شناسه خبر:74327
1402/7/15 08:22:34
مدیرکل اوقاف استان همدان اعلام کرد

تحویل آزمایشی باغ بهشت همدان به شهرداری

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل اوقات و امور خیریه استان همدان با تأکید بر اینکه باغ بهشت همدان را به صورت آزمایشی به شهرداری تحویل می‌دهیم، اعلام کرد: درمانگاه اعتمادیه شهر همدان ظرف دو سال به باغ عمارت تبدیل می‌شود.

حجت‌الاسلام رضا حاجی‌زین‌العابدینی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران، یکی از وظایف اوقاف را رسیدگی به امور موقوفات دانست و اظهار کرد: در همین راستا تعدادی از رقبات به حدود 26 امین تحصیلکرده، جوان و بادانش تحویل شده تا رسیدگی به امورات عمرانی، درآمدزایی، اجرای نیات واقفین و... را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در همدان، ملایر، اسدآباد و تویسرکان تعداد متقاضیان به منظور شرکت در طرح امین بالاست، افزود: ناگفته نماند به افراد امین درصدی از درآمدهای حاصله از موقوفات حق‌الزحمه پرداخت می‌شود.

‌وی با اشاره به اینکه سهم موقوفات در بعضی جاها بعضا بسیار ناچیز و کمتر از یک دانگ است و اداره کردن آنها سخت بوده و توجیه ندارد، مطرح کرد: به دنبال کسب مجوز برای تبدیل به احسن کردن پلاک‌های ثبتی که سهم موقوفه کمتر از 16 شعیر(هر 96 شعیر 6 دانگ است) بوده، هستیم؛ به عنوان مثال در روستای آکله فامنین نیم شعیر سهم موقوفه است که مردم را گرفتار کرده، بنابراین دنبال قطعه زمین جایگزین در جای دیگر هستیم.

حاجی‌زین‌العابدینی با بیان اینکه طبق قانون نمی‌توان سهم موقوفات را بیع کرد اما افراز کردن منع قانونی و شرعی ندارد، تصریح کرد: در راستای افراز کردن یا تبدیل به احسن اعلام آمادگی کردیم تا در تمام پلاک‌های ثبتی که سهم موقوفه کمتر از یک دانگ است، امر افراز و فروش را محقق کرده و در سهم موقوفات بالاتر از یک دانگ تنها می‌توانیم افراز کنیم.

وی با اشاره به وجود 7076 رقبه ثبتی در استان با سهم موقوفه زیر یک دانگ خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون 85 درصد املاک موقوفه استان سنددار شده، به طوری که سال گذشته همدان در این زمینه در سطح کشور به عنوان استان نمونه معرفی شد در ضمن مابقی املاک، سند دفترچه‌ای ‌و سند تک‌برگ جدید دارند.

شناسه خبر 74327