شناسه خبر:74479
1402/7/18 08:08:42

سرپرست حوزه نظارت گمرکات کردستان گفت: صادرات اظهار شده از گمرکات استان در6 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 36 درصد افزایش یافت.

فرامرز امیدی روز دوشنبه اظهار کرد: در نیمه نخست سال جاری افزون بر 577 هزار تن انواع کالا به ارزش 261 میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

وی یادآور شد: میزان صادرات اظهار شده از گمرکات استان از لحاظ وزنی 17 درصد و از نظر ارزش دلاری 36 درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته رشد داشته است.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات کردستان ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان شامل انواع محصولات کشاورزی و باغی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، محصولات لبنی، مصالح ساختمانی، جام شیشه و فرش بوده است.

امیدی اضافه کرد: این محصولات بیشتر به مقصد کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، امارات، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، گرجستان و کویت صادر شده است.

**واردات 19 هزار تن کالا از گمرکات استان

وی به آمار واردات از مرزهای استان هم اشاره کرد و گفت: در این مدت 19 هزار تن انواع کالا به ارزش 186 میلیون دلار از گمرکات استان وارد کشور شده است.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات کردستان با اشاره به اینکه میزان واردات انجام شده از مرزهای استان در 6 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ ارزشی 274 درصد رشد داشته است، اظهار کرد: عمده کالاهای وارداتی شامل کالاهای واسطه‌ای، ماشین آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی مرزنشینان بوده است.

امیدی ادامه داد: این کالاها از مبدا کشورهای عراق، اسپانیا، آلمان، امارات، ترکیه و چین به کشور وارد و تشریفات گمرکی و ترخیص آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شده است.

گمرک باشماق مریوان تنها مرز ترانزیتی استان است که هم ترانزیت داخلی و خارجی مبداء و هم ترانزیت خارجی مقصد در آن انجام می‌شود.

گمرکات استان کردستان با شعبه‌های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می‌کند.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین‌المللی استان هستند و در زمینه صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال اند.

شناسه خبر 74479