و شاغلان فصلی می‌توانند زیر چتر حمایتی صندوق قرار گیرند.

وی اضافه کرد: تلاش ما این است که جامعه هدف دانشجویان استان نیز با تعداد 25 هزار دانشجو زیر چتر حمایتی صندوق قرار خواهند گیرند و در این راستا رایزنی‌های که با دانشگاه علمی کاربردی ایلام به عنوان دانشگاه پایلوت انجام شده است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان ایلام افزود: پرداخت مستمری از کار افتادگی یکی دیگر از خدمات این صندوق بیمه‌ای است که در 2 حالت به فرد تعلق می‌گیرد، اولین مورد زمانیکه فرد دچار از کار افتادگی ناشی از کار شود که در این صورت بدون در نظر گرفتن زمان پرداخت حق بیمه مستمری پرداخت خواهد شد.

قیصرزاده دومین مورد را در خصوص افرادی عنوان کرد که به دلیل بیماری دچار از کار افتادگی می‌شوند و گفت: برای پرداخت مستمری به این افراد باید یکسال از زمان آغاز پرداخت حق بیمه گذشته باشد و در خصوص پرداخت مستمری فوت به بازماندگان بیمه‌شده نیز قوانین مشابهی وجود دارد.

وی ادامه داد: امکان نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای میان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و سایر صندوق‌ها نیز وجود دارد و این موضوع یکی از ویژگی‌های مثبت این صندوق به شمار می‌رود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان ایلام با اشاره به مزایای صندوق بیمه روستایی و عشایر، تصریح کرد: پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهر، کاهش اختلاف طبقاتی و بالابردن سطح زندگی روستائیان و عشایر، تامین امنیت اجتماعی از مهم‌ترین مزایای این صندوق است.

وی تأکید کرد: ارائه خدمات بیمه اجتماعی، سبب کاهش فقر، بهبود زیر ساخت‌های اقتصادی و در نتیجه باعث توسعه اقتصادی و اجتماعی در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کوچک می‌شود.

قیصرزاده یادآور شد: برخورداری از یارانه دولتی با امکان پرداخت 2 برابر حق بیمه توسط دولت، بازنشستگی، از کار افتادگی کلی، فوت و نقل و انتقال سوابق از دیگر مزیت‌های صندوق بیمه روستایی و عشایر است.

 

شناسه خبر 73029